قوه قضائیه در چهارمین سال پیاپی از فیلمهای با رویکرد پیشگیری از جرم و آسیبهای اجتماعی جشنواره فیلم فجر تقدیر کرد.
به گزارش سینماسینما، آیین اختتامیه چهارمین جشنواره تقدیر از آثار برتر سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر با رویکرد پیشگیری از جرم و آسیبهای اجتماعی عصر روز یکشنبه پنجم اسفندماه با حضور مدیران قوه قضائیه، مدیران سینمایی و اهالی رسانه در فرهنگستان هنر برگزار شد.
در ابتدای مراسم مهدی افتخاری دبیر جشنواره طی سخنانی با تشکر از سینماگران گفت: امسال چهارمین سالی است که فیلمهای راه یافته به جشنواره فیلم فجر از بعد مسایل اجتماعی و آسیبهای اجتماعی مورد بررسی قرار میگیرند و توسط هیئت داوران آثار برتر انتخاب و لوح تقدیری با امضای دکتر الفت معاون اجتماعی و پیشگیری وقوع جرم قوه قضائیه به آنها اهدا میشود.
افتخاری با اشاره به اهمیت هنر سینما بیان کرد: صنعت سینما ابزاری بزرگ و مهم است که در خدمت کشور است و تاثیر زیادی بر اقناع افکار عمومی دارد و در مقابل هجمههای سیاسی و نظامی میتواند مقابله کند. وقتی نگاه سطحی به کشورهایی اطراف خود میاندازیم و میبینیم که این کشورها مورد هجمه قرار گرفتند یک نکته مهم را متوجه میشویم این که این کشورها فاقد سینما هستند.
وی ادامه داد: معاونت محترم اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه امسال از میان آثاری که در جشنواره فیلم فجر به مشکلات اجتماعی و معضلات پرداختند با اهداء جوایزی تقدیر میکند زیرا ما معتقدیم فیلمنامه نویس قلمش را برای یک متن خوب بکار میبرد و آن را در اختیار مهندسی به نام کارگردان میگذارد، کارگردان نیز با بازیگران مشکلات جامعه را به تصویر میکشد قابل ستایش هستند و همه ما اگر هنری داریم باید باهنر خود در خدمت جامعه باشیم.
وی با تاکید بر اینکه در سال جاری آمار فیلمهایی که به مشکلات اجتماعی پرداختند بالا بود، گفت: من از همه فیلم سازان تشکر میکنم ما در سال ۹۶، ۱۱۰ هزار ثانیه برنامه تلویزیونی از صداوسیما پخش کردیم که یکی از این برنامهها “۰۰۹۸” بود که بر موضوع گفت و گو یکی از حیاتیترین مسایل مهم جامعه تاکید کرده بود.
در ادامه سردارسعید منتظرالمهدی به سخنرانی پرداخت و با بیان اینکه همه ما به این واقعیت اذعان داریم که جرم و کج روی چهره جامعه و شهروندان را مغموم میکند، گفت: توجه ویژه به حوزه پدیدهها و آسیبهای اجتماعی از نان شب واجبتر است. در میان ابزارهای متعدد امروز، رسانه و سینما برای پرداختن به این حوزه از جایگاه برتری برخوردار هستند.
مشاور فرمانده ناجا ادامه داد: غول پنهان و حاکم قدرتمند ضمیر خودآگاه ما ۹۰ درصد افکار ما را کنترل میکند و تحت فرمان دارد. رسانه میتواند ضمیر ناخوآگاه ما را دست کاری کند. رسانه و سینما تاثیرات متفاوتی مانند تاثیرات نگرشی، شناختی و عاطفی دارد. نگرش، سازمان ارزشی ما و آن چیزی است که ما نسبت به آن پایدار هستیم و به راحتی میتواند رفتار ما را تغییر بدهد. حوزه رسانه در نتیجه همزادپنداری با مخاطب تاثیرگذاری دارد.
وی خاطرنشان کرد: به سبب واکاوی چند ساله در سمتی که دارم شاهد خلق آثار هنرمندان نامی کشور در حوزههای آسیبهای اجتماعی بودم که ارشمند و قابل تقدیر است. به سهم خود از دست اندرکاران این جشنواره تشکر میکنم.
همچنین طیبه سیاوشی نماینده مجلس و عضو کمیسیون فرهنگی که در این مراسم حضور داشت گفت: تلاش برای تحکیم خانواده به عنوان هسته اصلی جامعه در دستور کار مجلس شورای اسلامی است، اما به خوبی میدانیم که گسترش شهرنشینی، افزایش جمعیت و فقدان آمایش ملی باعث شده است تمرکز کافی بر روی آسیبهای اجتماعی نداشته باشیم.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: عرصه هنر و سینما میتواند نقش زیادی در کاهش آسیبهای اجتماعی داشته باشد. عرصه سینما توانسته است خدمات زیادی در کاهشهای آسیبهای اجتماعی ارائه دهد. فیلمهای متعدد که در حوزه زنان و کودکان در سینما و صدا و سیما ساخته شده موجب افزایش آگاهی شده است.
