سینماسینما، آزاده کفاشی
«قصر شیرین» قصه تلخ یک خانواده است که به هر دلیلی نشده که خانواده باقی بمانند و حالا بهانه ای پیدا کرده اند که در یک سفر جاده ای کنار هم قرار بگیرند و پیوندهایی را جستوجو کنند که لابد زمانی وجود داشته که خانواده ای تشکیل شده. جلال و شیرین و بچه هایشان در این سفر با هماند، حتی اگر شیرین بهظاهر دیگر کنارشان نباشد. آن ها ناخواسته در این سفر پیوندها و علایقی را پیدا می کنند که در دو سه سال گذشته وجود داشته، ولی به دلیل لجبازی، دل خوری یا هر چیز دیگری دیده نشده است. جستوجویی برای یافتن علت تلخی و بداخلاقی جلال و بریدنش از خانواده اش. «قصر شیرین» در این جستوجو تماشاگر را با خود همراه می کند و او را در صندلی عقب کنار بچه ها می نشاند تا با شیرینزبانی های دخترک کامش از بدقلقی های جلال هم تلخ نشود و همانقدر به او اطلاعات می دهد که لازم می داند و نه بیشتر و نه به آن اندازه که حتی همه سوالاتش را جواب دهد. انگار که «قصر شیرین» بیشتر از اینکه اطلاعات دادن برایش مهم باشد، ایجاد سوال برایش اهمیت داشته و شاید از آن هم مهم تر همراه شدن تماشاگر با شخصیت هایش بوده. که البته هر چقدر که در اولی موفق بوده، حداقل در نزدیک شدن به شخصیت جلال موفقیتی به دست نیاورده است. جلال از شیرین به دلیل ماجراهایی که در گذشته پیش آمده، دلگیر است و به همین دلیل خانواده اش را ترک کرده. زمین خورده و شیرین را به خاطر آن مقصر می داند. ولی فاصله گرفتنش از بچه ها و نخواستن آن ها اولین سوالی است که مطرح می شود و تا پایان فیلم هم به قوت خود باقی می ماند.
«قصر شیرین» به داستان کوتاهی می ماند که قصه ساده ای دارد و تمام تلاشش را می کند که در چهارچوب همین قصه باقی بماند. اطلاعات اضافی نمی دهد و داستانک و خردهروایت نمی سازد تا فیلم را شلوغ کند. سعی می کند هر چه پیش می آید، روال طبیعی و منطقی خودش را داشته باشد. حتی تحولی هم که در جلال رخ می دهد، در حد و اندازه های خود داستان است. جلال در سفر با بچه هایش و با حسی که در خود نسبت به شیرین و بچه ها پیدا می کند، فقط کمی نرم خوتر می شود. حتی فیلم نمی خواهد تصمیمی درباره ماندن جلال با بچه هایش یا زندگی جدید او یا چیز دیگری بگیرد. پایان «قصر شیرین» هم مثل خود قصه ساده است. ساده و بیادعا.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- هیات امنای انجمن سینمای جوانان ایران منصوب شدند
- برترین بازیگران مرد سال ۹۸ (۳)/ نوید محمدزاده، حامد بهداد
- آنچه سینما هست/ نگاهی به فیلم «مسخره باز»
- مواجهه با دو جهان مردانه/ نگاهی به فیلم «بنفشه آفریقایی»
- جای خالی درام/ نگاهی به فیلم «رد خون»
- میان سیاهی و سرخی/ نگاهی به فیلم «سرخپوست»
- محاکمه در بیابان/ نگاهی به فیلم «قصر شیرین»
- جنگ چهرهای زنانه ندارد/ نگاهی به فیلم «شبی که ماه کامل شد»
- قصرشیرین اثری متفاوت از میرکریمی
- جزئیات آرای ۱۰ چهره موثر سینما در سال ۱۳۹۷ آکادمی سینماسینما/ رتبه چهارم: رضا میرکریمی
- سیدرضا میرکریمی: از دبیری جشنواره جهانی استعفا ندادهام و چنین قصدی هم ندارم
- اکران مردمی فیلم قصر شیرین / گزارش تصویری
- حضور «قصر شیرین» در جشنواره ونکوور
- آخرین وضعیت فیلمهای آماده اکران/ «سرکوب» میآید، «تگزاس۲» میرود
- یک تکه کفن/ نگاهی به فیلم «متری شیش و نیم»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵





