نویسنده و منتقد پیشکسوت سینما معتقد است، عمده آثار کمدی در سینمای ایران سرگرم کننده بوده و پیامی به مخاطب منتقل نمی کند.
به گزارش سینماسینما، حسین سلطان محمدی افزود: اکثر آثار کمدی که این روزها در پرده سینماها مشاهده می کنیم با دیالوگ ها ساده و بدون هدف مشخص ساخته می شوند و فیلمساز سعی دارد به مدت ۹۰ دقیقه مردمی را که دغدغه آلودگی هوا، مشکلات اقتصادی، اجتماعی و غیره دارند، به آرامش روانی برساند.
وی با بیان اینکه به دلایل غلط و اشتباه، جامعه ایرانی را مردم غمگین در دنیا تلقی می کنند، اظهار کرد: به ما القا کرده اند که مردمی غمگین هستیم به همین دلیل تهیه کنندگان و فیلمسازان از این موقعیت استفاده کرده و با ایفای نقش به چند بازیگر معروف و مشهور، فیلم کمدی می سازند و بیشترین دلیل کمدی بودن آن کلام است و منطق و روایت در فیلم مشاهده نمی شود.
سلطان محمدی تصریح کرد: در اکثر آثار کمدی، لودگی وجود دارد و از استاندارد خاصی برخوردار نیستند و در این آثار تماشاچی بیشتر به کلام بازیگر توجه دارد و وقتی الفاظی بیان می شود، مخاطب به خنده افتاده و منتظر کلام بعدی در فیلم نیست.
این نویسنده و منتقد سینما با بیان اینکه در طنز استاندارد، لودگی وجود ندارد و بر اساس قاعده و اصول فیلم ساخته می شود، گفت: به عنوان مثال در آثار مهران مدیری مشاهده می کنیم که الفاظ در حالیکه طنز هستند اما حاوی پیام بوده و دیالوگ ها و کلام ها اندازه دارد که حتی ممکن است کمتر خنده دار باشد.
سلطان محمدی تصریح کرد: اکثر آثار کمدی سینمای ایران بازی کلامی بوده و تلفیقی از شوخی های درست و غلط و حتی خارج از عرف است و با وجود داستان های ساده و تکراری اما با جملات جدیدتر، مخاطب را به خنده وا می دارد.
وی با بیان اینکه هدف از ساخت فیلم های کمدی بیشتر خندان مردم برای مدتی کوتاه است، گفت: این گونه فیلم در پرده سینماها بازتابی خوبی داشته و از لحاظ اقتصادی نیز سودآور است، به همین دلیل این روزها اکثر فیلمسازان به سمت تولید فیلم های کمدی روی آورده اند.
منبع: ایرنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سینما در تسخیر کمدیها/ بیشترین و بهترین سئانسها در اختیار فیلمهای کمدی است
- چرا ما دیگر به کمدیهای وطنی نمیخندیم؟
- با ما از خودمان حرف می زند / نگاهی به فیلم «گلدنتایم»
- انتقاد ابوالحسن داودی از بیتوجهی به سینمای کمدی
- ما دلخوش نمنم بارانیم
- سام درخشانی: سینمای کمدی گیشه را تسخیر کرده است
- پوران درخشنده: نقش سینما در بیان و رفع مشکلات جامعه انکارناپذیر است
- سینماها در قبضه فیلمهای کمدی / «آینه بغل» ۱۱ میلیاردی شد
- کارگردان شماره ۱۷ سهیلا مطرح کرد/ فرمول مبتذل بخش خصوصی برای سرگرمی
- غلامرضا موسوی: بازگشت سرمایه در فیلمهای کمدی ریسک کمتری دارد
- واکنش تند لشگریقوچانی به اظهارات فرجی/ سینمای اجتماعی نابود شده است
- ژانر کمدی در ایران تفکر و تعقل ندارد/نمره سینمای کمدی ایران ناپلئونی است
- سینمای کمدی؛ گیشه و دیگر هیچ
- نگذاریم سینمای کمدی بمیرد
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود






البته همون طور که استاد گفتن آثار مدیری از این قاعده مستثنی هستن و طنز مدیری همیشه حرفی برای گفتن دارد