فرزاد موتمن نویسنده و کارگردان شناخته شده ای که در کارنامه اش آثاری چون “شبهای روشن” و “چشم و گوش بسته” دیده میشود، درباره اکران آنلاین فیلم ها و تغییراتی که پیشرفت تکنولوژی برنمایش آثار سینمایی بر جا خواهد گذاشت گفت:به نظر می رسد که چیزی حدود یک دهه است که سینما چه در ایران و چه در خارج از ایران، به شیوه هایی از نمایش به جز سالن های سینما فکر میکند. شاید دلیل اصلی آن هم این باشد که پیش بینی می شود سالن های سینما در آینده ای نه چندان دور از سیستم نمایشی ما محو خواهند شد .
به گزارش سینماسینما ، موتمن افزود :حتی تخمین زده می شود که تا بیست سال آینده چیزی به اسم سالن سینما وجود نخواهد داشت. از یک طرف رشد و گسترش شرکتهایی مثل نتفیلیکس چنین تصوری را تقویت می کند و از طرف دیگر وقتی فیلمسازی مثل گدار ، فیلم جدید خودش را به جشنواره کن می دهد اما یک روز قبل از نمایش جشنواره ای ، فیلم خودش را روی led پخش می کند ، احساس می کنیم که گدار حرفی را با ما در میان میگذارد و در حال پیش بینی آینده نه چندان دور است.شاید به همین دلیل است که فیلم های اخیر گدار بیشتر شبیه اینستالیشن و آرت ویدئو هستند و برای اکران کتاب تصویری با چند تا از شهرداری ها شهرهای بزرگ مثل لندن و کوالالامپور قرارداد بسته که فیلمهایش در میادین بزرگ شهر به نمایش در بیاید.
شاید کرونا و شیوع فراگیر آن سبب شده که این فکر کردن به شیوه های دیگر نمایش روند سریعتری به خود بگیرد.شاید ما زودتر از آنچه که فکرش را هم میکردیم داریم به شیوه های دیگری از اکران می رسیم واین به این معنا است که احتمالا این شیوه های جدید اکران ، شیوه های جدید روایت و شیوه های جدید تولید در سینما را بوجود بیاورند و سینما با یک تحول بزرگ در ماهیت اصلی خودش مواجه شود.ولی با همه این احوالات هنوز زود است که با قطعیت تام و تمام بتوانیم درباره این موضوع صحبت کنیم.
کارگردان فیلم هفت پرده ، درباره وضعیت اکران آنلاین در ایران هم گفت : در ایران از چند سال پیش زمزمه های اکران و نمایش آنلاین در میان دست اندرکاران بعنوان یک راهکار شنیده میشد اما من مثل بعضی از همکارانمان به این قضیه خوشبین نیستم به این دلیل که مشکل اصلی ما در سینما اصلا اکران و سالن سینما نیست، مشکل سینمای ما امکانات اکران نیست، بلکه انحصار اکران است.یعنی یک گروهی ( که دقیقا در زمستان سال ۸۶ تشکیل شد ) چیزی حدود ۱۵ سال است که در سینمای ایران جنایت می کنند. این گروه تمام سینمای ایران را در اختیار خودش گرفته ، تمام سالن های سینما را در اختیار گرفته ، حمایت مسئولین دولتی را هم دارد و در واقع با دولت هم به یک توافقی رسیده اند بر این مبنا که فیلم هایی که این گروه میخواهند پر فروش شود با هیچ ممانعتی روبرو نشود و از طرف دیگر فیلم هایی هم که مدیران دولتی دوست دارند که پر فروش شوند همین گروه شرایط این اتفاق را برای آنها فراهم می کند .در نقطه دید هر دو طیف این ماجرا، یک چیزی این وسط مرد، و آن سینمای مستقل بود. سینمایی که به آن اجازه اکران نمیدهند.
