سی و ششمین جشنواره فیلم فجر به نیمه رسیده و یکی از موضوعات پررنگ فیلمهای این دوره از جشنواره، غیرت و تعصب (بر زن) بوده است.
به گزارش سینماسینما، در چند سال گذشته تقریبا هر دوره از جشنواره فجر بنا به شرایط اجتماعی بازتاب دهنده یکی از مسائل مهم و پررنگ روز بوده و در این سالها شاهد بودیم خیانت، مرگ، خشونت، اعتیاد و سیگار تا چه حد در آثار به نمایش درآمده در جشنواره فیلم بروز داشته است.

اما امسال با توجه به اینکه نیمی از جشنواره سپری شده و ۱۵ فیلم داستانی هم نمایش داده شده که هر کدام قصههای مختلفی داشتهاند، «غیرت» در چند فیلم از تمهای اصلی پیش برنده ماجراها بوده است.
«لاتاری» محمد حسین مهدویان که به نوعی به قاچاق دختران به کشورهای اطراف میپردازد، داستان خود را براساس غیرت پسری که به دختری علاقه مند است و بنا به دلایلی کشته میشود پیش میبرد.
در این فیلم ساعد سهیلی نقش پسری را ایفا میکند که از طرف برادر دختر مورد علاقه خود نیز متعهد میشود تا ماجرای مردن دختر را پیگیری کند و انتقام خونش را از مسبب آن بگیرد.
در این راه یک انقلابی قدیمی که شباهتهایی به شخصیت قیصر فیلم مسعود کیمیایی و میز حاج کاظم آژانس شیشهای حاتمی کیا دارد پا را فراتر از قانون میگذارد و برای حفظ و انتقام ناموس ایرانی شخصا وارد عمل می شود.
دیگر فیلمی که تعصب و غیرت در آن پررنگ دیده میشود و البته یادآور تعصبات کور بعضی اقوامی است که هنوز هم در برخی نقاط کشور وجود دارد، «مغزهای کوچک زنگ زده» است.
این فیلم به کارگردانی هومن سیدی خانواده ای را به تصویر میکشد که در فلاکت زندگی میکنند و پسران این خانه سردسته باند فروش مواد مخدر هستند و برای این کار کودکانی را که بی سرپرست هستند نگه میدارند و برای کار خود تربیت میکنند، اما پسران همین خانواده که از هیچ نوع بزهی دوری نمیکنند، با دیدن یک فیلم از خواهرشان بدون اینکه سوالی از او بپرسند دست به کشتن او میزنند و عجیب تر این است که این میزان تعصب به حدی است که برادر کوچکتر که ۱۵ سال هم ندارد وارد این ماجرای کشتن می شد.
این فیلم و صحنه کشتن دختر توسط برادرانش و همچنین میزان خشونتش مشابه صحنه فیلم” خانه پدری” کیانوش عیاری است که مجوز اکران عمومی را فقط برای گروه هنر و تجربه گرفته تا سینماهای کمی بتوانند این فیلم را اکران کنند که البته همین مجوز هم پس از گذشت دست کم ۶ سال صادر شده است.
فیلم «جاده قدیم» منیژه حکمت نیز از دیگر فیلمهایی است که رگههای از غیرت در آن دیده میشود. این فیلم که بیشتر حول احوالات زنی میچرخد که مورد تعرض یک راننده قرار گرفته، پدر شوهری را به تصویر میکشد که مدام تاکید دارد عروسش باید موضوع تجاوز را مطرح کند تا شکایت شود و برای اعاده حیثیت ناموس شان کاری کنند. این شخصیت که پرویز پورحسینی ایفاگر نقش آن است، پسرش (آتیلا پسیانی) را که تلاش میکند در شرایط سخت روحی و بحرانی همسرش او را همراهی کند، متهم به بی غیرتی میشود.
در فیلم «کامیون» کامبوزیا پرتوی هم که دو شخصیت آن عراقی بودند، تعصب و غیرت دیده میشد. در این فیلم زنی با برادر شوهر خود که ۱۰-۱۲ سال دارد در پی یافتن همسر خود سوار یک کامیون ایرانی میشوند تا به تهران برسند. در تمام مسیر تعصب پسربچه به همسر برادرش به وضوح دیده میشود و مدام او را کنترل میکند و تذکر میدهد که با مرد راننده (سعید آقاخانی) نخندد یا صحبت نکند و در آخر هم پسربچه ای که خودش به نوعی از دست داعشیها فرار کرده، وقتی عنان کار از دستش در میرود، دست به چاقو میشود تا راننده را ادب کند.
به جز این چند فیلم اشاره شده، فیلم های دیگری هم در جشنواره امسال هستند که به مسائل مربوط به زنان بیشتر پرداخته اند از جمله « عرق سرد» که با روایت یک ماجرای واقعی به حق و حقوق زنان در موضوع طلاق و خروج از کشور اشاره دارد.
با این حال اگرچه این فیلمها اشارهای به تعصبات کور داشته اما آنقدر جدی نیستند که محور اصلی بوده تا شاید در دهه ۹۰ گشایشهای قانونی بیشتری ایجاد شود و شاید هم اگر قراربود جدیتر نمایش داده شوند؛ اصلا به جشنواره و بعد هم اکران عمومی راه نمییافتند.
همانطور که “خانه پدری” هنوز اکران نشده چون پس از گذشت چند سال وقتی مجوز صادر شد، کیانوش عیاری حاضر به اکران آن به شکل محدود نشد و به همین دلیل پس از گذشت سالها، هنوز شاخص ترین فیلم در موضوع تعصب و غیرت عجیب برخی مردم بر زنانشان، «عروس آتش » خسرو سینایی است.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تأکید کارگردان «لاتاری» بر توجه به سنتها در سینما
- افشاگری نادر سلیمانی درباره پایانبندی فیلم «لاتاری»
- تهیهکننده بهترین فیلم هنر و تجربه در جشنواره فیلم فجر/ سیمرغی که به «مغزهای کوچک زنگ زده» دادند تشریفاتی بود!
- واکنش کارگردان و بازیگر «لاتاری» به اقدام مامور زن گشت ارشاد
- «لاتاری» از مرز هشت میلیارد فروش عبور کرد
- توضیحات صلواتیفرد درباره اهداف و رویکردهای جشنواره جهانی فیلم فجر
- اعتراض تند مهدی یراحی به دوربین مخفی تبلیغاتی برای «لاتاری»
- عبور «لاتاری» از مرز چهار و نیم میلیارد فروش
- واکنش تهیهکنندگان «مصادره» و «لاتاری» به اعتراض تماشاگران در پردیس تماشا
- عبور «لاتاری» از مرز یک میلیارد فروش در اکران نوروز
- انتقاد تهیهکننده «لاتاری» از کسانی که تبلیغات فیلمش را نژادپرستانه میدانند
- واکنش توییتری صالحی به اعلام هزینههای جشنواره فجر و لیست حمایتی فارابی
- رقم هزینههای جشنواره ۳۶ اعلام شد
- فیلم/ تیزر عاشقانه و متفاوت «لاتاری» با حضور ساعد سهیلی
- یک سال در سینما با جواد عزتی/ از «آینه بغل» تا «لاتاری» و «تنگه ابوقریب»
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آیین پایانی یازدهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی / گزارش تصویری
- شیرین یزدانبخش درگذشت
- افسانهای در حبس؛ سرنوشت «چریکه تارا»
- اقتباس بهمثابه ابزار فهم جامعه/ از روایت تراژیک تا روایت عاشقانه
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما





