سینماسینما، امین نصیری
سینمای آلفرد هیچکاک از همان ابتدا تا فیلمهای متاخرش همواره با تعلیق آمیخته بوده، تعلیقی که در دوران فیلمسازی هیچکاک با کیفیتهای گوناگونی ارائه شده و فراز و نشیبهایی داشته اما اساس تعریفی که او از تعلیق ارائه داده تحسین برانگیز است و کماکان مخاطبان سینما را میخکوب و مضطرب میکند؛ لذا کندوکاو در آن برای شیفتگان هیچکاک در جهت کشف و فهم سویهای از عناصر فرمال او ضروریست. پرندگان از برجستهترین آثار کارنامهی هیچکاک در زمینهی تعلیق است و روزنهی مناسبی برای ورود به تفکرات و جهان بصری این استادِ گرانقدر است و بخش مهمی از ارزشهای سینمایی او را آشکار میکند. سینمای هیچکاک در وهله اول سرگرم کننده است اما در همین قلمرو سرگرم کننده نیز میتوان رگههای هنر حقیقیِ سینما و همچنین هراسهای آدمی را در آن جستجو کرد. هیچکاک در «پرندگان» (۱۹۶۳) از نظر فضاسازی خارقالعاده عمل میکند و با نسبتی که بین شخصیت و محیط برقرار میکند در ساختن فضا و اتمسفری معین نیز موفق ظاهر میشود. اجزای گوناگون پرندگان آنقدر هموژن و یکدست است که به سختی میتوان خللی به آن وارد کرد و بین آنها نوعی اتحاد، تناسب و هارمونیِ بینظیر دیده میشود. عدهای شاید در حین تماشای پرندگان با سوالاتی از این دست مواجه شوند که: این پرندهها از کجا آمدهاند؟ به چه دلیل آمدهاند؟ انسان چه کرده که با هجوم کشنده این پرندگان مواجه شده؟ هیچکاک باهوشتر از آن است که به این سوالات مستقیما پاسخ دهد و مطمئنا پرندگان هم پاسخی نخواهند داد و تماشاگرانی که به دنبال پاسخ این سوالات هستند تا به انتها سرگشته خواهند ماند. پرندگان تنها تلنگری هستند برای انسانها، انسانهایی که باید حد و حدود خود را به یاد آورند و بر درماندگی خود آگاهی یابند و بدانند ممکن است روزی _مانندِ پرندهها در ابتدای فیلم_ در قفس گرفتار شوند. در ابتدای فیلم این انسانها هستند که بر پرندگان سلطه دارند اما در ادامه این سلطهگری دچار تغییراتی میشود و ما شاهدِ عجز انسانی در مقابله با پرندگانی هستیم که مانندِ کابوسی هولناک به انسانها یورش میبرند.
نوع پرداخت هیچکاک در این سکانس چنان کلاس درسی است که نکات فراوانی میتوان از آن آموخت. هیچکاک پله به پله تعلیق را ایجاد، و با کش دادنِ زمان برای مخاطب او را دچار دلهره میکند به مرور این دلهره را به اوج میساند و تشدیدش میکند. ملانی روی نیمکت مینشیند و هیچکاک یک نمای مدیوم از او میگیرد، در حالی که تماشاگر لحظهای یک کلاغ را میبیند که پشت سر او بر روی تکیهگاهی مینشیند. تعلیق آغاز میشود. این تنها نمایی است که ملانی و کلاغها در یک قاب دیده میشوند و تا لحظاتی بعد هیچکاک فقط برش میزند و ملانی و کلاغها را جداگانه نمایش میدهد تا با هر برش تشویش مخاطب افزایش پیدا کند. مخاطب از موضوع وحشتناکی باخبر شده که کاراکتر هنوز نمیداند. تعداد پرندگان پشت سر ملانی لحظه به لحظه بیشتر میشود و دوربین بعد از هر نمایی که از پرندگان میگیرد به ملانی نزدیکتر میشود تا تشویش تماشاگر را تقویت نماید. ملانی گاه مضطربانه به مدرسه نگاهی میکند (یک نوع بیقراریِ خفیف و جزئی در چهره او دیده میشود) و نماهایی که از او گرفته میشوند نسبت به پرندگان طولانیتر هستند و اینجاست که زمان شروع به کش آمدن میکند چون کاراکتر از خطر اطلاعی ندارد بلکه تماشاگر از آن آگاهی دارد و این فرایند ادامه مییابد تا بالاخره او یکی از کلاغها را میبیند و زمانی که مسیر پرواز آن را دنبال میکند متوجه خیل عظیمی از آنها میشود و برشی که سپس هیچکاک در نمای کلوزشات از چهرهی او نشان میدهد، چهرهای که ترسیده اما سعی میکند افسار خود را از دست ندهد. نکتهی دیگری که باید به آن اشاره کرد صدای سرود خواندن بچههاست که در ابتدا حتی دلپذیر بنظر میرسد اما در ادامه افزون بر اینکه به خطری که بچهها را تهدید میکند اشاره دارد، به خدمت جهان اثر هم در میآید و با اختلاط آن با تصویر کارکرد حسیاش دگرگون میشود و در راستای اجرایی کردن تعلیق هیچکاکی عمل میکند و صحنه را نیرو میبخشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جزئیات برنامههای جشنواره ترایبکا اعلام شد/ نمایش فیلمهای خاطرهانگیز هیچکاک، اسکورسیزی و اسپیلبرگ
- با «بیگانگان در قطار»؛ دیوید فینچر فیلم هیچکاک را بازسازی میکند
- «یک میخ و چند کت» در مستندات یکشنبه و نسخه مرمت شده «دردسر هَری» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- «پرندگان» هیچکاک در نمایش خانگی به مناسبت گرامیداشت ششمین دهه ساخت فیلم
- «سرگرمی آدمکش» هیچکاک ترجمه و منتشر شد
- از همه عجایب، تعجب نکنید!/ درباره انتخاب صد فیلم برتر تاریخ سینما از سوی مجله سایت اند ساند
- گوهرهایی ناب که جایی در سینمای محبوب فرهادی نداشتند/ درباره انتخابهای آقای کارگردان در ویدئو کلوب «جی ام»
- صدای سنج / چرا هیچکاک باید «مردی که زیاد میدانست» را از نو میساخت
- زمانی که دست سرنوشت به در میکوبد تا کابوس را به بیداری آورد
- برشهای کوتاه/ در ستایش Long Take
- من خود سورئالیسم هستم/ درباره سالوادور دالی
- سکانس طلایی/ طناب
- سکانس طلایی/ ام را به نشانه قتل بگیر
- انتشار نسخه ویژه نابینایان فیلم «پرندگان» هیچکاک با صدای پانتهآ پناهیها + تیزر
- برشهای کوتاه/ پلانهایی از «ربهکا» هیچکاک در برابر مینی سریال «ربهکا» اوبراین
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش