
صف اکران آثار سینمایی از چند ماه قبل از آغاز جشنواره فیلم فجر همواره وجود داشته است که خود موجب اعتراض و بهوجود آمدن بسیاری از مشکلات میشود؛ مشکلاتی که تهیهکننده فیلم «سوءتفاهم»، تازهترین قربانی این رویه درباره آن سخن گفت.
فیلمسوزی به وقت زمستان
به گزارش سینماسینما ،تجربه نشان داده که یک فیلم، به صرف خوب بودن و قابل قبول بودنش در گیشه به موفقیت دست پیدا نمیکند. علاوه بر اینکه سلیقه و ذائقه مخاطب سینما دچار تغییر شده و خیلی وقتها ثابت شده کمدیهای نه چندان مطرح، تنها به دلیل حضور برخی از بازیگرانشان برای مردم نسبت به فاکتورهای یک اثر خوب و تاثیرگذار، ارجح و جذابتر است. اما فروش یک اثر سینمایی تنها به کیفیت یا کمیت آن باز نمیگردد. فصل اکران میتواند یکی از عوامل تعیین کننده برای موفقیت در گیشه باشد. شاید هم به همین دلیل باشد که اکثر کارگردانان برای اکران فیلمشان در نوروز تلاش بسیار میکنند که همواره منجر به اختلافات و کشمکشهای بسیاری هم شده است.
**اکران فیلمهای پرفروش در نیمه نخست سال
طبق آمارهایی که وجود دارد، اکثر فیلمهایی که پرفروش بودهاند، در نیمه اول سال اکران شدهاند. فیلمهای روی پرده در ایام نوروز همیشه با استقبال مردم مواجه شده، طوری که به سانسهای دوازده و دو شب هم کشیده شده است. از «هزارپا» که عنوان پرفروشترین فیلم تاریخ سینما را یدک میکشد تا «مصادره»، «لاتاری»، «نهنگ عنبر» و … همه در ۶ ماه نخست سال روی پرده سینما رفتهاند.
**اکران «سوءتفاهم» سال آینده؟
هفتمین فیلم احمدرضا معتمدی هم که با دستمایه طنز سراغ مفهوم فراواقعیت در دنیای امروز رفته و به سی و ششمین جشنواره فیلم فجر هم راه پیدا کرده بود، هنوز در صف اکران قرار گرفته و نتوانسته در این ماهها زمانی برای اکران به خود اختصاص دهد. این در حالی است که قرار بود این اثر دوازدهم ماه جاری روی پرده سینماها برود.
جلیل شعبانی، تهیه کننده این فیلم درباره به تعویق افتادن زمان اکران «سوءتفاهم» به خبرنگار ایرناپلاس گفت: ابتدا قرار بود این اثر پنجم و بعد هم دوازدهم دی اکران شود اما شورای صنفی جلسه گذاشتند و گفتند که یک فیلم دیگر روی پرده است که هنوز میفروشد. متأسفانه ما هم بهشدت از این قضیه و اتفاقات گلهمند هستیم.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا زمان دیگری را برای نمایش «سوءتفاهم» درنظر نگرفتهاند؟ خاطر نشان کرد: به ما اعلام کردند که بعد از ایام جشنواره اکران میشود، اما موافق نیستم. چون از نظر من زمان خوبی نیست و به عید نزدیک میشود که فیلمها را زودتر از پرده سینما برمیدارند. بهتر است اکران به سال آینده موکول شود، حالا تا چه اندازه موفق میشویم، نمیدانم. باید ببینیم شورای صنفی نظرشان چیست. اما چون عقیده داشتند که فیلم «اتاق تاریک»روی پرده است و الان هم در حال فروش است، از اکران آن صرفنظر کردند.
**فیلم سوزی در زمان اکران
اما شاید بدترین ماههای فصل سال برای اکران یک اثر سینمایی، آذر و دی باشد. تقریباً دو ماه مانده به آغاز سال جدید سینمای کشور، بسیاری از فیلمها همچنان در صف اکران هستند. این آثار زمانی برای نمایش این آثار در طول سال اختصاص داده نشده و اکرانشان به این دو ماه موکول شده است. زمانبندی محدود و فشرده برای نمایش آثار، مصادف بودن این دو ماه با زمان امتحانات دانشآموزان و دانشجویان که همه این اتفاقات به فروش کم گیشه ختم میشود. شاید به همین دلیل باشد که خیلیها اکران فیلمها در این زمان را فیلم سوزی میگویند.
**«درساژ» و کجسلیقگی شورای اکران
با نگاهی به فیلمهای روی پرده سینما کاملاً متوجه خواهیم شد که امسال هم دوباره این اتفاق گریبانگیر آثار سینمایی شده است. برای مثال «آستیگمات»، «اتاق تاریک»، «اسکی باز» و «بمب؛ یک عاشقانه» هر کدام فیلمهای قابل توجه و قابل قبولی در سینما بودهاند که مورد توجه منتقدان هم قرار گرفته است، اما همگی در این دو ماه روی پرده سینما رفتهاند. «درساژ» هم که اولین اثر پویا بادکوبه محسوب میشود و تا کنون توانسته جوایز داخلی و خارجی زیادی را از آن خود کند، شامل این قضیه شده است. «درساژ» که ورایتی از آن بهعنوان داستانی اخلاقی برای عصر جدید یاد میکند به دلیل کمسلیقگی شورای اکران، نمایشش به این ماه ختم شد. شاید این اثر در هر کجای دنیا بود بیشتر مورد توجه قرار میگرفت و فیلمی چنین تاثیرگذار را در زمان بهتری اکران میکردند.
**تأثیرگذاری بر سلیقه مخاطبان
چنین فیلمهایی که تا حدودی توانستهاند نگاه و جریان تازهای را به سینما داخلی وارد کنند، اگر در ماههای دیگر نمایش داده میشدند، مسلماً گیشه موفقتری داشتند و میتوانستند تأثیرگذاری مثبتی هم بر جهتگیری سلیقه مخاطبان سینما داشته باشند. «قانون مورفی» که در ابتدا قرار بود بهجای فیلم «پاستوریونی» از پنجم دیماه نمایش داده شود و حتی اکران خصوصیاش هم در پردیس ملت برگزار شده بود، بر اساس تصمیم شورای صنفی نمایشش به تعویق افتاد و از روز دوازدهم ماه جاری روی پرده سینماها رفته است.
گزارش از هنگامه ملکی در ایرنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سه نماینده از ایران در جشنواره فیلم مراکش
- گفتوگو با پویا بادکوبه، کارگردان «درساژ»/ به تعداد آدمها واقعیت، متفاوت است
- سلوکِ بلوغ / نگاهی به فیلم “درساژ”
- نسل امروز/ نگاهی به فیلم «درساژ»
- اسب و تنهایی/ نگاهی به فیلم «درساژ»
- عصیان ریشهدار زمانها/ نگاهی به فیلم «درساژ»
- دنیای دهه هشتادیها/ نگاهی به فیلم «درساژ»
- اکران «آشغالهای دوست داشتنی» و «درساژ» در سینماهای هنر و تجربه
- اکران خصوصی فیلم درساژ / گزارش تصویری
- «درساژ» برگزیده جشنواره فیلمهای پارسی استرالیا
- «درساژ» در جشنواره بین المللی ساخالین روسیه
- پس از دریافت جایزه در شانگهای / «درساژ» به ملبورن می رود /استقبال از نمایش فیلم در لهستان
- بخش مسابقه فیلمهای اول را احیا کنید
- داوران جشنواره شانگهای چین معرفی شدند
- «درساژ» به گرانادا و سیدنی میرود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





