نویسنده و منتقد پیشکسوت سینما معتقد است، عمده آثار کمدی در سینمای ایران سرگرم کننده بوده و پیامی به مخاطب منتقل نمی کند.
به گزارش سینماسینما، حسین سلطان محمدی افزود: اکثر آثار کمدی که این روزها در پرده سینماها مشاهده می کنیم با دیالوگ ها ساده و بدون هدف مشخص ساخته می شوند و فیلمساز سعی دارد به مدت ۹۰ دقیقه مردمی را که دغدغه آلودگی هوا، مشکلات اقتصادی، اجتماعی و غیره دارند، به آرامش روانی برساند.
وی با بیان اینکه به دلایل غلط و اشتباه، جامعه ایرانی را مردم غمگین در دنیا تلقی می کنند، اظهار کرد: به ما القا کرده اند که مردمی غمگین هستیم به همین دلیل تهیه کنندگان و فیلمسازان از این موقعیت استفاده کرده و با ایفای نقش به چند بازیگر معروف و مشهور، فیلم کمدی می سازند و بیشترین دلیل کمدی بودن آن کلام است و منطق و روایت در فیلم مشاهده نمی شود.
سلطان محمدی تصریح کرد: در اکثر آثار کمدی، لودگی وجود دارد و از استاندارد خاصی برخوردار نیستند و در این آثار تماشاچی بیشتر به کلام بازیگر توجه دارد و وقتی الفاظی بیان می شود، مخاطب به خنده افتاده و منتظر کلام بعدی در فیلم نیست.
این نویسنده و منتقد سینما با بیان اینکه در طنز استاندارد، لودگی وجود ندارد و بر اساس قاعده و اصول فیلم ساخته می شود، گفت: به عنوان مثال در آثار مهران مدیری مشاهده می کنیم که الفاظ در حالیکه طنز هستند اما حاوی پیام بوده و دیالوگ ها و کلام ها اندازه دارد که حتی ممکن است کمتر خنده دار باشد.
سلطان محمدی تصریح کرد: اکثر آثار کمدی سینمای ایران بازی کلامی بوده و تلفیقی از شوخی های درست و غلط و حتی خارج از عرف است و با وجود داستان های ساده و تکراری اما با جملات جدیدتر، مخاطب را به خنده وا می دارد.
وی با بیان اینکه هدف از ساخت فیلم های کمدی بیشتر خندان مردم برای مدتی کوتاه است، گفت: این گونه فیلم در پرده سینماها بازتابی خوبی داشته و از لحاظ اقتصادی نیز سودآور است، به همین دلیل این روزها اکثر فیلمسازان به سمت تولید فیلم های کمدی روی آورده اند.
منبع: ایرنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سینما در تسخیر کمدیها/ بیشترین و بهترین سئانسها در اختیار فیلمهای کمدی است
- چرا ما دیگر به کمدیهای وطنی نمیخندیم؟
- با ما از خودمان حرف می زند / نگاهی به فیلم «گلدنتایم»
- انتقاد ابوالحسن داودی از بیتوجهی به سینمای کمدی
- ما دلخوش نمنم بارانیم
- سام درخشانی: سینمای کمدی گیشه را تسخیر کرده است
- پوران درخشنده: نقش سینما در بیان و رفع مشکلات جامعه انکارناپذیر است
- سینماها در قبضه فیلمهای کمدی / «آینه بغل» ۱۱ میلیاردی شد
- کارگردان شماره ۱۷ سهیلا مطرح کرد/ فرمول مبتذل بخش خصوصی برای سرگرمی
- غلامرضا موسوی: بازگشت سرمایه در فیلمهای کمدی ریسک کمتری دارد
- واکنش تند لشگریقوچانی به اظهارات فرجی/ سینمای اجتماعی نابود شده است
- ژانر کمدی در ایران تفکر و تعقل ندارد/نمره سینمای کمدی ایران ناپلئونی است
- سینمای کمدی؛ گیشه و دیگر هیچ
- نگذاریم سینمای کمدی بمیرد
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- برگزاری پانزدهمین کنفرانس بینالمللی فناوری اطلاعات و دانش با حمایت همراه اول
- برگزاری جشنواره فیلم ۱۰۰ در اردیبهشت سال آینده/ «فراصد» بخش جدید جشنواره با رویکرد فلسطین
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
البته همون طور که استاد گفتن آثار مدیری از این قاعده مستثنی هستن و طنز مدیری همیشه حرفی برای گفتن دارد