نگاهی به فهرست افتخارات بازیگری در جایگاه و با قدرت فرهاد اصلانی این فرضیه را تقویت میکند که هنرمندان صاحب سبک و محبوب، لزوماً مورد علاقه فستیوالها و هیاتهای داوری نیستند.
به گزارش سینماسینما ،با این وصف، اصلانی امسال با فیلم «دختر» توانست دیدگاه داوران جشنواره های جهانی را نیز به خود معطوف کند و پی در پی جایزه بگیرد.
فرهاد اصلانی به تازگی موفق شد تا طاووس نقره ای بهترین بازیگر مرد چهل و هفتمین جشنواره جهانی فیلم گوا در هند را برای بازی در فیلم «دختر» تصاحب کند. جشنواره ای قدیمی در آسیا که درجه الف دارد و جایزه طاووس طلایی بهترین فیلم را نیز به رضا میر کریمی کارگردان «دختر» اهدا کرد. دختر که در بخش اصلی این جشنواره با ۱۴ فیلم از کشورهایی از جمله هند، روسیه، چک، کانادا، ترکیه، آمریکا، لهستان و… رقابت کرد، در هفت رشته نامزد بود.
اصلانی امسال با این موفقیت، سومین جایزه جهانی اش را برای «دختر» رقم زد که کسب جایزه بهترین بازیگر مرد از جشنواره های باتومی گرجستان و مسکو، دیگر اضلاع آن بودند. اصلانی برای بازی در این فیلم در جشن خانه سینما، جشنواره فجر، جشن منتقدان و آسیا پاسیفیک نیز نامزد دریافت جایزه بود.
اصلانی که فیلم سیمرغ گرفته اش «خرس» همچنان پس از پنج سال در محاق است، امسال به احتمال فراوان با سه فیلم در جشنواره فیلم فجر حضور خواهد داشت. «یک روز بخصوص» (همایون اسعدیان)، «ماجان» (رحمان سیفی آزاد) و «زیر سقف دودی» (پوران درخشنده)، سه فیلم امسال اصلانی هستند که اگر به فجر ۳۵ راه یابند، هر یک می توانند زمینه ساز درخششی تازه برای اصلانی ۵۰ ساله باشند. اصلانی حالا به چنان پختگی و درایتی در بازیگری رسیده که حتی اگر نقش دو باشد یا در یک رئال فرعی ظاهر شود، سیطره اش بر کلیت فیلم انکار ناپذیر تلقی خواهد شد. بازیگری که در میانسالی بی ادعا جلوی دوربین می رود، بدون بازی خوری و قاب دزدی، قاپ تماشاگر را می رباید و این روزها هنر خود را به جشنواره های جهانی نیز اشاعه می دهد.
فرهاد اصلانی:فیلم «دختر» به زبان بین المللی نزدیک است
فرهاد اصلانی معتقد است چون فیلم «دختر» بسیار به زبان بین المللی نزدیک شده در جشنواره های جهانی مورد توجه قرار گرفته است.
فرهاد اصلانی در مصاحبه کوتاهی به بانی فیلم گفت: مهمترین بخش اینکه فیلم «دختر» در جشنواره های جهانی همچون مسکو، آسیا پاسیفیک، گوا و… دیده شده این است که فیلم به زبان بین المللی نزدیک است. طی چند باری که در جشنواره های مذکور همراه با تماشاچیان فیلم دختر را دیدم، شاهد بودم که آنان احساساتی می شدند و به نظرم برداشت تماشاگران این بود که ابعادی از زندگی خودشان را در فیلم دختر می دیدند و به همین دلیل با آن همذات پنداری داشتند.
او همچنین درباره نظرات هیأت داوران در این جشنواره ها درباره بازی خود افزود: چند باری فرصت دست داد تا با تعدادی از اعضای هیأت داوری همصحبت شوم همین اخیراً داور تونسی در جشنواره گوا با اشتیاق در مورد فیلم حرف می زد و از این می گفت که از تماشای آن لذت برده است. چندی قبل در استرالیا نیز برگزار کنندگان جشنواره از این متأثر شدند که من کاندیدا شدم اما جایزه ای دریافت نکردم.
بازیگر فیلم «به خاطر پونه» ادامه داد: بیش از هر چیزی آرزو دارم فیلم هایی که در آنها حضور پیدا می کنم به شکل موفقی دیده شوند. دنبال سهم خواهی برای خودم نیستم بیش از هر چیزی به توفیق خود فیلم فکر می کنم.
او که امسال احتمالاً با سه فیلم «یک روز به خصوص»، «زیر سقف دودی» و «ماجان» در جشنواره فجر حضور خواهد داشت درباره پیش بینی خود نسبت به موفقیت این آثار توضیح داد: من برای هر سه فیلم زحمت خود را کشیده ام ولی فکر می کنم ساخته های همایون اسعدیان و پوران درخشنده در جشنواره امسال بیشتر دیده شوند.
منبع: بانی فیلم
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بازیگران سریال «از یاد رفته» معرفی شدند
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- عکسی قدیمی که شبنم مقدمی منتشر کرد/ تنابنده، اصلانی و مقدمی؛ ۲۱ سال پیش
- فهرست بازیگران «لاکپشت» کامل شد/ ارائه نسخه نهایی به دبیرخانه جشنواره
- نمایش «نگهبان شب» در جشنواره تفلیس
- تدوین «لاکپشت» به پایان رسید/ انتشار اولین تصویر از فرهاد اصلانی
- سید رضا میرکریمی: حکمرانان سنسورهای حقیقتیاب هنرمند را جدی بگیرند
- فیلمساز کاشتنی نیست، نسل انقلابی هم ساختنی نیست/ گفت و گوی جیرانی با میرکریمی درباره فیلم «نگهبان شب»
- نگاهی به کارنامه سینمایی رضا میرکریمی به بهانه اکران فیلم نگهبان شب
- پوستر «نگهبان شب» رونمایی شد
- چهار فیلم جدید در راه اکران/ «نگهبان شب» رضا میرکریمی روی پرده میرود
- ساخته رضا میرکریمی راهی تلویزیون میشود
- دلیل غیبت فرهاد اصلانی در جشنواره کن به روایت پیمان معادی
- انتشار اولین تصاویر رسمی از «برادران لیلا»
- انتقاد میرکریمی از نامهربانی با مهرجویی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم





