علی مصفا، معمولا کمتر گفتوگو میکند. اگر هم گفتوگو کند، آنقدر موجز حرف میزند که خبرنگار در مقام گفتوگوکننده علاقهمند است سؤالات بیشتری از او بپرسد.
به گزارش سینماسینما، علی مصفا در خانواده ادیبپروری رشدکرده. او فرزند مظاهر مصفا و امیربانو کریمی است و همسر لیلا حاتمی، یکی از بهترین بازیگران زن سینمای ایران. جدا از آن، در رشته عمران از دانشکده فنی دانشگاه تهران فارغالتحصیل شده. مصفا همراه دو دوست هنرمندش دفتر تولید فیلم دارد و تاکنون دو فیلم بلند را با نامهای «سیمای زنی در دوردست» و «پله آخر» کارگردانی کرده است. به بهانه بازیاش در فیلم «وارونگی» (بهنام بهزادی) با او گفتوگویی انجام شده، که میخوانید:
به نظر شما چه در مقام بازیگر و چه در جایگاه تماشاگر این فیلم «وارونگی» چه ویژگیهایی دارد؟
اظهارنظر و قضاوت درباره فیلمی که من خودم یکی از عواملش هستم همیشه برایم سخت بوده چون این کار نیاز به فاصلهای دارد و دیدی خارج از گود؛ بنابراین صحبت درباره ویژگیهای فیلمنامه و آنچه مرا ترغیب به حضور در این کار کرد درستتر به نظر میرسد. اولینبار که فیلمنامه را خواندم تفاوتش با فیلمنامههای متداول این سالها برایم جذاب بود. موضوع خارقالعادهای در کار نبود. موقعیت ابتدایی فیلم برای همه آشناست؛ جماعتی در حال فرورفتن در باتلاقی که به گلویشان رسیده. اعتراضی در کار نیست و همه میدانند غرق خواهند شد و تنها هشدار حکیمانه برای گروهی که هنوز دستوپا میزنند یک جمله است «موج ننداز!». دستوپازدن فقط موجی ایجاد میکند که پیامدش فرورفتن این کثافت به حلقمان خواهد بود و حداقل کاری که میتوان کرد پرهیز از به تلاطمدرآوردن این مرداب است. این تصویری خارقالعاده است که برای همه عادی شده. وضعیت آنقدر برای همه آشنا و روزمره است که دیگر نیازی نیست به زور بیننده را با خود همراه کنیم.
در جایی گفته بودید «فیلمنامههایی که شخصیت متضاد با خودم باشد را قبول نمیکنم». با این نگاه نقش «فرهاد» چقدر به خودِ شما نزدیک بود؟
به گمانم اصلا بعید نیست متضاد شخصیت شناختهشده هرکسی در شرایطی خاص یا با توجیهی خاص ظاهر شود و مثلا رفیق یا حتی برادر جونجونی شما یکدفعه به اهریمن زندگیتان تبدیل شود و حتما فرهاد این فیلم هم زمانی برادری دوستداشتنی برای نیلوفر بوده. درباره من هم این جنبه از شخصیتم در فیلمها کمتر امکان بروز داشته ولی انگار با گذشت سالها بالاخره دستم رو شده. اما واقعا این شخصیت متضاد خودم نیست من میتوانستم در مسیر دیگری از زندگی اینشکلی باشم. چهبسا الان هم همینشکلی باشم.
هنوز خاطره بازیتان در فیلم «پری» در ذهن ما نقش پررنگی دارد؛ شخصیتی طناز و درعینحال رها از تعلقات و… . اما فرهادِ «وارونگی» عبوس، خسته و دلزده است. در فاصله این دو نقش، فیلمهای زیادی بازی کردید منتها همچنان این سؤال مطرح میشود که بالاخره شما خودتان را به این نقشها نزدیک کردهاید، یا نقشها خودشان را به شما نزدیک کردهاند؟ جدا از خاصیتِ فیلمنامهها، تغییر و تحولات جامعه، مسائل پیچیده زندگی و… چقدر در انتخابهای شما تأثیرگذار بودهاند؟
هنوز هم ملاکم برای انتخاب نقش دوری و نزدیکی من به آن است. اینکه مجبور نباشم ادای کس دیگری را دربیاورم و زور بزنم. اینکه بتوانم در صورت نیاز مشخصهای از خودم را جایگزین چیزی کنم که در نقش نوشته شده. چیزی که از من دور است یا خیلی وقتها به نظرم منطقی نیست. اتفاقا این را از آقای مهرجویی سر فیلم «پری» یاد گرفتم. البته این کارها که گفتم نباید چارچوب اصلی نقش و فیلمنامه را به هم بریزد و باید مطابق سلیقه کارگردان هم باشد و قبل از همه اینها کارگردان باید پذیرش چنین اتفاقی را داشته باشد. کم نیستند نویسندهها و کارگردانهایی که برایشان فیلمنامه یا دیالوگها وحی منزل است و شخصیتی که خلق کردهاند را همسنگ شخصیتهای شکسپیر میدانند. هیچ ایرادی ندارد و میتواند ادعای گزافی هم نباشد اما باید بتوانند مرا بهعنوان خواننده یا بازیگر مجاب کنند که این شخصیت که مثلا حداکثر در شش ماه از روی فلان آدم واقعی در زندگی نوشته شده پذیرفتنیتر از شخصیتی است که خودت ۵۰ سال است میشناسی یا مثلا خیلی جالبتر یا پیچیدهتر از شخصیت خودت است؛ اما باور کنید بیشتر اوقات شخصیت نوشتهشده حتی به کسلکنندگی شخصیت خودم هم نمیرسد. شخصا اعتقاد دارم خیلی وقتها سبک کار آدم بیشتر از ضعفهایش شکل میگیرد تا نقاط قوتش. من برای بازیگری خودم سبک خاصی قائل نیستم اما رویکرد مشخصی برای این کار دارم. کار بازیگری من چیزی نیست جز جنگ و درگیریام با نقشِ نوشتهشده و راههایی که برای فرار از فروافتادن در قالب او پیدا میکنم. درواقع سعی میکنم در نبرد با شخصیت نوشتهشده فیلمنامه تا حد امکان خودم را جایگزین نقش کنم چون آن کار دیگر را بلد نیستم.
منبع: شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- «لیلا» در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- یادداشتی بر کتاب «سینماگر متفکر: گفتوگو با داریوش مهرجویی»/ فراتر از تصویر؛ از جهان فلسفه تا زبان سینما
- محسن امیریوسفی: روزی در این مملکت دادگاه رسیدگی به جنایات فرهنگی تشکیل میشود
- به یاد دو استاد موج نو سینمای ایران؛ آرامش در درود بیکران
- از خانه تا شهر؛ تداوم فلسفهی زیستن در سینمای مهرجویی
- اولیای دم مرحوم مهرجویی و محمدیفر از حکم قصاص گذشت کردند
- نمایش آثار مهرجویی، بیضایی و فرهادی در جشنواره مطرح ایتالیایی
- همصدایی چهرههای مهم فرهنگی و اجتماعی با فرزندان مهرجویی
- پیوستن علی مصفا، صابر ابر و شمس لنگرودی به «چشمهایش»
- واکنش مونا مهرجویی به حکم پرونده قتل والدینش؛ ما درخواست اعدام نداریم
- رییس کل دادگستری استان البرز اعلام کرد: تایید حکم قصاص برای قاتل مهرجویی و محمدیفر
- درنگی بر خارج از متنِ «هامون»/ مهم است این چیزها را بدانیم؟
- وکیل مادر وحیده محمدیفر: پرونده قتل مهرجویی و محمدیفر بسته نشده/ حکم صادره قطعی نیست
- دیوان عالی کشور تایید کرد؛ حکم قصاص و زندان عاملان قتلِ داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





