سینماسینما، غلامرضا کتال
سال ۷۶، ۷۷ از طریق یک مقاله و گفتوگو با توران خانم آشنا شدم. خوشحال بودم که چنین اتفاقی در ایران رخ داده است. خوش بختانه در همان مقاله آدرس منابع و کارهای او نوشته شده بود. سال ۸۰ با شورای کتاب کودک آشنا شدم و گاه گداری در جلسات شورا شرکت می کردم. سال ۸۲ تصمیم گرفتم این اتفاقات را ثبت کنم، اما توران میرهادی به راحتی نمی پذیرفت جلوی دوربین حاضر شود. قبل و بعد از آنکه من به او پیشنهاد بدهم، پیشنهادات دیگری هم برای ساخت مستند داشت، اما وقتی حاضر شد جلوی دوربین ما بیاید، از همه چیز گفت. بخشی از کار مستند پرتره مبتنی بر مصاحبه های حضوری است. راش های ما آنقدر جذاب بود که نمی دانستیم چطور از آنها در فیلم استفاده کنیم. به عنوان مثال می توانستیم صحنه سیل و تلخی هایی را که برای او اتفاق افتاده بود، برجسته کنیم. سعی کردیم اطلاعات را به صورت کدوار ارائه کنیم و بقیه را به عهده مخاطب بگذاریم. نمی شود در یک فیلم مستند تمام سرگذشت و اتفاق های زندگی پر فراز و نشیب یک شخصیت چند بعدی را مطرح کرد.
ما نمی خواستیم فقط یک بیوگرافی ارائه بدهیم و وارد بخش خصوصی زندگی او شویم. فکرم این بود که مستند ما مخاطب خاص دارد و اصولا این مخاطبان چنین موضوعاتی را تحمل می کنند. سعی کردم با دو دوربین اتفاقات را ثبت کنم و توران خانم رو به دوربین حرف نزند. این موضوع به هم ذات پنداری مخاطب کمک می کند. سعی کردم یک مستند پرتره بسازم که در آن درام غلبه نکند. ما در انتخاب صحبت های میرهادی به این نتیجه رسیدیم که عقاید او را از نزدیک ارائه کنیم.
فرهنگ نامه هایی که توران میرهادی به راه انداخت، یک مرجع کتاب خانه ای و تحقیقی است. توران خانم از زمان تاسیس شورای کتاب کودک تاثیر زیادی در انجمن ها و موسسات و فرزندانشان داشته، اما این تاثیر غیرمستقیم بوده است. ما در این فیلم از ارائه اطلاعات زیاد و مستقیم پرهیز کردیم. ما بخشی از کار را به مخاطب می سپاریم تا اگر درگیر موضوع شد، آن را دنبال کند.
از مدرسه فرهاد و شورای کتاب کودک ویدیوهای زیادی وجود ندارد و ما عملا تصویری از مدرسه فرهاد نداریم. تصویر کوتاهی از نمایشگاه کتاب مدرسه به دست آوردیم. سعی کردیم وارد فضاهای امروزی نشویم و از مدرسه هاجر که پس از انقلاب جایگزین مدرسه فرهاد شد، تصویری ارائه ندهیم. می خواستیم فضای فیلم متعلق به گذشته باشد و آن حس را منتقل کند.در واقع تصاویر امروزی بافت تصاویر را بههم می زد.
شخصیت توران میرهادی یک اقیانوس عظیم است که ما در آن گم می شویم. تلاش داشتیم بخش هایی از کارهای او را نشان دهیم. مستند« توران خانم» مجتبی میرتهماسب بخشهای دیگری از زندگی او را نشان داد و البته موفق بود و ما جنبه های دیگری را به تصویر کشیدیم، اما تاثیری روی کار ما نداشت. مستند «یکی بود، یکی نبود» قصه یک راه طی شده است. قصه زندگی و کارهای توران میرهادی از زبان خودش. برای نهاد کودکی. قصه تاسیس کودکستان و مدرسه تجربی فرهاد. قصه پایه گذاری و امتداد شورای کتاب کودک و فرهنگنامه کودکان و نوجوانان.
کارگردان «یکی بود یکی نبود»، مستندی درباره توران میرهادی
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چهار مستند ایرانی در جشنواره هات داکس
- بازگشایی سامانه ثبت طرح مرکز گسترش از اردیبهشت ۱۴۰۳
- معرفی فیلمهای ۳ بخش از جشنواره «سینماحقیقت»
- با معرفی هیات انتخاب و داوری؛ آثار مستند راهیافته به چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران اعلام شد
- ۶۱۵ مستند ایرانی متقاضی حضور در هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- یک ایرانی نامزد دریافت پاندای طلایی چین شد
- در یک نشست رسانهای مطرح شد؛ دغدغه کارگردان باید فقط ساخت یک فیلم خوب باشد/ ما در قبال این فرهنگ مسئولیم
- رونمایی از مستند «سبز بن دار»
- کتاب «حاشیه همان متن است» منتشر شد
- با معرفی هیات انتخاب و داوری؛ آثار راهیافته به بخش مستند بلند جشنواره چهل و یکم فیلم فجر اعلام شد
- مستندهای خارجی بلند و نیمه بلند مسابقه بینالملل «سینماحقیقت» معرفی شدند
- مستندهای کوتاه و نیمه بلند «سینماحقیقت» معرفی شدند
- افزایش مبلغ جوایز شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»/ ۵۰ میلیون تومان جایزه بهترین فیلم
- پوستر شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت رونمایی شد
- داستانهایی از یزد در «تا بادها، یادها را نبرند»/ مستند آرشیوی سندی هویتی است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





