سینماسینما، ساقی سلیمانی
در جشنواره فجر سال ۹۶ یک تیم جوان با فیلم «درساژ»، یک تیم نوجوان را معرفی کرد و به مسائل حلنشده نسلی پرداخت که درگیرودار اقتصاد و سیاست ایران و جهان، کمکم دارند در نقطه کور جامعه با بلوغ دستوپنجه نرم میکنند و بعدها میتوانند ادعا کنند که آنها هم نسلی سوختهاند. ما دهه شصتیها بهاصطلاح به اینها میگوییم دهه هفتادی و هشتادیها. این فیلم که در واقع مسائل و بحرانهای دهه هشتادیهاست، داستانی منسجم و باورپذیر دارد و با استعدادهای درخشانی که بازیگردانی موفق فیلم آنها را در نقشهای خود به حد درخشش رساند. چیزی که از چشم منتقدان و داوران جشنوارهها و مخاطبان پنهان نماند، بازی درخشان نگار مقدم بود و البته بازیگران نوجوان فیلم که در کنار بازیگرانی چون علی مصفا، همایون ارشادی و شبنم مقدمی با قدرت ظاهر شدند. نام فیلم از داستان جانبی فیلم گرفته شده که عبارت است از طبیعتدوستی و حیواندوستی در قالب انس نگار مقدم با اسبی خاص از باشگاه سوارکاریاش. موارد اینچنینی در فیلم با داستانپردازی خوب و روان خط روایی خوبی را ایجاد کرده است.
دلمشغولی نویسنده فیلم برای این نسلِ تازه بسیار برای من محترم بود. سالها پیش با دیدن فیلم «تقاطع» این تلنگر را احساس کردم که میتوان در قالب یک داستان و داستانهای فرعی و به دور از شعار و شعارزدگی بر پرده سینما نشان داد که یک کورس ساده ماشین در خیابان و یک جور هیجان کوتاهمدت چطور میتواند سرنوشت چندین و چند نفر را به سوی فاجعه هدایت کند. در واقع در «درساژ» حامد رجبی متنی را ارائه داده که تصویر جسارتهای عجیب و غریب دهه هشتادیهاست؛ نسلی که مجال هیچگونه هیجان مثبتی را نیافتند و در وضع موجود اقتصادی و رفاهی شاید هیچوقت هم این مجال فراهم نیاید. سوالی که فیلم ایجاد میکند، ترسناکترین سوال است؛ آیا کاری هم میتوان کرد؟ جسارت این نسل را آیا میتوان کنترل کرد؟ آیا با محدود کردن آنها نتیجه عکس خواهیم گرفت؟ آیا با آموزهها و توهمات صدا و سیما میتوان برای این نسل آگاه و در متن اطلاعات سیاسی اجتماعی نسخه بپیچیم؟ آیا خانوادهای که درگیر توازن دخل و خرج است، میتواند برای گذر از کودکی تا نوجوانی این نسل زمان بگذارد؟ آیا نسلی که خودش از دهه ۵۰ و ۶۰ هنوز با بحران هویت روبهروست، میتواند از فرزند دهه هشتادی خود انتظار ثبات و آرامش داشته باشد؟
استعاره اسب در فیلم به سمت خوبی میرود و حرف از نوعی رهایی و دیدن طلوع خورشید در پهنه دشتهای وسیع میزند، زبانِ بیانِ خفقانِ یک جامعه، به دور از شعار، به دور از کلیشه، به دور از بازیهای باورناپذیر، به دور از دیالوگهای زورکی.
«درساژ» فیلمی است که باید در سبد تفریحات دبیرستانهای ما قرار گیرد. دیدن گروهی یک فیلم تعهد ایجاد میکند. هنوز بر این عقیدهام سینما سرنوشت انسانها را تغییر میدهد و «درساژ» این روزها از فیلمهایی است که دیدنش را میتوان به سه نسل پیشنهاد داد.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- غریبههای آشنا/ تاملی بر فیلم «هارمونیهای ورکمایستر» ساخته بلا تار
- بدترین فیلمهای ۲۰۱۹، از نگاه منتقدان ورایتی
- سه نماینده از ایران در جشنواره فیلم مراکش
- گفتوگو با پویا بادکوبه، کارگردان «درساژ»/ به تعداد آدمها واقعیت، متفاوت است
- جذاب اما نه فوقالعاده!/ نگاهی به فیلم “متری شیش و نیم”
- سلوکِ بلوغ / نگاهی به فیلم “درساژ”
- یک فیلم خیلی خوب ببینید/ نگاهی به فیلم «روسی»
- «اینسرت»/ رئالیسمِ تلخِ بارانی؛ نگاهی به فیلم «سرکوب»
- نمایش و نقد ۲ مستند با موضوع سوریه در کانون فیلم «سینماحقیقت»
- نسل امروز/ نگاهی به فیلم «درساژ»
- منطق «همه میدانند»/ نگاهی به فیلم «همه میدانند»
- نگاهی به فیلم «قسم»/ اتوبوسی به رسم قسم
- محاکمه در بیابان/ نگاهی به فیلم «قصر شیرین»
- در باب عصیانی آرام و دخترانه/ نگاهی به فیلم «درساژ»
- شنیدنِ دوباره یک ترانه عاشقانه شیرین/ نگاهی به فیلم «دوباره زندگی»
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- چهار مستند ایرانی در جشنواره هات داکس
- به انتخاب تماشاگران و به یاد شانتال آکرمن؛ ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن جایزه جدید میدهد
- رقابت «آنیتا، گمشده در اخبار» در جشنواره استانبول
- پایان تور کنسرت علیرضا قربانی در تهران
- تلفیق شادی و شایستگی؛ نگاهی به برنامه «آی نسیم سحری عید شد»
- همکاری دوباره با یونیورسال؛ کیلین مورفی وارد ماجراهای جنجالی زغال سنگ آمریکا شد
- نگاهی به سریال افعی تهران
- علی اصغر رضایی نیک درگذشت
- ۱۰ روز مانده به شروع اجرا؛ نمایشِ بهرام افشاری ۲ میلیاردی شد
- برنامه تعطیلی سینماها در شبهای قدر
- به کارگردانی مهیار علیزاده؛ بازیگران نمایش «و تو هم برنگشتی» معرفی شدند/ اولین حضور شمس لنگرودی در تئاتر
- کنسرت «علیرضا قربانی» / گزارش تصویری
- بهار «مولوی» با متن محمد چرمشیر آغاز میشود
- شروع فیلمبرداری فیلم «پیکی بلایندرز» از ماه سپتامبر با حضور کیلین مورفی
- الهه نوبخت داور بخش اصلی جشنواره هلند شد
- جایزه جشنواره فریبورگ به ایران رسید
- جایزه جشنواره فریبورگ به ایران رسید
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
- تلاش برای تحریف تاریخ/ نگاهی به فیلم «پرویزخان»
- فریاد، فضیلت است/ یادداشتی بر فیلم «داگویل» با نگاهی به پرفورمنس «ریتم صفر» مارینا آبراموویج
- جورج میلر با «فیوریوسا» به کن میرود
- نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم با حمایت همراه اول در حال برگزاری است
- سفری به سوی ناشناخته ها
- فرامرز اصلانی درگذشت
- پوسترهای ۲ بخش جنبی جشنواره کن منتشر شدند
- جان تراولتا در یک فیلم درجه ۳ دیگر بازی کرد/ نمایش در آوریل
- عیدی همراه اول با سبدی از محصولات دیجیتال
- احمدرضا عابدزاده از عوامل «پرویز خان» شکایت کرد
- صدور پروانه نمایش غیرسینمایی برای ۴۱ اثر
- اجرای طرح «اکران شبانه» سینماها در تعطیلات نوروز