پروانه نمایش فیلم «فرزند صبح» که قرار بود همزمان با رحلت امام خمینی در سینماها به نمایش درآید، صادر شده ولی فعلا شرایط اکران آن مهیا نیست.
به گزارش سینماسینما، بهروز افخمی سال گذشته اعلام کرده بود که با دریافت پروانه نمایش فیلم «فرزند صبح»، از ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ اکران فیلم آغاز میشود ولی با وجود اینکه به نیمه خرداد رسیدهایم خبری از اکران آن نیست و حتی شنیده میشد که مجوز آن صادر نشده است.
اما محمدرضا شرفالدین تاکید کرد که «پروانه نمایش «فرزند صبح» صادر شده است»، منتها گویا تا رفع موانعی، امکان اکران وجود ندارد.
پیگیریها حاکی از این است که این موانع بر سر یکسری مسائل مالی با مالک فیلم یعنی موسسه «عروج فیلم» است که تا وقتی حل نشوند پروانه نمایش در دفتر مدیران سینما باقی میماند و خبری از اکران نخواهد بود.
البته تماس با مدیر این موسسه برای پرسوجو از وضعیت اکران فعلا بینتیجه مانده است.
«فرزند صبح» به کارگردانی بهروز افخمی اولین بار در بیستونهمین جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۸۹ و در سالن همایشهای برج میلاد به نمایش درآمد که کیفیت پایین فیلم حاشیههای زیادی را به همراه داشت و حتی صدای اعتراض کارگردان را هم بلند کرد چون فیلم در نبود او تدوین و به جشنواره ارائه شده بود. حالا پس از یک دهه کشمکش، نسخهای از این فیلم با تایید کارگردان آماده اکران شده است.
افخمی تاکید دارد که «فرزند صبح» بهترین فیلمی است که تاکنون ساخته و دوست دارد آخرین فیلمش به عنوان کارگردان سینما در ایران همین «فرزند صبح» باشد که روایتی است از دوران کودکی سید روحالله خمینی.
این کارگردان اواخر سال گذشته در مصاحبهای گفت: فکر میکنم «فرزند صبح» بهترین فیلمی است که ساختهام و دوست دارم این آخرین فیلم من به عنوان کارگردان سینما در ایران باشد. شاید اگر عمری بود در خارج از کشور فیلم سینمایی برای پخش جهانی و عرضه در پلتفرمها بسازم و فکرهایی هم از این بابت دارم، اما در سینمای ایران دوست دارم با همین «فرزند صبح» کارگردانی را تمام کرده باشم.
افخمی همچنین گفته بود، در فیلم «فرزند صبح» از آلبوم «برف» فرهاد اقتباس کرده، چون خیلی تحتتاثیر این آلبوم بوده است. اصلا در ابتدا با گوش دادن این آهنگها فیلم نامه نوشته شد و بعد بر اساس فیلمنامه، خانه معماری شد.
به گفته وی ««فرزند صبح» فیلم خوبی است و آنهایی که باید فیلم را ببینند تا الان دیدهاند. نزدیک به هزار نفر تا کنون در نمایشهای خصوصی فیلم را دیدهاند و شاید قسمت این نباشد که در زمان عمر من این فیلم نمایش داده شود، اشکالی ندارد اما همین که یک نسخه آبرومند از آن وجود داشته باشد کافی است تا بگویم من آن را ساختهام، حتی به قیمت ضرر دادن.»
افخمی علاوه بر کارگردانی، مسئولیت پخش فیلم را هم برعهده دارد چون تاکید دارد که «شیوههای پخش این فیلم باید مخصوص خودش باشد و اگر بخواهیم به پخشکننده معمولی در داخل کشور بسپاریم ممکن است ۴۰ سالن به آن بدهند و بعد از دو سه هفته هم فیلم را بردارند. پخش خارجی فیلم باید ویژگیهای خود را داشته باشد. اگر مثلاً قرار باشد در پاکستان و هندوستان نمایش داده شود زیرنویس، نوع زبان و دوبله هرکدام اهمیت خود را دارد. انتخاب کشورهای عربی و پلتفرمها هم هرکدام شیوههای خاص خود را میطلبد که در قرارداد آمده من مسئول تصمیمگیری در تمام زمینهها هستم.»
در این فیلم عبدالرضا اکبری نقش امام خمینی (ره) را در سکانسهایی کوتاه ایفا کرده و بعد کل فیلم فلاشبک به کودکی سید روحالله خمینی است.
هدیه تهرانی هم از دیگر بازیگران این فیلم است که نقش دایه را داشت.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- با انتشار نامهای سرگشاده؛ نرگس آبیار از شورای پروانه نمایش استعفا داد
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- بازخوانی سرنوشت «علت مرگ: نامعلوم» / فیلمی که چون پروانه نمایش نداشت، از جشنواره فجر حذف شد
- شبنشینی غیرایرانی در هفتِ یلدایی
- صدور پروانه ساخت سینمایی جدید برای افخمی، روستایی و ۴ کارگردان دیگر
- زن ۸۰ ساله یهودی سوژه فیلم جدید بهروز افخمی شد
- افخمی: «بی بدن» را به جای «صبح اعدام» وارد مسابقه کنید
- شوکرانِ خنده در عزا/ درباره بهروز افخمی
- لبخندزنان در میان اتاقهای خونآلود/ درباره بهروز افخمی و حضورش در خانه مهرجویی
- با حضور بهروز افخمی؛ سرهنگ ثریای واقعی مهمان اولین برنامه «از سرگذشت» میشود
- افخمی ماجرای اعدام طیب حاج رضایی را میسازد
- له له زدن برای تیتر شدن/ درباره اظهارات ابوالقاسم طالبی
- واکنش کانون کارگردانان به توهین طالبی و افخمی به زنان در برنامه «هفت»/ این مضحکه را تعطیل کنید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





