مانند هر فیلمساز دیگری برای ما هم مسیر هموار نبود و ما تلاشمان را بیشتر کردیم. طبیعتا معضلات و مشکلات تامین سرمایه برای اکثر فیلم اولی ها وجود دارد و مشکلات دیگری که برای همه فیلمسازها مشترک است. قاعدتا اولین مشکل تامین سرمایه است بخصوص اگر متکی بر بودجه دولتی نباشید و کار در بخش خصوصی انجام شود. سخت ترین بخش کار همین مرحله است باید کسی را پیدا کنید که به شما اعتماد کند و فیلمنامه را دوست داشته باشد. ما توانستیم توافق و اعتماد سرمایه گذار بخش خصوصی را جلب کنیم و با کمک محمدرضا مصباح تا حدودی مسیر کم دست انداز شد، چون افراد با علاقه و انگیزه به میدان آمدند خیلی مشکل جدی نداشتیم اما به هر حال هزینه های تولید بالا رفته و مجبور بودیم جاهایی هزینه را محدود کنیم. کسانی که امسال فیلم ساختند به فیلم ها نگاه تجاری نداشتند. چشم انداز سینما به گونه ای نیست که با انگیزه اقتصادی به آن ورود کنید بلکه این سینماست که مهم است و به همین دلیل نسبت به سال های گذشته فیلمنامه و اساسا فیلمسازی موضوعیت جدی تری دارد.
ترجیح می دهم از کسی نام نبرم ولی در همه این سال ها فیلم اولی ها، پدیده ها و چراغ های جشنواره بودند و اگر دنبال چرایی آن هستید به این خاطر است که مثل هر کار دیگری سینما هم نقطه اشباع دارد و این نقطه اشباع آفت فیلمساز است. فیلم اولی ها نه تنها به اشباع نرسیده اند بلکه می خواهند توانایی هایشان را به منصه ظهور بگذارند و خودشان را اثبات کنند. به همین خاطر هر آن چیزی را که در چنته دارند رو می کنند تا در اولین حضور بهترین اثر را خلق کنند. از این جهت شاید خیلی از فیلمسازها در فیلم اولشان متفاوت تر ظاهر شده اند.
سینما هم مثل هر تجربه بشری یک دیوار است که هرکس آجری به آن اضافه می کند ما ناگزیریم ببینیم پیشکسوتان این حوزه چه ایرانی و چه خارجی، چه کردند و کدام بخش از جهان زیسته آنها به ما نزدیک است. هر فیلمسازی جهانش را از تجربه زیسته، از محیط پیرامونش و از اجتماع و سینمای دنیا وام می گیرد اما قرار نیست در آن متوقف بماند. کسی در این مسیر موفق است که آجر جدیدی که روی این دیوار می گذارد آجر خودش باشد. من تلاشم را کردم فیلمی که می سازم شخصی و نزدیک باشد به تمام آن چیزهایی که در زیست جهان و باور من می گنجد.
مهم ترین دغدغه فیلمسازان نسل نو اثبات خودشان است. تثبیت در حوزه سینما زحمت زیادی می خواهد و هر فیلمسازی در اولین گام دوست دارد توانایی هایش را طوری به اثبات برساند که مسیر پیش رو هموار شود. هرکسی در مسیر فیلمسازی قدم می گذارد بانکی دارد از توشه هایی که در تمام این سال ها اندوخته و انگار لبریز شده و هرجور شده می خواهد آنها را به تصویر بکشد، لابد باورش این است که چیزی درخور بیان دارد که وارد حوزه فیلمسازی می شود. اگر نگاهش به سینما جدی باشد فیلم اول نقش جدی تر دارد. این چرخه که هم صنعت را شامل می شود و هم هنر را، آنقدر قدرتمند است که اگر جدی و با انگیزه نباشی خود به خود حذف می شوی. کلی فیلمساز داشتیم که با یک فیلم آمده اند و رفته اند. به همین خاطر باید خیلی هوشمندانه وارد شد.
هم خوشحالم و هم استقبال می کنم. قاعدتا در نگاه اول صرف حضور در جشنواره مهم است و هر فیلم اولی بدش نمی آید هر طور شده در جشنواره و در بخش نگاه نو – که تا چند سال قبل بود – با همنسلان خودش حضور داشته باشد. حالا که فیلمم برای جشنواره انتخاب شده و راحت تر می توانم راجع به آن حرف بزنم می گویم میهمانی این شکلی برای من جذاب تر است. به اصرار از واژه رقابت پرهیز می کنم و روی میهمانی تاکید دارم چون معتقدم در هنر چیزی به اسم رقابت وجود ندارد. جشنواره یک موتور محرکه و انگیزه است برای این که مسیر آینده را پرقدرت تر بروی. برای من بودن در کنار همین عزیزان اتفاق جذاب تری است تا این که در یک کلونی محدودتر حضور داشته باشم.
نویسنده و کارگردان: سیدمرتضی فاطمی
تهیه کننده : محمدرضا مصباح
بازیگران: امیر آقایی، بیتا عزیزاوقلو، پردیس پورعابدینی، پژمان جمشیدی، سارا محمدی، شیرین ضابطیان، علی اوجی، فاطمه میرزایی و میترا حجار
سازندگان فیلم به جای خلاصه داستان این اطلاعات را آورده اند: انسان چیزی به دست نمی آورد، مگر چیزهایی از دست بدهد…
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آغاز اکران آنلاین «بیمادر» از امشب
- گیشه کمرونق فیلمهای جدید سینما در سه روز اول اکران
- پژمان جمشیدی با «بیمادر» به سینماها میآید
- «بیمادر» بهترین فیلم جشنواره بنگلور شد
- «بیمادر» بهترین فیلم جشنواره بینالمللی داکا شد
- حمله با قمه به کارگردان سینما برای خفت گیری
- بلاتکلیف، روان، بیجان/ نگاهی به فیلمهای «هِناس»، «برف آخر» و «بیمادر»
- فیلمنامه، نقطه ضعف اصلی/ نگاهی به فیلمهای «بیمادر» و «شب طلایی»
- یک بیگ پروداکشن بیخاصیت/ حسادت زنانه یا حس مادرانه/ نگاهی به فیلمهای «دسته دختران» و «بیمادر»
- تیغ کند تدوین/ نگاهی به فیلم «بیمادر»
- «بیمادر»؛ یک فیلم خنثی
- ویدئویی از نشست رسانهای فیلم «بیمادر»
- در نشست رسانهای فیلم «بیمادر» عنوان شد؛ میخواستیم مخاطب به یک خودپرسشگری برسد
- «بیمادر»؛ ملودرامی که شکل نمیگیرد
- فیلمبرداری «بیمادر» به پایان رسید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





