۱. این برنامه “امریکاز گات تلنت” را که میبینم هی چپ و راست غمگین میشوم و اشکم درمیآید. از اینکه اینقدر قدرت و نفوذ رسانه در خدمت تغییر مثبت زندگی آدمها قرار میگیرد رشک میبرم. قصه زندگی آدمها را که میشنوم و مسیری را که میآیند تا آرزوهایشان را به واقعیت نزدیککنند، منقلب میشوم. این فرصت دیده شدن را رسانه در اختیارشان میگذارد و البته یک تیم برنامه ساز باهوش که ظرفیت و قدرت رسانه را میشناسد و از آن در جهتی که میخواهد استفاده می کند.
این برنامه گرچه یک شو تلویزیونی است ولی ماهیتا یک فرصت به حساب میآید؛ که همگان رویای امریکایی را باور کنند و یقین کنند که آنجا سرزمین فرصتهاست در حالیکه واقعیتهای متفاوتی را درباره کلیت جامعه امریکا میشود از مسیرهای دیگری هم دریافت.
اشکهای برندگان، اندوه بازندگان و درامی که در تاروپود برنامه تنیده شده همگی نشانگر آن است که این برنامه را میشود به شکل یک فرصت استثنایی برای شرکت کنندگانش دید. اساسا هدف برنامه، کشف استعدادهایی است که بجای به هرز رفتن، دیده و شکوفا شوند و نهایتا به کار گرفته شوند. کشف و حفظ استعدادها از هرنوعش جذاب و دلپذیر است.
۲. در ده پانزده روز گذشته چند همکار، از من چندین فقره گواهی فعالیت در جاهایی که با هم کار کردیم خواستند. همه برای ترجمه و لابد برای مهاجرت. چرا؟ ساده است. چون اینجا فرصتی برای بروز استعداد باقی نمانده. همه فرصتها برای عده بخصوصی است. شایستگی موضوعیت ندارد. حفظ و نگهداری استعدادها بیمعناست. طرف ترجیح میدهد آن ور دنیا آدم درجه دو و سه باشد ولی در مملکت خودش حقارت نکشد. و فکر کنید آن طرف برای یک حرکت ساده بدنی و یا یک استندآپ کمدی بی مزه، فرصت قائل میشوند و امکان دیده شدنش را مهیا میکنند و این طرف با فوق لیسانس و دکترا و استعداد درخشان هم فرصت مناسبی برای کار و فعالیت مناسب نیست. حق میدهم به همهمان که در سرزمین رانت و آقازاده و گم شدن دکل و ناپدید شدن ساده ۹ میلیارد دلار، نفسمان تنگ شود. داریم با خودمان و این مملکت چکار میکنیم؟!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- «شامیر» به سیبری میرود
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- صدداستان ۳؛ انتشار ۳ داستان کوتاه با صدای طوفان مهردادیان
- فرهنگ کجای زندگی نامزدهای انتخابات است؟
- دیپلم افتخار جشنواره ارمنستانی برای «دوربین فرانسوی»
- یک خروجِ تاریخی، رهایی بخش و ناگزیر/ درباره سینما پس از شهریور ۱۴۰۱
- در برنامه خط فرضی مطرح شد؛ سیاست و جنسیت، دوایر ممنوعه اصلی در فیلمهای کمدی
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- جایی که ترس نیست/ نگاهی به فیلم «خرس نیست»
- موقعیت سیاسی امروز جهان روی جوایز اسکار فیلم خارجی تاثیر میگذارد؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- درگذشتِ نیلز آرستروپ و پارک مین جه
- «دو پرتره از دو نقاش معاصر» بررسی شد/ دانشگاهها نباید تنها به آموزش تئوریک بسنده کنند
- «مردی متفاوت» بهترین فیلم جوایز گاتهام شد
- تصاویری از پشت صحنه سریال«آیدا بین»
- کنسرت-نمایش لیلای بی مجنون / گزارش تصویری
- انتشار فراخوان اولین جشنواره عکس و فیلم تهران؛ «لالهزار»
- برنامه کارگاههای جشنواره «سینماحقیقت» اعلام شد
- علیرضا رئیسیان مطرح کرد؛ مرگ مغزی سینمای ایران بر اثر یک شوک غیرعادی
- رکوردهایی که با یک فروش انفجاری جابهجا شد/ فروش ۳ روزه «موآنا ۲»؛ بهترین افتتاحیه انیمیشنی از والت دیزنی
- معرفی مستندهای بلند و نیمهبلند هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- میزبانی صربستان از سومین جشنواره فیلم مستند ایران
- فوت یکی از برندگان اسکار/ مارشال بریکمن درگذشت
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ ۱۷ فیلم برتر برای تماشای آنلاین در آذر ۱۴۰۳؛ از «بیتلجوس ۲» تا «ماریا»
- کارگردان «کابین» مطرح کرد/ یاسر خیر: گفتوگو، گمشده فرهنگ ماست
- حسین توشه درگذشت
- معرفی ۲۰ مستند کوتاه راه یافته به بخش ملی جشنواره «سینماحقیقت» هجدهم
- اکران آنلاین از سینماحقیقت حذف شد/ رأیگیری مردمی جشنواره زیر نظر خانه سینما
- موقعیت سیاسی امروز جهان روی جوایز اسکار فیلم خارجی تاثیر میگذارد؟
- فصل دوم «بازی مرکب» از ۲۶ دسامبر (۶ دی ماه) عرضه میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کدام بازیگران برای ایفای نقش پادشاهان برنده اسکار شدند؟
- هوش مصنوعی در مخابرات آینده؛ «صدرنشین» بازار نشر
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ آیا اعتیاد هالیوود به دنبالهها آینده سینما را میبلعد؟
- «طلا»؛ بازگوکننده یکی از بزرگترین سرقتهای تاریخ بریتانیا
- مسعود اطیابی : در ۸ ماه اخیر ، ۹ فیلمنامه من رد شده است
- انتشار نسخه سینمایی «زخم کاری ۳»
- تام کروز یک فیلم ترسناک بازی میکند
- چهاردهمین جشنواره فیلمهای ورزشی به پایان رسید/ تصویب حمایت از ساخت فیلمهای ورزشی
- یک میلیون نفر از اول آذر به سینما رفتهاند/ رقابت فیلمهای کمدی و کودک در گیشه سینماها
- برگزاری نخستین بوتکمپ تحلیلگر داده توسط همراه اول
- آدام سامنر درگذشت