سینماسینما ، علی پاکزاد – فرهاد توحیدی براین باور است برتری ایده و خلاقیت هنرجویان ایرانی در کارگاههای آموزشی که با حضور هنرجویان ایرانی و خارجی برگزار میشود٬ کاملا نمایان است.به گزارش سینماسینما، فرهاد توحیدی در دومین روز جشنواره بین المللی فجر حاضر شد. توحیدی یکی از اساتید بخش کارگاه های فیلمنامه جشنواره بین المللی است. او دبیر جشنواره سبز نیز است.
وی در خصوص وضعیت کلی کارگاههای برگزار شده گفت: خروجی کارگاه شش ساعتهای که برگزار شد خیلی خوب بود. خروجی این کارگاه، حدود ۱۱ فیلمنامه و طرح بود که به جرات می توانم بگویم سه تای آنها خیلی خوب هستند.
توحیدی در توضیح تفاوتهای میان شرکتکنندگان ایرانی و خارجی کارگاه فیلمنامهنویسی خود گفت: قصد ندارم تکرارکننده حرفهایی باشم که میگویند ما ایرانیها خیلی خوب و عالی هستیم، ولی واقعا باید بگویم بچههای ما خیلی متفاوت و بهتر از شرکت کنندگان خارجی هستند. ایده های ارائه شده از سوی شرکتکنندگان ایرانی جذابتر، پیچیدهتر، فکر شدهتر و موثرتر بود. از شرکتکنندگان خارجی چهار طرح داریم و طرح پنجمی هم در راه است، اما در مجموع کار بچههای خودمان خیلی بهتر است.
این فیلمنامهنویس باسابقه سینمای ایران درباره روند کلی جشنواره جهانی فیلم فجر اظهار داشت: آقای میرکریمی سال گذشته اتفاقی دوستداشتنی را رقم زد و امسال چند گام بلند رو به جلو برداشته شده است. برنامهها را که می بینیم، تفاوت چشمگیری با اولین دوره جشنواره جهانی پس از جدا از شدن از جشنواره ملی داشته است. پیش از آن هم بخش بینالملل جشنواره به دلایل متعدد، عملا در سایه جشنواره ملی محو شده بود. در واقع بخش بین الملل فجر پیش از جدایی از بخش ملی، هیچگاه در حد یک جشنواره بینالمللی نبود.
توحیدی اضافه کرد: فیلم های بزرگ و کارگردانان صاحب نام تمایل چندانی به حضور در این جشنواره نداشتند، چون آنها به نمایش اول فیلم خود اهمیت زیادی میدهند. ضمن اینکه با توجه به مختصات فرهنگی ما، قادر نیستیم هر آنچه جشنوارههای دیگر پخش میکنند را به نمایش بگذاریم؛ از این جهت انتخابهای ما محدودتر خواهد بود و در همین دایره محدود نیز، گاهی ناچار به جرح و تعدیل فیلمها هستیم. فیلمسازان عادت ندارند درباره جرح و تعدیل فیلمهایشان با جشنواره ها چانه زنی کنند.
وی در پایان گفت: خوشبختانه پس از جدا شدن از بخش ملی و با مدیریت میرکریمی، شاهد تعریفی نو و یک جهت گیری تازه هستیم و به سمت تمرکز بر آثاری میرویم که ضمن ارزشمند و دارای اعتبار بودن، به طور معمول در جشنوارههای اسم و رسمدار حضور پیدا نمیکنند؛ این مساله به دلیل جنبههای هنری، روشنفکری و نخبهگرایانهای چنین فیلمهایی است. اما همین مساله میتواند تبدیل به ویژگی جشنواره جهانی فجر شود و با جذب فیلمهای آسیایی یا جهان اسلام، می توان جشنواره را صاحب تعریف خاص خود کرد. این تعریف به تازگی در حال شکلگیری است و امیدوارم این روند تداوم داشته باشد و آقای میرکریمی بتواند برنامههایش را اجرا کند. در صورت پیگیری این خط، جشنواره جهانی فیلم فجر جایگاه خود را در میان جشنواره های جهانی پیدا خواهد کرد؛ متمایز خواهد شد و به طور حتم مورد توجه قرار خواهد گرفت.
توحیدی با اشاره به اینکه کارگاهها در پردیس چارسو در سالنهای سینما برگزار میشود٬ پیشنهاد کرد فضای مناسبتری برای این جلسات انتخاب شود تا به این ترتیب مسئول برگزاری کارگاه و هنرجوها در کنار هم باشند و تعامل بیشتری بین آنان شکل بگیرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- یادی از داریوش مهرجویی در بیستوپنجمین نشست ماهانهی «مستندهای ایرانشناسی»
- نگارش فیلمنامه «داستان جاوید» آغاز شد/ سریالی از فرمانآرا در شبکه نمایش خانگی
- فرهاد توحیدی، دبیر اهدای جوایز سالانهی سینمای ایران شد
- انتخابات و جشن خانه سینما چه زمانی برگزار میشود؟
- معرفی داوران پنجمین جشنواره بینالمللی فیلم پرواز
- فرهاد توحیدی درباره جشنواره سینماحقیقت مطرح کرد/ مستندهای چالشبرانگیز، صریح و جریانساز نمایش داده شوند
- فرهاد توحیدی در گفتگو با موزه سینما: نوشتن برای من عشق، دغدغه و لذت است
- پایان اختلافات طرفهای ایرانی و ترک «مست عشق»/ میانجیگری سرکنسولگری ایران در استانبول
- معرفی هیات انتخاب چهارمین جشن فیلم کوتاه ده
- الهام کردا بازیگر جدید «بدون قرار قبلی» شد
- برگزیدگان جشنواره فیلم زمین معرفی شدند
- صابر ابر بازیگر «بدون قرار قبلی» شد
- بهروز غریبپور: دولت باید متولی ساخت فیلم درباره محیطزیست باشد
- معرفی کارگاههای جشنواره بینالمللی فیلم زمین
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
آخرین ها
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- انتشار فراخوان نخستین جشنواره نمای باران
- صیدِ کارگردان بزرگ
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا