تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۱۱/۱۶ - ۱۱:۱۶ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 79577

فیلمبردار «شعله ور» در گفتگویی درباره کارنامه کاری‌اش، ویژگی‌های فیلمبرداری‌اش و همکاری با حمید نعمت‌الله سخن گفت.

به گزارش سینماسینما،حامد عنقا مجری و سردبیر «سینما دو» در چهارمین قسمت از ویژه برنامه جشنواره فیلم فجر با بیان اینکه خیلی‌ها به ویژه در پشت دوربین سهم زیادی در موفقیت فیلم دارند اما کمتر دیده میشوند، اظهار کرد: در روزهای جشنواره، توجه اهالی رسانه بیشتر به بازیگران یا کارگردان‌های فیلمها جذب می‌شود و بقیه عوامل و نقش آنها را فراموش می‌کنیم. شب گذشته که درباره فیلم «شعله‌ور» حمید نعمت الله صحبت کردیم، در خصوص قاب‌بندی‌ها و فیلمبرداری‌های زیبای آن هم گفتیم و در همین راستا امشب میزبان روزبه رایگا فیلمبردار این اثر هستیم.

فیلم شعله ور

او در ادامه خطاب به روزبه رایگا گفت: چند سال قبل فیلم «سه ونیم» را که البته بنده هنوز آن را مشاهده نکرده‌ام فیلمبرداری کردی، اما همه ما تو را با فیلم «سر به مهر» هادی مقدم دوست شناختیم. به دلیل اینکه جوان هستی، دائما با دو نفر از نسل قبل یعنی هومن بهمنش و حمید خضوعی ابیانه مقایسه می‌شوی. از خیلی‌ها شنیدم که در فیلم «شعله ور»، رایگا تحت تاثیر قاب بندی‌های ابیانه است. در این مورد توضیح می‌دهید؟

روزبه رایگا بیان کرد: با آقای نعمتی نخستین فیلم سینمایی با نام «سه ونیم» را شروع کردم اما آن فیلم اکران عمومی نشد و چند سال بعد در گروه «هنر و تجربه» اکران شد، فیلم «سر به مهر» هم که در جشنواره فیلم فجر بود، سیمرغ بهترین کارگردانی در بخش نگاه نو را دریافت کرد. بنابراین آن فیلم دیده شد و به تبع آن خیلی‌ها فکر می‌کنند، «سر به مهر» نخستین فیلم من است.

عنقا در ادامه خاطرنشان کرد: جنس کاری که در «سر به مهر» انجام دادید، ارتباطی با کارهای امروز ندارد زیرا در «سر به مهر» دوربین روی دست است و تصویرها بر اساس سلیقه کارگردان خیلی قرار نبود شیک باشد.

رایگا پاسخ داد: اساسا امکاناتی که در آن فیلم داشتیم کمتر از امکاناتی بود که در «شعله‌ور» در اختیار داشتیم.

سردبیر برنامه «سینما دو» در ادامه گفت: رایگا به عنوان فیلمبردار از لحظه خلق یک اثر حضور دارد. آیا یک فیلمبردار هم می‌تواند در بهتر شدن یک اثر متوسط یا بد سهیم باشد؟ البته منظور از فیلم بد از نظر مضمون نیست، بلکه فیلمی شلخته که از نظر بصری به مخاطب احترام نمی گذارد.

رایگا پاسخ داد: فیلم‌هایی که تجاری هستند، اصطلاحا بیگ پروداکشن هستند و به همین دلیل از امکانات بیشتری استفاده می‌کنیم. این امکانات در فیلم «شعله ور» و هم «آینه بغل» وجود داشتند. دوست دارم فضاهای مختلف را تجربه کنم و مثلا در فروش یک فیلم سهیم باشم.

وی ادامه داد: به شخصه علاقه دارم فضاهای مختلف را مانند بسیاری از کارگردان‌ها تجربه کنم. خیلی علاقه مند بودم که در فیلمی حضور داشته باشم که در سینمای ایران پر فروش باشد و احساس کنم در این فروش سهیم بوده‌ام.

عنقا در ادامه پرسید: آیا کاری را انجام داده‌ای که همه آنها به دلیل سواد حرفه‌ای که آموختنی است نباشد و بخشی از آن زندگی ات باشد؟
رایگا در پاسخ اظهار کرد: متولد شهر بابل هستم و تا ۱۸ سالگی در آن شهر زندگی می‌کردم. خیلی از خاطرات کودکی من در جنگل و کنار دریا و شالیزارهای برنج بود. شاید خیلی مستقیم این موضوع در کار من وجود نداشت اما این صحنه‌های کودکی در بهتر دیدن نور در فیلمها تاثیر گذاشته است و باعث شده قدر صحنههای زیبا را بدانم. در نزدیکی خانه مان، رودخانه‌ای وجود داشت که با بچه‌ها هفته‌ای سه بار در کنار آن، غروب خورشید را تماشا می‌کردیم که این، روی زیبایی شناسی من تاثیر گذاشته است.

فیلمبردار «شعله ور» در پاسخ به اینکه آیا در فیلمبرداری خودت را یک انسان مولف می‌دانی، تصریح کرد: من هنوز در مرحله کسب تجربه قرار دارم و خودم را واقعا مولف نمی‌دانم. با آقای بهمنش فیلمبردار سینمای ایران همکلاس بودیم و در چند کار نیز دستیار ایشان بودم، آقای بهمنش در زیبایی شناسی و نگاهم در پلان‌ها خیلی تاثیر داشتند. قطعا کسانی که دوستشان دارم، روی کار من خیلی اثر داشتند.
عنقا که از پاسخ رایگا قانع نشده بود، پرسید: آیا اگر جای تو یک نفر دیگر مدیر فیلمبرداری فیلم حمید نعمت الله بود، شاهد فیلم دیگری بودیم؟

رایگا در پاسخ گفت: حمید نعمت الله حقیقتا یک استاد است یعنی هم به نور و هم به پلانها خیلی اشراف دارد و در صحنه‌پردازی و جای دوربین خیلی دقیق است. اما قطعا در همه فیلمها به ویژه کار فیلمسازهایی مانند حمید نعمت الله که دموکرات هستند، به نظرات فیلمبردارشان گوش می‌دهند. حمید نعمت الله روی پلان ها حساس است و آنها را با وسواس می چیند و از کنار او بودن لذت بردم.

حامد عنقا در ادامه گفت: آیا پیش آمده است که مدیر فیلمبرداری و یک آهنگساز با هم تلاقی داشته باشند یعنی گفتگوی این دو نفر باعث یک اتفاق شده باشد؟

رایگا در پایان اظهار کرد: معمولا سعی می‌کنم با موسیقی بومی مناطق فیلمبرداری را انجام دهم. به عنوان مثال در فیلم «شعله ور» که در سیستان کار می کردیم، از فضای بومی آنجا خیلی در فیلم استفاده کردیم. در این فیلم خیلی سعی کردیم زیبایی‌ها، فرهنگ و البته سخاوت مردم این استان و منطقه را نشان دهیم.
«سینما دو» با اجرا و سردبیری حامد عنقا در شبهای برگزاری جشنواره فیلم فجر هر شب ساعت ۲۳:۳۰ از شبکه دو سیما روی آنتن میرود.

منبع:‌ ایسنا

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها