رضا غبیشاوی
درباره برنامه جدید عادل فردوسیپور به نام «کلاسیکو» که برای فضای اینترنت تهیه و منتشر شده میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
۱- برنامه جدید عادل فردوسیپور (کلاسیکو) ضربه جدیدی به انحصار صداوسیماست. شاید در خاورمیانه این تنها ایران است که رادیو تلویزیونش انحصاری است و بخش خصوصی و حتی دولت نیز حق داشتن رادیو تلویزیون را ندارند. صداوسیما تلاش میکند به شیوههای مختلف انحصار خود را قدرت ببخشد اما چند سالی است روز به روز از این انحصار کاسته میشود و پوسته سخت انحصار، ترکهای بیشتر و بزرگتری میبیند. آنچه انحصار صداوسیما را با چالش جدی روبهرو کرده اینترنت و محصولات ارتباطی و رسانهایاش است. گسترش رسانههای اینترنتی / موبایلی و شبکههای اجتماعی در کنار افزایش تعداد کاربران اینترنت موبایلی و دارندگان گوشی موبایل هوشمند باعث شده تولید و انتشار «ویدئو» یا به اصطلاح «فیلم» از انحصار صداوسیما خارج شود و هر شهروند عادی صرفا با داشتن یک گوشی موبایل اینترنتدار بتواند فیلمی یا ویدئویی را تولید و منتشر یا بازنشر کند. این ابتداییترین مرحله است اما قطعا میتواند به تناسب محتوا و مخاطب، تاثیرات بالایی نیز داشته باشد. منابع رسمی میگویند ضریب گوشی موبایل در کشور ۸۴ درصد است. همچنین در ایران، ۷۴ میلیون نفر کاربر اینترنت وجود دارد که ۸۶ درصد آنها از اینترنت موبایل استفاده میکنند. اینترنت، صداوسیما را در ۲ بخش اصلی «خبر / اطلاعرسانی و «سریال/ برنامههای سرگرمی» به چالش کشیده است. در عرصه اطلاعرسانی و خبر، وبسایتهای خبری، شبکههای اجتماعی و پیامرسانها، صداوسیما را از مرکزیت و محوریت در این عرصه دور کرده و به حاشیه راندهاند. حالا نهتنها تکنیکها و ترفندهای خبری صداوسیما لو رفته بلکه هر روز باید در برابر رفتارهایش از خود دفاع کند و چهرههای معروف نیز از انتقاد علنی از صداوسیما و بایکوت خود در این ابزار اطلاعرسانی نمیترسند.
در بخش سرگرمی و برنامهسازی و سریالسازی نیز وضعیت در همین مسیر است. شکست انحصار صداوسیما با سریالسازی داخلی برای توزیع در سوپرمارکتها (نمایش خانگی) شروع شد. قلب یخی (به کارگردانی محمدحسین لطیفی) و قهوه تلخ (به کارگردانی مهران مدیری) در سال ۸۹ آغاز شد. این روند هماکنون با وجود سایتهای اینترنتی پخش سریال و فیلم موسوم به VOD شکل و رنگ تازهای به خود گرفته است و صداوسیما حالا رقیب قدرتمندتری را در کنار خود میبیند؛ رقیبی که در قد و قواره صداوسیما ظاهر شده و برخلاف گذشته نمیتوان به راحتی آن را کنار زد.
۲- صداوسیما، رسانه انحصاری رادیو تلویزیونی ایران است، فعالان در بخشهای محتوایی صداوسیما تا قبل از این فقط دو گزینه داشتند: یا با صداوسیما همکاری میکردند یا کار نمیکردند. گزینه سومی وجود نداشت. البته به تدریج دو گزینه دیگر هم به وجود آمدند: رادیو تلویزیونهای فارسیزبان خارج از کشور و اینترنت. اولی با ممنوعیتهای قانونی و اجتماعی دشواریهای مختلف روبهرو است اما گزینه برنامههای اینترنتی به نظر میرسد جایگزین خوبی باشد.
وقتی صداوسیما، عادل فردوسیپور را از ارایه برنامه منع و برنامه هفتگیاش را متوقف کرد او راهی نداشت جز اینکه سکوت اختیار کند و منتظر شرایط جدید باشد. او در مسیر مزدک میرزایی هم وارد نشد. مزدک میرزایی با جدایی از صداوسیما، به یک شبکه فارسیزبان مستقر در خارج از کشور پیوست. عادل فردوسیپور تقریبا یک سال سکوت را تحمل و در نهایت، گزینه چهارم را انتخاب کرد. حالا وقتی صداوسیما هنرمند یا روزنامهنگاری را ممنوع از کار میکند یا کنار میگذارد آن هنرمند یا روزنامهنگار نمیمیرد بلکه از طرق دیگری به حیات خود ادامه میدهد و اینترنت یکی از این راههاست. حالا دیگر نمیتوان یک روزنامهنگار در صداوسیما را صرفا با کنار گذاشتن از این مجموعه، حذف کرد بلکه او میتواند از راه دیگری، فعالیت رسانهایاش را ادامه دهد.
۳- صداوسیما علاوه بر اینکه کارکنان خود را به صورت سلیقهای، حذف یا برای مدتی ممنوع از کار میکند همین رویه را در برابر دیگران نیز دارد. یعنی ممکن است یک استاد دانشگاه، یک تحلیلگر، یک چهره ورزشی، فرهنگی، سیاسی یا… را به هر دلیلی ممنوعالتصویر کند و البته همزمان، ممکن است با تمرکز بر دیگرانی، تلاش کند آنها را به چهره تبدیل کند. حالا اما مشخص شده این کار صداوسیما نیز تاثیرگذاری گذشته خود را از دست داده است. افراد و چهرههای معروفی که صداوسیما آنها را ممنوعالتصویر کرده، حالا به مدد اینترنت و شبکههای اجتماعی و رسانههای موبایلی، همچنان در افکار عمومی حضور دارند و فعالند.
اعتماد
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- رونمایی از کتاب «یعقوب لیث» اثر مسعود جعفری جوزانی در نمایشگاه کتاب تهران
- وزیر ارشاد: نظارت بر شبکه نمایش خانگی باید برعهده ارشاد باشد/ اجازه اکران فیلم قبل از مجوز را نمی دهم
- «افعی تهران» از حاشیه جدیدش هم گذر میکند؟
- افتتاح پروژههای ارتباطی همراه اول با دستور رییسجمهور/ سایتهای ۵G کشور از مرز ۱۸۰۰ عبور کرد
- «پیانو» به اتریش میرود
- در نشست نقد و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما مطرح شد؛ قدرت و توان بازیگر نباید دیده شود/ فیلمهای عیاری دارای حدیث نفس شخصی است
- نگاهی به نمایش چه کسی جوجه تیغی را کشت؟؛خشم و هیاهو
- رسولاف از ایران رفت
- اعتراض در مقابل مرکز ملی سینمای فرانسه/ جنبش می تو و جشنواره کن ۲۰۲۴
- ماهرشالا علی و تام هاردی در فیلم «خاموشی ۷۷» همبازی میشوند
- «امتزاج» در بخش رقابتی جشنواره پونای هند
- برگزاری سیودومین کنفرانس بینالمللی برق با مشارکت همراه اول
- بزرگداشت ایرج راد برگزار میشود
- جزئیات افتتاحیه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اعلام آمادگی عمارت نوفل لوشاتو برای میزبانی از جشنواره تئاتر دانشگاهی
- برگزاری کنفرانس SCIoT 2024 با حمایت همراه اول
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- سریال «آمرلی» برنده هلال طلایی در عراق شد
- زنان در جشنواره کن ۲۰۲۴/ حضور پررنگ در هیات داوران، کم تعداد در میان فیلمسازان
- نظر وزیر ارشاد درباره ساخت فیلم بدون مجوز رسولاف
- برگزاری نخستین جشنواره فناورانه روابطعمومی کشور با حمایت همراه اول
- وعده سیمافیلم؛ آغاز تولید همین امسال/ عصای پرماجرای موسی بالاخره اژدها میشود؟
- هوتن شکیبا: دوست داشتم به جای همایون ارشادی در «طعم گیلاس» باشم
- تمجید هانکه از سینمای بیهمتای کیارستمی
- نمایش و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما
- فوت چهره بزرگ سینمای مستقل/ راجر کورمن درگذشت
- عروسک باید حرف جامعه را بزند/ وقتی هادی حجازیفر به جای محمد بحرانی عروسک ساخت!
- بزرگداشت کیانوش عیاری در موزه سینما برگزار شد/ کیانوش عیاری: نمیتوانم از سینما دل بکنم/ راز ماندگاری عیاری در تعهد به انسانیت و سینما است
- نمایش نسخه مرمت شده «فردوسی» در موزه سینما
- با حکم وزیر ارشاد؛ رییس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره فیلم فجر چهل و سوم شد