در پی اختلافات ساترا و وزارت ارشاد جلسهای با غلامرضا موسوی، مجتبی فرآورده و سیدجمال ساداتیان به عنوان اعضای اتحادیه صنف تهیهکنندگان سینما پیرامون مسائل و ابهامات اعضای این صنف در مورد فعالیتهای ساترا برگزار شد.
به گزارش سینماسینما غلامرضا موسوی (رئیس اتحادیه تهیهکنندگان سینمای ایران) با اشاره به اقدامات این اتحادیه برای رفع این موضوع به ایلنا گفت: به دعوت معاون اجتماعی ساترا به اتفاق آقایان مجتبی فرآورده و سیدجمال ساداتیان نشستی داشتیم. موضوع واگذاری پروانه تولید و نمایش فیلمها و سریالها براساس اطلاق «ویدئو درخواستی» به وزارت ارشاد بود. بحثهای مفصلی شد. دو نکته توسط معاون اجتماعی ساترا تاکید شد: مجوز تولید فیلم و سریال با وزارت ارشاد است و مجوز نمایش هم با ارشاد، اما سریالها برای نمایش در پلتفرمها نیاز به مجوز ساترا دارند.
موسوی در ادامه با اشاره به اعتراض تهیهکنندگان نسبت به برخی دوگانگیها گفت: اختلاف ما به عنوان اتحادیه تهیهکنندگان سینما با ساترا نیز همین بود. ما معتقد بودیم ساترا باید به پروانه نمایش ارشاد برای سریالها همچون فیلم احترام بگذارد. پیشنهاد دادیم دو نفر به انتخاب ساترا به شورای بازبینی سریالهای ارشاد اضافه شود و مشکل حل شود که قرار شد نشستها ادامه یابد.
وی در پایان گفت: باتوجه به آنچه پیش آمد همکاران تهیهکننده برای تولید سریال نیاز به مجوز ارشاد دارند. درنهایت امیدواریم با پذیرش پیشنهاد اتحادیه، مشکل بازبینی و تامین نظر اهالی سینما حل شود.
همچنین معاون کاربران و تنظیمگری اجتماعی ساترا درباره اخبار منتشر شده مبنیبر توافق تهیهکنندگان با این سازمان برای انتقال مسئولیت صدور مجوز سریالهای خانگی به ارشاد، توضیحاتی ارائه کرد.
علی سعد معاون کاربران و تنظیمگری اجتماعی ساترا در گفتگو با مهر درباره جلسهای که با غلامرضا موسوی، مجتبی فرآورده و سیدجمال ساداتیان به عنوان اعضای اتحادیه صنف تهیهکنندگان سینما پیرامون مسائل و ابهامات اعضای این صنف در مورد فعالیتهای ساترا برگزار شده بود، بیان کرد: این جلسه بیشتر درباره تبیین و تشریح وظایف سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر (ساترا) بود چراکه اساساً مخاطب ساترا رسانهها یا سرویسهای صوت و تصویر هستند که معاونتهای مختلف ساترا با آنها کار میکنند و برای آنها صدور مجوز، قانونگذاری و نظارت دارند.
وی ادامه داد: با این حال اخیراً جلسهای با تهیه کنندگان سینما به عنوان یکی از ارکان مهم زنجیره تولید محتوای ایرانی داشتیم تا هم نظرات آنها را به عنوان ذینفعان این صنعت بشنویم و همچنین آنها را نسبت به فرآیندها و حوزه کاری ساترا بیشتر آشنا کنیم.
سوءتفاهم شد که وظیفه مجوز تولید سریالهای خانگی با ارشاد است
سعد یادآور شد: در این جلسه مسائلی مطرح شد از جمله ماجرای اخیر که مجوز تولید سریالهای شبکه خانگی باید با وزارت ارشاد باشد و من از طرف ساترا اعلام کردم که سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر یا «ساترا» متولی مجوز تولید سریال خانگی نیست همانطور که متولی مجوز تولید آثار سینمایی نیست زیرا ساترا نهاد تنظیمگر رسانه است و حوزه فعالیت آن انتشار و پخش در رسانهها است. اما این نکته این برداشت را به وجود آورد که منظور این است که وظیفه مجوز و تولید سریالهای خانگی با ارشاد است.
معاون تنظیمگری اجتماعی ساترا تصریح کرد: ساترا پیش از این هم نقشی در مجوز تولید سریالهای نمایش خانگی نداشته است چون این سازمان از ابتدا رگولاتور رسانهها و سرویسهای صوت و تصویر بوده است و اکنون هم «مجوز انتشار» سریال یا هر برنامهای روی این سرویسها با ساترا است.
پیشنهاد حضور نمایندگان ساترا در شورای بازبینی سریالهای خانگی عملی نیست
سعد اضافه کرد: در این جلسه تصمیمگیری جدیدی نشده است و ما هم تاکید کردیم که همانطور که پیش از این مقرر بوده است یکی از الزامات سریالها برای پخش و توزیع در سرویسهای صوت و تصویر، داشتن مجوز تولید از ارشاد یا صداوسیماست و ما طبق همان دستورالعمل سابق عمل میکنیم.
معاون کاربران و تنظیمگری اجتماعی ساترا در بخش دیگر درباره پیشنهاد غلامرضا موسوی مبنی بر حضور نمایندگانی از ساترا در شورای بازبینی سریالهای خانگی عنوان کرد: این پیشنهاد در جلسه مطرح شد و همان جا هم اعلام کردم که این پیشنهاد شدنی نیست. به ویژه که اکنون در خود شوراهای ساترا مثل «شورای موافقت نامه کلی انتشار» اعضا کسانی هستند که پیش از این یا در حال حاضر در شوراهای نظارتی حوزه فرهنگ مشغول به فعالیت بودهاند.
وی در پایان یادآور شد: در این جلسه به عنوان یک اقدام حمایتی ساترا از مالکیت فکری آثار ایرانی، اعلام شد همانطور که در اکران آنلاین فیلمهای سینمایی در گذشته برای حمایت از حقوق صاحبان آثار به صورت جدی با منتشر کنندگان غیر مجاز برخورد کردیم، اعلام آمادگی کردیم که در آینده نیز این مسیر را ادامه دهیم. صاحبان آثار فیلم و سریال که آثارشان در رسانههای صوت و تصویر فراگیر که شامل VOD ها، پلتفرمهای محتوای کاربر محور (UGC) و سایتهای دانلودی به صورت غیر مجاز منتشر میشود، میتوانند از طریق ساترا در کمتر از یک ساعت با رسانههای غیر مجاز برخورد کنند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- صدور مجوز برای ۴ طرح سریال نمایش خانگی
- انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما مطرح کرد؛ درخواست شفافسازی مالی وزارت ارشاد و سازمان سینمایی
- اطلاعیه شورای ورزش سازمان صداوسیما در پی حواشی اخیر
- توضیح ساترا درباره حذف سکانسی از «در انتهای شب» چند روز پس از انتشار
- دولت به دنبال مستمسک قانونی برای برخورد با اهالی فرهنگ و هنر
- در پاسخ به توهین مدیر پلتفرم نماوا تعلل نکنید؛ نامه سرگشاده یک انجمن سینمایی به شورای صیانت خانه سینما
- تعطیلی همه فعالیتهای فرهنگی هنری به مدت ۷ روز
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- صحبتهای یک مجری درباره ممنوعیت کار در تلویزیون و دعوت دوباره
- با ابلاغ رئیسجمهور؛ اعضای کمیته تدوین سیاستهای شبکه نمایش خانگی منصوب شدند
- درخواست انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما از پلتفرمها
- پیشنهاد انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما؛ نه ساترا، نه ارشاد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش