در پی اختلافات ساترا و وزارت ارشاد جلسهای با غلامرضا موسوی، مجتبی فرآورده و سیدجمال ساداتیان به عنوان اعضای اتحادیه صنف تهیهکنندگان سینما پیرامون مسائل و ابهامات اعضای این صنف در مورد فعالیتهای ساترا برگزار شد.
به گزارش سینماسینما غلامرضا موسوی (رئیس اتحادیه تهیهکنندگان سینمای ایران) با اشاره به اقدامات این اتحادیه برای رفع این موضوع به ایلنا گفت: به دعوت معاون اجتماعی ساترا به اتفاق آقایان مجتبی فرآورده و سیدجمال ساداتیان نشستی داشتیم. موضوع واگذاری پروانه تولید و نمایش فیلمها و سریالها براساس اطلاق «ویدئو درخواستی» به وزارت ارشاد بود. بحثهای مفصلی شد. دو نکته توسط معاون اجتماعی ساترا تاکید شد: مجوز تولید فیلم و سریال با وزارت ارشاد است و مجوز نمایش هم با ارشاد، اما سریالها برای نمایش در پلتفرمها نیاز به مجوز ساترا دارند.
موسوی در ادامه با اشاره به اعتراض تهیهکنندگان نسبت به برخی دوگانگیها گفت: اختلاف ما به عنوان اتحادیه تهیهکنندگان سینما با ساترا نیز همین بود. ما معتقد بودیم ساترا باید به پروانه نمایش ارشاد برای سریالها همچون فیلم احترام بگذارد. پیشنهاد دادیم دو نفر به انتخاب ساترا به شورای بازبینی سریالهای ارشاد اضافه شود و مشکل حل شود که قرار شد نشستها ادامه یابد.
وی در پایان گفت: باتوجه به آنچه پیش آمد همکاران تهیهکننده برای تولید سریال نیاز به مجوز ارشاد دارند. درنهایت امیدواریم با پذیرش پیشنهاد اتحادیه، مشکل بازبینی و تامین نظر اهالی سینما حل شود.
همچنین معاون کاربران و تنظیمگری اجتماعی ساترا درباره اخبار منتشر شده مبنیبر توافق تهیهکنندگان با این سازمان برای انتقال مسئولیت صدور مجوز سریالهای خانگی به ارشاد، توضیحاتی ارائه کرد.
علی سعد معاون کاربران و تنظیمگری اجتماعی ساترا در گفتگو با مهر درباره جلسهای که با غلامرضا موسوی، مجتبی فرآورده و سیدجمال ساداتیان به عنوان اعضای اتحادیه صنف تهیهکنندگان سینما پیرامون مسائل و ابهامات اعضای این صنف در مورد فعالیتهای ساترا برگزار شده بود، بیان کرد: این جلسه بیشتر درباره تبیین و تشریح وظایف سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر (ساترا) بود چراکه اساساً مخاطب ساترا رسانهها یا سرویسهای صوت و تصویر هستند که معاونتهای مختلف ساترا با آنها کار میکنند و برای آنها صدور مجوز، قانونگذاری و نظارت دارند.
وی ادامه داد: با این حال اخیراً جلسهای با تهیه کنندگان سینما به عنوان یکی از ارکان مهم زنجیره تولید محتوای ایرانی داشتیم تا هم نظرات آنها را به عنوان ذینفعان این صنعت بشنویم و همچنین آنها را نسبت به فرآیندها و حوزه کاری ساترا بیشتر آشنا کنیم.
سوءتفاهم شد که وظیفه مجوز تولید سریالهای خانگی با ارشاد است
سعد یادآور شد: در این جلسه مسائلی مطرح شد از جمله ماجرای اخیر که مجوز تولید سریالهای شبکه خانگی باید با وزارت ارشاد باشد و من از طرف ساترا اعلام کردم که سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر یا «ساترا» متولی مجوز تولید سریال خانگی نیست همانطور که متولی مجوز تولید آثار سینمایی نیست زیرا ساترا نهاد تنظیمگر رسانه است و حوزه فعالیت آن انتشار و پخش در رسانهها است. اما این نکته این برداشت را به وجود آورد که منظور این است که وظیفه مجوز و تولید سریالهای خانگی با ارشاد است.
معاون تنظیمگری اجتماعی ساترا تصریح کرد: ساترا پیش از این هم نقشی در مجوز تولید سریالهای نمایش خانگی نداشته است چون این سازمان از ابتدا رگولاتور رسانهها و سرویسهای صوت و تصویر بوده است و اکنون هم «مجوز انتشار» سریال یا هر برنامهای روی این سرویسها با ساترا است.
پیشنهاد حضور نمایندگان ساترا در شورای بازبینی سریالهای خانگی عملی نیست
سعد اضافه کرد: در این جلسه تصمیمگیری جدیدی نشده است و ما هم تاکید کردیم که همانطور که پیش از این مقرر بوده است یکی از الزامات سریالها برای پخش و توزیع در سرویسهای صوت و تصویر، داشتن مجوز تولید از ارشاد یا صداوسیماست و ما طبق همان دستورالعمل سابق عمل میکنیم.
معاون کاربران و تنظیمگری اجتماعی ساترا در بخش دیگر درباره پیشنهاد غلامرضا موسوی مبنی بر حضور نمایندگانی از ساترا در شورای بازبینی سریالهای خانگی عنوان کرد: این پیشنهاد در جلسه مطرح شد و همان جا هم اعلام کردم که این پیشنهاد شدنی نیست. به ویژه که اکنون در خود شوراهای ساترا مثل «شورای موافقت نامه کلی انتشار» اعضا کسانی هستند که پیش از این یا در حال حاضر در شوراهای نظارتی حوزه فرهنگ مشغول به فعالیت بودهاند.
وی در پایان یادآور شد: در این جلسه به عنوان یک اقدام حمایتی ساترا از مالکیت فکری آثار ایرانی، اعلام شد همانطور که در اکران آنلاین فیلمهای سینمایی در گذشته برای حمایت از حقوق صاحبان آثار به صورت جدی با منتشر کنندگان غیر مجاز برخورد کردیم، اعلام آمادگی کردیم که در آینده نیز این مسیر را ادامه دهیم. صاحبان آثار فیلم و سریال که آثارشان در رسانههای صوت و تصویر فراگیر که شامل VOD ها، پلتفرمهای محتوای کاربر محور (UGC) و سایتهای دانلودی به صورت غیر مجاز منتشر میشود، میتوانند از طریق ساترا در کمتر از یک ساعت با رسانههای غیر مجاز برخورد کنند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- اطلاعیه وزارت فرهنگ درباره جزییات تعطیلی مراکز فرهنگی و هنری در تهران به دلیل آلودگی هوا
- اکران آنلاین «پیرپسر» متوقف شد
- بیانیه «پلتفرم شیدا» درباره ادعای مطرح شده؛ رفتار غیرحرفهای را نمیپذیریم
- عسگرپور: رئیسجمهور دستور بازنگری دهد/ این مصوبه موجب رانت و انحصار است
- نامه پلتفرمهای نمایش خانگی به رییس جمهور
- تهیهکننده سریال خبر داد؛ «سووشون» رفع توقیف شد
- رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت: به ازای هر ثانیه نمایش استعمال دخانیات در تولیدات نمایشی، جریمه ۲۱۰ میلیونی اعمال شود
- بیانیه ساترا درباره توقف پخش سریال «سووشون»
- واکنش نماوا به مسدودی پس از عرضه سریال «سووشون»
- با حکم رئیس سازمان صداوسیما؛ رمضاننژاد رئیس جدید ساترا شد
- یادداشت کیوان کثیریان/ نامهای به ساترا؛ جهانِ تصویر، تحت کنترل شماست
- وحید آگاه، وکیل دادگستری: اخذ مجوز تولید و پخش از ساترا مبنای قانونی ندارد
- معمای پیچیده یک سریال؛ قسمت چهارم «تاسیان» بدون مجوز، منتشر شده است
- آیا «تاسیان» رفع توقیف شد؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»





