مجری برنامههای تلویزیونی کودک و نوجوان معتقد است جاذبه بصری یک اثر سینمایی یا تلویزیونی، مهمترین موضوعی است که کودک را جذب سینما میکند.
به گزارش سینماسینما، داریوش فرضیایی مجری برنامههای تلویزیونی کودک و نوجوان که این روزها در شبکه نمایش خانگی با سریال «بالشها» حضور یافته است، درباره وضعیت کنونی سینمای کودک و نوجوان، گفت: بیشتر فیلمهایی که برای کودک ساخته میشوند، با نگاه و الگوبرداری از فیلمهای کودک دهههای ۶۰ و ۷۰ ساخته شدهاند، اما در ایجاد فضای آن فیلمها با ویژگیهای امروزی موفق عمل نکردهاند.
وی با انتقاد از خلا فیلمنامههای قوی در سینمای کودک و نوجوان، گفت: بسیار مهم است که در سینمای کودک و نوجوان به موضوع فیلمنامههای خوب بپردازیم، اما سازندگان فیلمهای کودک از حمایت کافی برخوردار نیستند و انگیزه لازم را برای تولید آثار خود ندارند، حتی از سینمای کودک و نوجوان حمایت معنوی چندانی هم صورت نمیگیرد.
فرضیایی با اشاره به تغییر اولویتها در سینما عنوان کرد: به نظرم میرسد در عرصه سینما، تولید آثار سینمایی برای کودکان دیگر در اولویت نیست و تمرکز بیشتری بر مخاطبان جوان سینما وجود دارد.
وی در پاسخ به این پرسش که کودک و نوجوان امروز چه ذائقهای دارد و چگونه جذب سینما میشود، عنوان کرد: به نظر من مهمترین موضوعی که کودک را جذب سینما میکند، جاذبه بصری یک اثر سینمایی یا تلویزیونی است و در مرحله بعد موضوع آن اهمیت مییابد.
«عمو پورنگ» با اشاره به نیاز مخاطب کودک و نوجوان به همه انواع آثار انیمیشن، کوتاه و بلند سینمایی بیان کرد: در کشور ما انیمیشنسازان خوبی فعالیت دارند، اما نمیدانم چرا در ساختار و متن ضعفهای عمدهای را در آثار کودک و نوجوان شاهد هستیم، در حالی که در کشورهای دیگر انیمیشنها با ظرافت و دقت بسیار بالایی ساخته میشوند و آنچه را که میخواهند به بچهها القاء میکنند، به طور غیرمستقیم و تاثیرگذار مطرح میکنند. ضمن این که شخصیتهای این آثار غالبا به برند تبدیل میشوند.
فرضیایی همچنین خاطر نشان کرد: درست به همین دلیل کاراکترهای انیمیشنهای خارجی در کشور ما بیشتر طرفدار دارند و تمام عروسکها و محصولات آنها نیز به تدریج وارد کشور میشوند. کودک ایرانی نیز با آنها ارتباط برقرار کرده و دیالوگهایشان را هم در مکالمات روزمره خود تکرار میکند و این یعنی فاجعه!
وی با اشاره به این که فیلم کودک دچار از هم گسیختگی است، افزود: ما باید ابتدا ویژگیهای کودک امروز را بشناسیم و بعد برای او فیلم بسازیم. ضمن این که فیلمسازی برای این مخاطب کار تخصصی است و یک کارگردان و نویسنده موفق سینمای بزرگسال لزوما نمیتواند در گونه کودک و نوجوان هم موفق شود.
سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلمهای کودکان و نوجوانان به دبیری علیرضا رضاداد ۸ الی ۱۴ شهریور ۹۷ در شهر اصفهان برگزار میشود.
منبع: هنرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- داریوش فرضیایی در کارگاه آموزش بازیگری کودکان افغانستانی
- نعیمه نظامدوست : داریوش فرضیایی سوپر استار است
- تهیهکننده «کلبه عمو پورنگ»: تحمل فضای شاد این برنامه را ندارند/ شاید باید در اوج خداحافظی کنیم
- آموزش انتقال شادی و هیجان به کودکان در رادیو
- «شبکه کوچک» در کنداکتور برنامههای شبکه ۲ قرار گرفت
- گفتوگو با عباس امینی، کارگردان فیلم «هندی و هرمز» / ازدواج کودکان مسئله اصلی «هندی و هرمز» است
- نبود اسپانسر «محله گل و بلبل» را به تعطیلی کشاند
- فیلم/ انتقاد عمو پورنگ از گرانی، هنگام تهیه غذای نذری
- واکنش عمو پورنگ به پست انتقادی شهاب حسینی/ عکس
- عمو پورنگ ازدواجش را تکذیب کرد/ بابت اشتباهی که رخ داد عذرخواهی میکنم
- پست اینستاگرامی عمو پورنگ درباره ازدواجش
- عمل جراحی عموپورنگ با موفقیت انجام شد/ مرخص شدن از بیمارستان
- بنی اعتماد، میلانی و فروتن در اختتامیه یک جشنواره / گزارش تصویری ۲
- پژمان بازغی مجری برنامه تحویل سال شبکه دو شد
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت






خیلی فیلم های عمو پورنگ قشنگ هست
من از بازی عمو پورنگ خوشممیاد