وی همچنین خاطرنشان کرد: در سالهای فعالیت خود در مجلس شورای اسلامی با هنرمندانی که دارای دغدغه آسیبهای اجتماعی هستند آشنا شدم. عرصه سینما به دلیل حضور هنرمندان متعهد توانسته است خدمات مهمی را در حوزه آسیبهای اجتماعی ارائه دهد. یکی از مباحث مهمی که در عرصه سینما مورد توجه بوده و بر روی آگاهی و فرهنگ سازی در حوزه تاثیر داشته توجه به موضوع زنان و کودکان و خانواده بوده است.
سیاوشی با بیان اینکه در مجلس شورای اسلامی با تلاشهای فراوان فراکسیون زنان توانستیم لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان را پس از ۱۱ سال به تصویب برسانیم، تصریح کرد: بحث مهمی که در سینما و صدا و سیما در عرصه خانواده وجود دارد بیانگر تلاشهای مسئولان در این زمینه بوده است. متاسفانه این روزها ما در همه جای شهر شاهد آسیبهای اجتماعی هستیم و در فراکسیون پیشگیری از جرائم و آسیبهای اجتماعی مطالبی حول و حوش کودکان کار و تکدیگری مطرح شده است و در رابطه با این موضوع در سینما به آن به خوبی توجه شده است و امیدواریم به مدد قوه قضائیه و سینما راهکارهایی ارائه شود تا دیگر شاهد حضور کودکان کار تا نیمههای شب در خیابانها نباشیم.
محمدباقرالفت معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه نیز طی سخنانی گفت: سینماگران فعالیت خوب و اثرگذاری در راه نشاندن مسایل اجتماعی داشتند. در چند سال گذشته افرادی همچون محمود اربابی همکاریهای خوبی با قوه قضائیه داشتند و با انجام امور پژوهشی اعتبار خوبی به اهداف ما داد و بنیانهای علمی مسایل اجتماعی را در هنر تقویت کرد.
وی ادامه داد: امیدواریم با همکاری هنرمندان به سمتی حرکت کنیم که آثار ارزشی و خوبی درباره مسایل اجتماعی ساخته شود امروز خوشبختانه با رویکرد جدید قوه قضائیه به مساله هنر که با هدایت درایت ریاست محترم قوه قضائیه صورت گرفته هم مردم به آثار هنری با رویکرد اجتماعی توجه بیشتری دارند و هم اینکه به صلابت قوه قضائیه اضافه شده است.
الفت با تشکر از هیئت داوران قوه قضائیه در جشنواره فیلم فجر گفت: ما هرگز در این عرصه و سایر عرصههای هنری بدون استفاده از متخصصان عالم هنر ورود پیدا نکردهایم و اصلا اصراری نداریم که مستقیم وارد بحث تولیدات تلویزیونی یا سینمایی شویم بلکه میتوانیم با همکاری هنرمندان و در کنار آنها بودن به اهداف خود برسیم.
در ادامه این مراسم نوبت به اهدای جوایز این جشنواره رسید.
هیئت داوران منتخب قوه قضائیه متشکل از پوران درخشنده، محمود اربابی، بهروز شعیبی، محمود رضوی، اکبر نبوی، با تقدیر از همه فیلمها و از فیلمهای “مردی بدون سایه” به کارگردانی علیرضا رئیسان، “جمشیدیه” به کارگردانی یلدا جبلی تجلیل ویژه کردند.
جایزه ویژه هیئت داوران به فیلم “جاندار” به کارگردانی حسین امیری دوماری و پدرام امیری اهدا شد.
جایزه بیشترین تاثیر فرهنگی در پیشگیری از وقوع جرم به فیلمنامه فیلم “قسم” به محسن تنابنده اهدا شد.
جایزه بهترین فیلم به جلیل شعبانی تهیه کننده فیلم “قسم” اهدا شد.
جایزه کوشش خلاقانه برای نشان دادن چهره منفی مواد مخدر و بزههای اجتماعی به سعید روستایی برای فیلم “متری شیش و نیم” اهدا شد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۴ منتشر شد
- با صدور احکامی از سوی رائد فریدزاده؛ دبیران جشنوارههای ملی و جهانی فیلم فجر معرفی شدند
- با دستور قضایی؛ چهار نفر از عوامل اصلی پخش برنامهی تفرقهافکنانه در شبکه یک بازداشت شدند
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- ورود قوه قضاییه به ماجرای «حراج تهران»
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- یک یادداشت در هفت پرده
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