در حال حاضر فیلم سراسر شب که دو سال و نیم است برای پخش و اکران آماده است از تمام امکانات محروم است. فقط هم فیلم من نیست ، فیلم آقای کیوان علی محمدی و امید بنکدار، فیلم آقای اصغر نعیمی و بهنام بهزادی هم هست.اگر ما بخواهیم فیلمی را بسازیم که تمایل این دوستان است ( مثل چشم و گوش بسته) ، فیلم هنوز تمام نشده روی اکران است و اکران آن تمام نشده در شبکه نمایش خانگی است.این نوع از قاعده بازی خیلی رکیک است. آنها به فیلم به چشم یک کالا نگاه میکنند. اگر تو بتوانی این کالا را به آنها بدهی فیلمی که ساخته ای به سرعت اکران می شود. ولی اگر تو بخواهی فیلمی بسازی که فکر میکنی از جنس سینمایی است که خودت دوست داری، آن وقت با انواع و اقسام موانع روبرو میشوی. از جشنواره فجر تا اکران همه چیز بلاک می شود .چون اینها اغلب از جای دیگری وارد سینما شده اند و فیلم زیادی را هم ندیده اند ، تصور دیگری از فیلم و سینما دارند
مشکل ما تکنولوژی نیست ، مشکل ما انحصار فیلم ها است و من مطمئن هستم چرخه VOD و اکران آنلاین هم دچار همین انحصار خواهد شد. در نتیجه من فکر نمیکنم که اکران آنلاین هم در کشور ما اتفاق خیلی خوبی برای ما بوجود بیاورد.
کارگردان فیلم پوپک و مش ماشالله در رابطه با بازگشایی سینما ها با رعایت پروتکل های بهداشتی خاطر نشان کرد:به نظرم در این زمینه این پزشک ها هستند که باید نظر اصلی را بدهند .البته سینما را میتوان با رعایت پروتکل های بهداشتی باز کرد اما فکر نمیکنم با این وجود هم دیگر با استقبال چشمگیری مشابه دوران قبل از کرونا در سینما ها مواجه باشیم و سینما از این قضیه صرر هنگفت مالی خواهد دید. در این فضا، اکران آنلاین فیلم ها به خصوص آن دسته از آثاری که تخمین زده می شود فروش بالایی در سینما ها نخواهند داشت، میتواند راهگشا باشد .
فرزاد موتمن دررابطه با زمزمه هایی که درباره اکران آنلاین فیلم سراسر شب به گوش میرسد به خبرنگار ایران تیک گفت:
واقعیت این است که سراسر شب برای سینما ساخته شده است .این فیلم از معدود آثار ایرانی است که صدای ۵:۱ دارد و تصاویرش هم متناسب با پرده بزرگ گرفته شده . اما در این شرایط بخصوص که سینما ها چند ماهی است که تعطیل است ، اگر تهیه کننده تصمیم بگیرد که سراسر شب را آنلاین اکران کند من مخالفتی ندارم.
منبع: ایران تیک
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- «شبگرد» فرزاد موتمن اکران میشود
- آغاز پیش فروش فیلم سروشصحت/ «سال گربه» آنلاین اکران میشود
- داوران آثار داستانی جشنواره فیلمکوتاه تهران معرفی شدند
- «تمساح خونی» و «آبی روشن» آنلاین اکران میشوند
- همزمان در سراسر دنیا؛ مستند «ژیلا» آنلاین اکران میشود
- «بیبدن» به اکران آنلاین رسید
- «جوجه تیغی» آنلاین اکران میشود
- ۴۰ هزار نفر مخاطب اکران آنلاین نوروزی مستندها/ «دبستان پارسی» اول شد
- آغاز اکران آنلاین «رمانتیسم عماد و طوبا» از امشب
- اکران آنلاین «ویلای ساحلی» و ۲ فیلم دیگر
- آغاز اکران آنلاین «کاپیتان من» در نمایش خانگی
- «تکهای از تو» آنلاین اکران میشود
- درخواست حسین مهکام؛ «احمد به تنهایی» را قانونی تماشا کنید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»