مجری برنامههای تلویزیونی کودک و نوجوان معتقد است جاذبه بصری یک اثر سینمایی یا تلویزیونی، مهمترین موضوعی است که کودک را جذب سینما میکند.
به گزارش سینماسینما، داریوش فرضیایی مجری برنامههای تلویزیونی کودک و نوجوان که این روزها در شبکه نمایش خانگی با سریال «بالشها» حضور یافته است، درباره وضعیت کنونی سینمای کودک و نوجوان، گفت: بیشتر فیلمهایی که برای کودک ساخته میشوند، با نگاه و الگوبرداری از فیلمهای کودک دهههای ۶۰ و ۷۰ ساخته شدهاند، اما در ایجاد فضای آن فیلمها با ویژگیهای امروزی موفق عمل نکردهاند.
وی با انتقاد از خلا فیلمنامههای قوی در سینمای کودک و نوجوان، گفت: بسیار مهم است که در سینمای کودک و نوجوان به موضوع فیلمنامههای خوب بپردازیم، اما سازندگان فیلمهای کودک از حمایت کافی برخوردار نیستند و انگیزه لازم را برای تولید آثار خود ندارند، حتی از سینمای کودک و نوجوان حمایت معنوی چندانی هم صورت نمیگیرد.
فرضیایی با اشاره به تغییر اولویتها در سینما عنوان کرد: به نظرم میرسد در عرصه سینما، تولید آثار سینمایی برای کودکان دیگر در اولویت نیست و تمرکز بیشتری بر مخاطبان جوان سینما وجود دارد.
وی در پاسخ به این پرسش که کودک و نوجوان امروز چه ذائقهای دارد و چگونه جذب سینما میشود، عنوان کرد: به نظر من مهمترین موضوعی که کودک را جذب سینما میکند، جاذبه بصری یک اثر سینمایی یا تلویزیونی است و در مرحله بعد موضوع آن اهمیت مییابد.
«عمو پورنگ» با اشاره به نیاز مخاطب کودک و نوجوان به همه انواع آثار انیمیشن، کوتاه و بلند سینمایی بیان کرد: در کشور ما انیمیشنسازان خوبی فعالیت دارند، اما نمیدانم چرا در ساختار و متن ضعفهای عمدهای را در آثار کودک و نوجوان شاهد هستیم، در حالی که در کشورهای دیگر انیمیشنها با ظرافت و دقت بسیار بالایی ساخته میشوند و آنچه را که میخواهند به بچهها القاء میکنند، به طور غیرمستقیم و تاثیرگذار مطرح میکنند. ضمن این که شخصیتهای این آثار غالبا به برند تبدیل میشوند.
فرضیایی همچنین خاطر نشان کرد: درست به همین دلیل کاراکترهای انیمیشنهای خارجی در کشور ما بیشتر طرفدار دارند و تمام عروسکها و محصولات آنها نیز به تدریج وارد کشور میشوند. کودک ایرانی نیز با آنها ارتباط برقرار کرده و دیالوگهایشان را هم در مکالمات روزمره خود تکرار میکند و این یعنی فاجعه!
وی با اشاره به این که فیلم کودک دچار از هم گسیختگی است، افزود: ما باید ابتدا ویژگیهای کودک امروز را بشناسیم و بعد برای او فیلم بسازیم. ضمن این که فیلمسازی برای این مخاطب کار تخصصی است و یک کارگردان و نویسنده موفق سینمای بزرگسال لزوما نمیتواند در گونه کودک و نوجوان هم موفق شود.
سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلمهای کودکان و نوجوانان به دبیری علیرضا رضاداد ۸ الی ۱۴ شهریور ۹۷ در شهر اصفهان برگزار میشود.
منبع: هنرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- داریوش فرضیایی در کارگاه آموزش بازیگری کودکان افغانستانی
- نعیمه نظامدوست : داریوش فرضیایی سوپر استار است
- تهیهکننده «کلبه عمو پورنگ»: تحمل فضای شاد این برنامه را ندارند/ شاید باید در اوج خداحافظی کنیم
- آموزش انتقال شادی و هیجان به کودکان در رادیو
- «شبکه کوچک» در کنداکتور برنامههای شبکه ۲ قرار گرفت
- گفتوگو با عباس امینی، کارگردان فیلم «هندی و هرمز» / ازدواج کودکان مسئله اصلی «هندی و هرمز» است
- نبود اسپانسر «محله گل و بلبل» را به تعطیلی کشاند
- فیلم/ انتقاد عمو پورنگ از گرانی، هنگام تهیه غذای نذری
- واکنش عمو پورنگ به پست انتقادی شهاب حسینی/ عکس
- عمو پورنگ ازدواجش را تکذیب کرد/ بابت اشتباهی که رخ داد عذرخواهی میکنم
- پست اینستاگرامی عمو پورنگ درباره ازدواجش
- عمل جراحی عموپورنگ با موفقیت انجام شد/ مرخص شدن از بیمارستان
- بنی اعتماد، میلانی و فروتن در اختتامیه یک جشنواره / گزارش تصویری ۲
- پژمان بازغی مجری برنامه تحویل سال شبکه دو شد
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»






خیلی فیلم های عمو پورنگ قشنگ هست
من از بازی عمو پورنگ خوشممیاد