فرهاد توحیدی براین باور است برتری ایده و خلاقیت هنرجویان ایرانی در کارگاههای آموزشی که با حضور هنرجویان ایرانی و خارجی برگزار میشود٬ کاملا نمایان است.
به گزارش سینماسینما، فرهاد توحیدی در خصوص وضعیت کلی کارگاههای برگزار شده گفت: خروجی کارگاه شش ساعتهای که برگزار شد خیلی خوب بود. خروجی این کارگاه، حدود ۱۱ فیلمنامه و طرح بود که به جرات می توانم بگویم سه تای آنها خیلی خوب هستند.
توحیدی در توضیح تفاوتهای میان شرکتکنندگان ایرانی و خارجی کارگاه فیلمنامهنویسی خود گفت: قصد ندارم تکرارکننده حرفهایی باشم که میگویند ما ایرانیها خیلی خوب و عالی هستیم، ولی واقعا باید بگویم بچههای ما خیلی متفاوت و بهتر از شرکت کنندگان خارجی هستند. ایده های ارائه شده از سوی شرکتکنندگان ایرانی جذابتر، پیچیدهتر، فکر شدهتر و موثرتر بود. از شرکتکنندگان خارجی چهار طرح داریم و طرح پنجمی هم در راه است، اما در مجموع کار بچههای خودمان خیلی بهتر است.
این فیلمنامهنویس باسابقه سینمای ایران درباره روند کلی جشنواره جهانی فیلم فجر اظهار داشت: آقای میرکریمی سال گذشته اتفاقی دوستداشتنی را رقم زد و امسال چند گام بلند رو به جلو برداشته شده است. برنامهها را که می بینیم، تفاوت چشمگیری با اولین دوره جشنواره جهانی پس از جدا از شدن از جشنواره ملی داشته است. پیش از آن هم بخش بینالملل جشنواره به دلایل متعدد، عملا در سایه جشنواره ملی محو شده بود. در واقع بخش بین الملل فجر پیش از جدایی از بخش ملی، هیچگاه در حد یک جشنواره بینالمللی نبود.
توحیدی اضافه کرد: فیلم های بزرگ و کارگردانان صاحب نام تمایل چندانی به حضور در این جشنواره نداشتند، چون آنها به نمایش اول فیلم خود اهمیت زیادی میدهند. ضمن اینکه با توجه به مختصات فرهنگی ما، قادر نیستیم هر آنچه جشنوارههای دیگر پخش میکنند را به نمایش بگذاریم؛ از این جهت انتخابهای ما محدودتر خواهد بود و در همین دایره محدود نیز، گاهی ناچار به جرح و تعدیل فیلمها هستیم. فیلمسازان عادت ندارند درباره جرح و تعدیل فیلمهایشان با جشنواره ها چانه زنی کنند.
او در پایان گفت: خوشبختانه پس از جدا شدن از بخش ملی و با مدیریت میرکریمی، شاهد تعریفی نو و یک جهت گیری تازه هستیم و به سمت تمرکز بر آثاری میرویم که ضمن ارزشمند و دارای اعتبار بودن، به طور معمول در جشنوارههای اسم و رسمدار حضور پیدا نمیکنند؛ این مساله به دلیل جنبههای هنری، روشنفکری و نخبهگرایانهای چنین فیلمهایی است. اما همین مساله میتواند تبدیل به ویژگی جشنواره جهانی فجر شود و با جذب فیلمهای آسیایی یا جهان اسلام، می توان جشنواره را صاحب تعریف خاص خود کرد. این تعریف به تازگی در حال شکلگیری است و امیدوارم این روند تداوم داشته باشد و آقای میرکریمی بتواند برنامههایش را اجرا کند. در صورت پیگیری این خط، جشنواره جهانی فیلم فجر جایگاه خود را در میان جشنواره های جهانی پیدا خواهد کرد؛ متمایز خواهد شد و به طور حتم مورد توجه قرار خواهد گرفت.
توحیدی با اشاره به اینکه کارگاهها در پردیس چارسو در سالنهای سینما برگزار میشود٬ پیشنهاد کرد فضای مناسبتری برای این جلسات انتخاب شود تا به این ترتیب مسئول برگزاری کارگاه و هنرجوها در کنار هم باشند و تعامل بیشتری بین آنان شکل بگیرد.
آدرس سایت رسمی جشنواره جهانی Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره Film@Fajriff.com است.
سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر، ۸-۱ اردیبهشت ۱۳۹۶(۲۱ تا ۲۸ آوریل ۲۰۱۷) به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار می شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی داوران فیلمنامه جشنواره فضای باز
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- یادی از داریوش مهرجویی در بیستوپنجمین نشست ماهانهی «مستندهای ایرانشناسی»
- فهرست اولیه نامزدهای ۱۰ بخش جوایز اسکار منتشر شد/ جایگیری انیمیشن ایرانی در لیست
- کارگردان ایرانی از اسکار جا ماند/ معرفی فیلمهای واجد شرایط رقابت برای اسکار بینالمللی
- شانس سینمای ایران در اسکار پیش رو چقدر است؟
- «نگهبان شب» رضا میرکریمی نماینده سینمای ایران در اسکار شد
- نگارش فیلمنامه «داستان جاوید» آغاز شد/ سریالی از فرمانآرا در شبکه نمایش خانگی
- اعترافهای سینمایی رضا میرکریمی به شهرام مکری و مرتضی فرشباف
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای ۹ فیلمنامه
- فرهاد توحیدی، دبیر اهدای جوایز سالانهی سینمای ایران شد
- «نگهبان شب»؛ شیپور بیدارباش رویاها
- انتقاد میرکریمی از بیعدالتی در اکران فیلمهای روی پرده
- انتخابات و جشن خانه سینما چه زمانی برگزار میشود؟
- بازدید مجیدی و میرکریمی از پشتصحنه «در آغوش درخت»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





