سینماسینما، ناصر صفاریان
در همان روزهای نخستِ روی کار آمدنِ جمهوری اسلامی و زمانی که شورای انقلاب، امور را به دست گرفت، قانون مطبوعات جدید کشور در سال پنجاهوهشت پایهگذاری شد. بعدها در مجلسِ دوم و در سالِ شصتوچهار، این قانون دستخوشِ تغییر شد و شکلِ مبسوطتری به خود گرفت. این قانون تا سالها بعد دستنخورده باقی ماند تا برخی نمایندگانِ مجلس پنجم در سالِ هشتادوهفت، طرحی به عنوان «اصلاح قانون مطبوعات» به کمیسیون مربوط ببرند. همزمان با اعلام این خبر، مخالفتهای گسترده با این پیشنهاد آغاز شد و کمتر چهره فرهنگی، فرهنگی/ سیاسی و نویسنده مطبوعاتیای بود که موافق این تغییر قانون باشد. با این حال، بی توجه به نظر مخاطبان اصلی این قانون، هم کلیات و هم موادِ این طرح، در سالهای هفتادوهشت و هفتادونُه به تصویب مجلس رسید و سیِ فروردینِ هفتادونُه هم با ارسال به شورای نگهبان، تصویب نهایی و ابلاغ برای اجرایش پیشِ چشمِ همه قرار گرفت. بهگونهای که حتی جلوآمدنِ روزنامه سلام و انتشار نامه مهمی که بعد اعلام شد محرمانه بوده هم نه تنها موجبِ عقبنشینیِ طراحانِ این اصلاحیه نشد، که خودِ سلام را هم به توقیف کشاند. روزنامه سلام در پانزدهِ تیر هفتادوهشت در تیتر اصلیِ صفحه نخستش نوشته بود: «سعید امامی پیشنهاد اصلاح قانون مطبوعات را داده است».
این اصلاحیه و در واقع، این قانون جدید، ماندگار به نظر میرسید تا این که روز بیستونُهِ خردادِ هفتادونُه، مجلسِ ششم با ارائه طرحی جدید، در صدد نقضِ این اصلاحیه و بازگرداندنِ قانون به شکلِ پیشین برآمد. در نهایت اما، این طرح با حکم حکومتیای که در ابتدای جلسه همان روزِ بررسی، به مجلس رسیده بود، در تاریخ شانزدهِ مردادِ هفتادونُه، از دستور کار مجلس کنار گذاشته شد. کنار گذاشتهشدنی ماندگار تا امروز.
تفاوتِ آنچه از ابتدای انقلاب بود با آنچه تصویبِ این اصلاحیه موجب شد، در بندها و بخشهای مختلفی بود؛ اما آنچه بیش از همه خودش را نشان میداد و امنیتِ فعالانِ عرصۀ مطبوعات را به خطر میانداخت، احضار و محاکمه و درواقع، برخورد با نویسندۀ مطلب است، نه فقط مدیرمسئولِ نشریه. حال آن که نوشتن یک مطلب در دفترچه شخصی، انتشار جزوهای برای پخش در میان دوستان و یا نمونۀ امروزیاش نوشتن در صفحۀ شخصیِ فضایِ مجازی، بهکلی متفاوت است با نوشتن در روزنامهای رسمی که شخصی قبلا برایش مجوز گرفته و منصبی به نام «مدیرمسئول» دارد که کارش نظارتِ کلی و مسئولیتپذیری است.
از دیروز که نیلوفر حامدی و الهه محمدی، روزنامهنگارانِ روزنامههای «شرق» و «هممیهن»، پس از حدودِ یک ماه بازداشت، حالا توسطِ نهادِ امنیتی تبدیل شدهاند به «ن. ح» و «الف. م»، و مسئولیتِ ماجرا را بر دوششان گذاشتهاند، بار دیگر این قانونِ نادرستِ ناعادلانه خودش را به رخ میکشد و امنیتِ شغلیِ روزنامهنگاران را خدشهدارشدهتر از پیش جلوه میدهد.
اعلامِ نظرِ پیشینِ روزنامۀ «هممیهن» در مسئولیتپذیریِ فعلِ نویسندهاش در زمانِ بازداشتِ او، اتفاقِ مثبتی بود که حالا ناکافی به نظر میرسد. مدیرانِ مسئولِ این دو روزنامه باید در کنارِ رایزنیهای احتمالیِ پسِ پرده برای حل مشکل، به صراحت و با تآکیدِ موکد، با صدای رسا و به شکلی شفاف، تمامِ مسئولیتِ نوشتههای نویسندگانِ دربندشان را اعلام کنند و تا میتوانند و هرچه میتوانند، هر مسئولیتی را در این زمینه به عهده بگیرند. این انسانیترینِ کارِ ممکن است که در چنین شرایطی به ذهن میرسد…
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اختصاصی سینماسینما/ به مناسبت نودمین زادروز فروغ فرخزاد؛ شناسنامه اصلی فروغ کجاست؟
- امضای یک بیانیه: تبعات و ممنوعیات
- به نام ایران: حذف سینمای مستقل/ درباره انتشار غیرقانونی فیلمها در یک سایت + ویدئو
- در برنامه سینماتک خانه هنرمندان مطرح شد/ «درخت گلابی» ماندگارترین اثر سینمای ایران درباره عشق اول است
- روایت ناصر صفاریان کارگردان ۳فیلم مستند درباره فروغ فرخزاد از مصائب ساخت این فیلمها
- داوران بخش مسابقه ملی جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- چهاردهمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران «سینما حقیقت» آغاز به کار کرد/ برنامههای روز اول
- پیش از این گفته شده بود که فروغ فیلمنامه و داستان نوشته است/ فروغ فرخزاد: خالقِ شعر و غیرِشعر
- پرویز بهرام؛ همبازی و همکارِ فروغ در فیلم و گویندگی
- اختصاصی سینماسینما: یادداشت ناصر صفاریان به بهانه درگذشت کامیار شاپور/ کامیار: فرزند پرویز و فروغ
- نگاهی به سینمای سهراب شهیدثالث
- درباره شیدا ساخته کمال تبریزی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- نمایش مستند «پاره تن من» در تهران
- اختصاصی سینماسینما/ «این چه رازیست که هر بار بهار، با عزای دلِ ما میآید؟»/ یادداشت ناصر صفاریان برای لوون
- اختصاصی سینماسینما/ کجایی سید؟/ یادداشت ناصر صفاریان درباره ابراهیم حاتمیکیای این روزها
پربازدیدترین ها
- با امضای بیانیهای؛ ۱۵۷ نفر از فعالان هنری خواستار آزادی نوید میهندوست شدند
- پاسخ متقابل سعید مستغاثی به امیر اثباتی؛ اما به تخممرغهایش نیاز دارم!
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- واکنش امیر اثباتی به حرفهای سعید مستغاثی/ سینمای ایران گرفتار و قربانیِ همین شوراهاست
آخرین ها
- ماجرای پرواز پرچالش از انگلستان به استرالیا/ اثر جدید کارگردان برگزیده کن مقابل دوربین رفت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- جوایز بخش تبلیغات اهدا شد/ غیبت چهرههای شاخص سینما در افتتاحیهی جشنواره فیلم فجر
- ترکیب داوران جشنواره برلین تکمیل شد
- بستههای ویژه همراه اول بهمناسبت دهه فجر ۱۴۰۳
- هنرمندان فعال در تئاتر خیابانی جوانانی دغدغهمند هستند
- ۹۰ نفر دیگر از فعالان هنری خواستار آزادی نوید میهندوست شدند
- سعید مستغاثی دوباره به امیر اثباتی جواب داد؛ حکایت دفتر کارگاه چرخ طیاره و دستیارش
- نشست خبری جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- پاسخ دوبارهی امیر اثباتی به جواب سعید مستغاثی؛ گفتوگو ادامه دارد
- پاسخ سعید مستغاثی به یادداشت علی زرنگار؛ حکایت پوری فِش فِشو و نگهبانی از دایی جان ناپلئون
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ بزرگداشت بابک، والیزاده و الوند در افتتاحیه جشنواره
- در نشست خبری جشنواره فیلم فجر مطرح شد؛ جشنواره نباید محل تنبیه کسی قرار گیرد/ سیمرغ اقتباسی باز میگردد؟
- علی زرنگار کارگردان «علت مرگ: نامعلوم»: آقای مستغاثی در حدود تخصصتان سخن بگویید
- رئیس سازمان سینمایی مطرح کرد: پیشنهاد تغییر تاریخ جشنواره جهانی فجر/ ضرورت بازنگری در آییننامههای صدور مجوز
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ داوران مسابقه سینمای ایران معرفی شدند
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ این هفت نفر و دنیایشان
- رونمایی رسمی از سامانه مدیریت هوشمند حملونقل همراه اول در نمایشگاه خودرو تهران
- پاسخ متقابل سعید مستغاثی به امیر اثباتی؛ اما به تخممرغهایش نیاز دارم!
- فیلم جدیدی به جشنواره اضافه نمیشود/ خروج فیلم نیکی کریمی از جشنواره فجر
- آغاز طرح ویژه فروش سیمکارت جوانان همراه اول با شمارههای جذاب
- با امضای بیانیهای؛ ۱۵۷ نفر از فعالان هنری خواستار آزادی نوید میهندوست شدند
- رونمایی همراه اول از بستههای ویژه عید مبعث به همراه هدایای دیجیتال
- واکنش امیر اثباتی به حرفهای سعید مستغاثی/ سینمای ایران گرفتار و قربانیِ همین شوراهاست
- زندهباد سینما/ مروری بر کارنامه مصطفی کیایی
- امضای تفاهمنامه همکاری بین همراه اول و بانک شهر
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- به کارگردانی دیوید آیر؛ برد پیت، بازیگر و تهیه کننده یک اکشن ماجراجویی میشود
- «چیزهای کوچک اینچنینی» بررسی میشود
- انتشار اثر عکاس ایرانی در کتاب فرانسوی