سینماسینما، آزاده کفاشی
«قصر شیرین» قصه تلخ یک خانواده است که به هر دلیلی نشده که خانواده باقی بمانند و حالا بهانه ای پیدا کرده اند که در یک سفر جاده ای کنار هم قرار بگیرند و پیوندهایی را جستوجو کنند که لابد زمانی وجود داشته که خانواده ای تشکیل شده. جلال و شیرین و بچه هایشان در این سفر با هماند، حتی اگر شیرین بهظاهر دیگر کنارشان نباشد. آن ها ناخواسته در این سفر پیوندها و علایقی را پیدا می کنند که در دو سه سال گذشته وجود داشته، ولی به دلیل لجبازی، دل خوری یا هر چیز دیگری دیده نشده است. جستوجویی برای یافتن علت تلخی و بداخلاقی جلال و بریدنش از خانواده اش. «قصر شیرین» در این جستوجو تماشاگر را با خود همراه می کند و او را در صندلی عقب کنار بچه ها می نشاند تا با شیرینزبانی های دخترک کامش از بدقلقی های جلال هم تلخ نشود و همانقدر به او اطلاعات می دهد که لازم می داند و نه بیشتر و نه به آن اندازه که حتی همه سوالاتش را جواب دهد. انگار که «قصر شیرین» بیشتر از اینکه اطلاعات دادن برایش مهم باشد، ایجاد سوال برایش اهمیت داشته و شاید از آن هم مهم تر همراه شدن تماشاگر با شخصیت هایش بوده. که البته هر چقدر که در اولی موفق بوده، حداقل در نزدیک شدن به شخصیت جلال موفقیتی به دست نیاورده است. جلال از شیرین به دلیل ماجراهایی که در گذشته پیش آمده، دلگیر است و به همین دلیل خانواده اش را ترک کرده. زمین خورده و شیرین را به خاطر آن مقصر می داند. ولی فاصله گرفتنش از بچه ها و نخواستن آن ها اولین سوالی است که مطرح می شود و تا پایان فیلم هم به قوت خود باقی می ماند.
«قصر شیرین» به داستان کوتاهی می ماند که قصه ساده ای دارد و تمام تلاشش را می کند که در چهارچوب همین قصه باقی بماند. اطلاعات اضافی نمی دهد و داستانک و خردهروایت نمی سازد تا فیلم را شلوغ کند. سعی می کند هر چه پیش می آید، روال طبیعی و منطقی خودش را داشته باشد. حتی تحولی هم که در جلال رخ می دهد، در حد و اندازه های خود داستان است. جلال در سفر با بچه هایش و با حسی که در خود نسبت به شیرین و بچه ها پیدا می کند، فقط کمی نرم خوتر می شود. حتی فیلم نمی خواهد تصمیمی درباره ماندن جلال با بچه هایش یا زندگی جدید او یا چیز دیگری بگیرد. پایان «قصر شیرین» هم مثل خود قصه ساده است. ساده و بیادعا.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- هیات امنای انجمن سینمای جوانان ایران منصوب شدند
- برترین بازیگران مرد سال ۹۸ (۳)/ نوید محمدزاده، حامد بهداد
- آنچه سینما هست/ نگاهی به فیلم «مسخره باز»
- مواجهه با دو جهان مردانه/ نگاهی به فیلم «بنفشه آفریقایی»
- جای خالی درام/ نگاهی به فیلم «رد خون»
- میان سیاهی و سرخی/ نگاهی به فیلم «سرخپوست»
- محاکمه در بیابان/ نگاهی به فیلم «قصر شیرین»
- جنگ چهرهای زنانه ندارد/ نگاهی به فیلم «شبی که ماه کامل شد»
- قصرشیرین اثری متفاوت از میرکریمی
- جزئیات آرای ۱۰ چهره موثر سینما در سال ۱۳۹۷ آکادمی سینماسینما/ رتبه چهارم: رضا میرکریمی
- سیدرضا میرکریمی: از دبیری جشنواره جهانی استعفا ندادهام و چنین قصدی هم ندارم
- اکران مردمی فیلم قصر شیرین / گزارش تصویری
- حضور «قصر شیرین» در جشنواره ونکوور
- آخرین وضعیت فیلمهای آماده اکران/ «سرکوب» میآید، «تگزاس۲» میرود
- یک تکه کفن/ نگاهی به فیلم «متری شیش و نیم»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





