نویسنده و منتقد پیشکسوت سینما معتقد است، عمده آثار کمدی در سینمای ایران سرگرم کننده بوده و پیامی به مخاطب منتقل نمی کند.
به گزارش سینماسینما، حسین سلطان محمدی افزود: اکثر آثار کمدی که این روزها در پرده سینماها مشاهده می کنیم با دیالوگ ها ساده و بدون هدف مشخص ساخته می شوند و فیلمساز سعی دارد به مدت ۹۰ دقیقه مردمی را که دغدغه آلودگی هوا، مشکلات اقتصادی، اجتماعی و غیره دارند، به آرامش روانی برساند.
وی با بیان اینکه به دلایل غلط و اشتباه، جامعه ایرانی را مردم غمگین در دنیا تلقی می کنند، اظهار کرد: به ما القا کرده اند که مردمی غمگین هستیم به همین دلیل تهیه کنندگان و فیلمسازان از این موقعیت استفاده کرده و با ایفای نقش به چند بازیگر معروف و مشهور، فیلم کمدی می سازند و بیشترین دلیل کمدی بودن آن کلام است و منطق و روایت در فیلم مشاهده نمی شود.
سلطان محمدی تصریح کرد: در اکثر آثار کمدی، لودگی وجود دارد و از استاندارد خاصی برخوردار نیستند و در این آثار تماشاچی بیشتر به کلام بازیگر توجه دارد و وقتی الفاظی بیان می شود، مخاطب به خنده افتاده و منتظر کلام بعدی در فیلم نیست.
این نویسنده و منتقد سینما با بیان اینکه در طنز استاندارد، لودگی وجود ندارد و بر اساس قاعده و اصول فیلم ساخته می شود، گفت: به عنوان مثال در آثار مهران مدیری مشاهده می کنیم که الفاظ در حالیکه طنز هستند اما حاوی پیام بوده و دیالوگ ها و کلام ها اندازه دارد که حتی ممکن است کمتر خنده دار باشد.
سلطان محمدی تصریح کرد: اکثر آثار کمدی سینمای ایران بازی کلامی بوده و تلفیقی از شوخی های درست و غلط و حتی خارج از عرف است و با وجود داستان های ساده و تکراری اما با جملات جدیدتر، مخاطب را به خنده وا می دارد.
وی با بیان اینکه هدف از ساخت فیلم های کمدی بیشتر خندان مردم برای مدتی کوتاه است، گفت: این گونه فیلم در پرده سینماها بازتابی خوبی داشته و از لحاظ اقتصادی نیز سودآور است، به همین دلیل این روزها اکثر فیلمسازان به سمت تولید فیلم های کمدی روی آورده اند.
منبع: ایرنا

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سینما در تسخیر کمدیها/ بیشترین و بهترین سئانسها در اختیار فیلمهای کمدی است
- چرا ما دیگر به کمدیهای وطنی نمیخندیم؟
- با ما از خودمان حرف می زند / نگاهی به فیلم «گلدنتایم»
- انتقاد ابوالحسن داودی از بیتوجهی به سینمای کمدی
- ما دلخوش نمنم بارانیم
- سام درخشانی: سینمای کمدی گیشه را تسخیر کرده است
- پوران درخشنده: نقش سینما در بیان و رفع مشکلات جامعه انکارناپذیر است
- سینماها در قبضه فیلمهای کمدی / «آینه بغل» ۱۱ میلیاردی شد
- کارگردان شماره ۱۷ سهیلا مطرح کرد/ فرمول مبتذل بخش خصوصی برای سرگرمی
- غلامرضا موسوی: بازگشت سرمایه در فیلمهای کمدی ریسک کمتری دارد
- واکنش تند لشگریقوچانی به اظهارات فرجی/ سینمای اجتماعی نابود شده است
- ژانر کمدی در ایران تفکر و تعقل ندارد/نمره سینمای کمدی ایران ناپلئونی است
- سینمای کمدی؛ گیشه و دیگر هیچ
- نگذاریم سینمای کمدی بمیرد
نظرات شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- باید جلوی تصمیمات پشت پرده درباره سینمای ایران گرفته شود/ چه کسی باید مشکل شرعی «قاتل و وحشی» را حل کند؟
- نشان سیف الله داد چه نسبتی با بهرام افشاری و ملیکا شریفی نیا دارد؟
- فانتزیهای سورئال و کمدیهای پیچیده از جنس سروش صحت/نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»؛
- فیلم «قاتل»؛ تولدی دوباره
- «زیبا صدایم کن»؛ ملودرامی احساسی
البته همون طور که استاد گفتن آثار مدیری از این قاعده مستثنی هستن و طنز مدیری همیشه حرفی برای گفتن دارد