سینماسینما، یاسمن خلیلی فرد
«تعارض»، جدیدترین ساخته محمدرضا لطفی، یک سایکودرام با ساختاری متفاوت و تجربی است. فیلم به لحاظ فرمی و بصری دست به تجربه گرایی خلاقانه ای زده است. فیلم جدید لطفی کاملا از دریچه نگاه دوربین های مداربسته فیلمبرداری شده و فیلمبرداری سیاه و سفید فیلم انتخابی ا ست که به واسطه همان دوربین های ناظر اتفاق افتاده است.
فیلم بهشدت شخصیت محور است و نوسانات مختلف درونیِ شخصیت اصلی آن ضمن گره خوردن به مسئله پیچیده جهان های موازی به لحاظ روایی نیز پیچیدگی هایی را به درام اضافه کرده است.
موسیقی و زمان دو پدیده جدانشدنی اند و شاید به همین لحاظ نقش و حضور پررنگ موسیقی در فیلم کاملا توجیه پذیر و البته کاربردی ا ست. ابتدا به نظر می رسد موسیقی متن «تعارض» از آثار باخ است، اما در واقع اینطور نیست و حمیدرضا یراقچیان در ساخت بخش های مختلف موسیقی متن به نوعی تمِ شبه باخی دست یافته است که با فضای پیچیده اثر نیز همخوان است. این موسیقی سنگین باروک در بخش های رقص مرد با آهنگ های شش و هشتِ دهه شصتی تضاد پرمعنایی را در بستر درام ایجاد می کند، که البته به لحاظ محتوایی ارتباط تنگاتنگی هم با تعارضات شخصیت اصلی و موقعیت های مختلف روانی او در برهه های مختلف دارد. به عنوان مثال، حرکات موزونِ مرد در ابتدا دلالت بر خجالتی بودن او دارند، سپس شوق مفرط او را ترسیم می کنند و درنهایت به نوعی نمایانگر خشم و عصیان اند. موسیقی در واقع از بافت و جنسِ خود فیلم است؛ از جنس خیال و واقعیت و شاید هم رویا و کابوس. این ها دقیقا همان عناصری اند که با مرد عجین شده اند.
«تعارض» ضرباهنگ کندی دارد. این کند و کشدار بودن ریتم شاید در فیلمی با مختصات دیگر آزاردهنده باشد، اما با جنس چنین فیلمی همخوان است. به بیانی دیگر، «تعارض» زمان هدرشده ندارد و آن چه در نسخه نهایی اثر می بینیم، همان بخش هایی اند که باید وجود داشته باشند.
انتخاب رضا بهبودی به عنوان بازیگر اصلی فیلم، از هوشمندانه ترین انتخاب های کارگردان است. بهبودی بازیگری است که نقش را از خود عبور داده و به جهان آن وارد می شود و ابعاد مختلف و گاهی متناقضِ وجودِ شخصیتِ شبه مالیخولیایی کار را به ظرافت اجرا می کند.
مواجهه مخاطب در پایان درام با جهان واقعی اتفاق غافلگیرکننده ای است. در واقع درحالیکه انتظار داریم پایان بندی فیلم همان سکانس خودکشی مرد باشد، فیلمساز با ترسیم تصویری از دنیای واقعی که پیش تر آن را ندیده بودیم، کاملا غافلگیرمان می کند.
«تعارض» فیلم نشانه هاست. این نشانه ها چه در اشیا، چه در دیالوگ ها و چه حتی در کنش های خودِ شخصیت ها قابل تشخیص است و دوربین های ناظر به لحاظ بصری کاملا خلاقانه آن ها را به تصویر می کشند.
«تعارض» با همه پیچیدگی هایش فیلم بی ادعایی است که در نهایت دقت و سادگی ساخته شده و موفق می شود یک ساختار نامتعارف دینامیک خلق کند و با یک نظم متقاعدکننده روایی به پایانی منطقی برسد.
منبع: ماهنامه هنروتجربه

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «تعارض» از دیدگاه منتقدان/ به دنبال روایتی جدید
- تازهترین آمار از فروش فیلمهای روی پرده/ فیلم بهرام افشاری؛ پیشتاز گیشه سینما در تعطیلی آخر هفته
- معرفی اعضای جدید هیات مدیره و بازرس انجمن منتقدان سینما
- داوران هفتمین آیین نوشتار سینمای ایران معرفی شدند
- محمدرضا لطفی دبیر هفتمین جشن نوشتار سینمای ایران شد
- «ریست» به قدیمیترین جشنواره روستایی در کرهجنوبی میرود
- «تعارض» راهی ایتالیا میشود
- روایتهای چندگانه از یک رویداد/ نگاهی به فیلم «روایت ناپدید شدن مریم»
- همان همیشگی/ نگاهی به فیلم «آنا»
- فیلمی متفاوت نه البته بینقص/ نگاهی به فیلم «گزارش یک قتل»
- گروتسک، مرزها، محدودهها و همپوشانیها/ معرفی کتاب گروتسک فیلیپ تامسن
- واقعا چه کسی این فیلم را ساخت؟/ «مرد سوم» از هر منظری فیلمی متفاوت است
- گوتیک آمریکایی/ نگاهی به فیلم «مادر» ساخته دارن آرنوفسکی
- من اقیانوسی را دوست دارم که تو را آفرید/ نگاهی به فیلم «سولاریس»
- خوشه های خشم/ نگاهی به فیلم «تاریخ خشونت»
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور