فرشاد کاسنژاد / آنچه کارلوس کیروش با حساسیت و وسواس، نکته به نکته در مصاحبههای اخیرش علیه برانکو ایوانکوویچ و با کنایههایی به شفر و دیگران مطرح میکند، نیاز به فرمان سکوت ندارد. باید گفت و باید شنید. خبرنگاران اینروزها مسئولیت اصلی خود را فراموش کردهاند و به پند دادن روی آوردهاند. از عادل فردوسیپور تا بقیه کوشش میکنند که جدل کیروش و برانکو تمام شود و اصرار دارند که حالا وقتش نیست. اما وقت این جدلها چه وقتی است و چرا نباید دربگیرد؟
فوتبال و موفقیت در آن وابسته به جزییات است، همانچه کیروش همیشه به آن تاکید دارد. واقعیت این است که تیم ملی با تدارکات بهتر میتوانست از گروه خود صعود کند و فاصله اندک ما تا صعود با تدارکات بهتر پیش از جام جهانی ممکن به نظر میرسید. کیروش طبق اطلاعاتی که از کار خود دارد، درست یا غلط برانکو ایوانکوویچ را مختلکننده برنامههایش میداند و فدراسیون را نیز در لفافه محکوم به مماشات با برانکو میکند. خبرنگاران اما از تاثیر همان اختلال در اردوها انگار غافلاند و با این غفلت حق نداریم همه را به سکوت دعوت کنیم. همین کدخدامنشیها چیزی از فوتبال باقی نگذاشته. نه انتقادی جدی از باشگاههای ورشکسته و بیبرنامه مطرح میشود و نه کسی یقه باشگاههای بیتعهد در زمینه اقتصادی را میگیرد. همه به خیل مشکلات بنیادین در باشگاهها بیتوجه شدهاند و درخشش امید ابراهیمی یا طارمی و بیرانوند را نشانی از شکوفایی فوتبال باشگاهی در ایران میدانند.
اگر میخواهیم چشمها را ببندیم، میتوانیم با گل و بلبل همنشین شویم اما واقعیت چیز دیگریست. عادل فردوسیپور انگار وظیفه آرامسازی فضا را برعهده دارد. به محض شنیدن جملات آتشین کیروش، واکنشی کدخدامنشانه از خود نشان میدهد و از حرفه خبرنگاری ایجاد فرصت مساوی برای طرفین یک جدل در رسانه را آموخته که این هم از تلقی غلط کار در رسانه انحصاری درمیآید. اما نه، لازم نیست شما کدخدامنشی کنید. شما مشغول خبرنگاری باشید و اجازه بدهید کیروش طرح بحث کند.
برانکو ایوانکوویچ مربی محترم و سختکوشیست. سالها برای موفقیتهایش تلاش کرده و بیش از هر کجا، در فوتبال ایران مربیگری را در عالیترین سطح تجربه کرده. اما تفاوت بزرگی وجود دارد در حذف از جام جهانی با برانکو ایوانکوویچ و حذف از جام جهانی با کارلوس کیروش. این واقعیتها پنهان شدنی نیستند. واقعیتی که کیروش آن را یادآوری میکند، اینکه سال ۲۰۰۶ در بازگشت از جام جهانی بازیکنان از تماشاگران فرار کردند و سال ۲۰۱۸ بعد از حذف، مردم به استقبال تیمشان رفتند. این تفاوت از تفاوت کیفیت مربیگری میآید و مراعات باشگاهی در خبرنگاری نباید مانع طرح این تفاوتها باشد. حالا میخواهید با ایدههای کدام مربی همراه باشید؟ میخواهید همه را به سکوت دعوت کنید؟ این فرار از واقعیت برای چیست؟
فوتبال با مراعات و مماشات پیش نمیرود. در همین جدلها باید بلند گفت و بلند کنایه شنید و حرف درست و غلط را فهمید. حتی اتهامات را باید بررسی کرد و دعوت به سکوت بیمعناست. سرمربی تیم ملی، مربی یک باشگاه را در لفافه انتقاداتش به سود بردن از نقل و انتقالات بازیکنان اوکراینی متهم میکند و همه خودشان را به ندیدن و نشنیدن میزنند. شبیه این حرفها درباره کیروش نیز بارها با گوشه و کنایه مطرح شده اما فوتبال ایران عادت دارد به کدخدامنشی و حل کردن هر مسئلهای. باید پایان داد به مماشات، نه اینکه پایان دهیم به جدل.
ایران ورزشی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- توضیح روابط عمومی ساترا درباره برنامه عادل فردوسیپور در آپارات
- گزارشگری فردوسیپور ممنوع شد؟/ مدیرعامل فیلیمو فایل صوتی منتشر کرد
- وداع رسمی عادل فردوسیپور با صداوسیما با تیتراژی ۹۰ ثانیهای
- چرا تلویزیون از مجریانش مراقبت نمیکند؟/ افول ناگهانی ستارههای تلویزیونی؛ همچنان پرسش برانگیز
- آقای جبلی! صراحت بیشتری داشته باشید /یک بار برای همیشه تکلیف ۹۰ را مشخص کنید
- چرا فردوسی پور کنار گذاشته شد؟ محمد سرافراز: مدیر شبکه ۳ خواست خودی نشان بدهد ۹۰ را تعطیل کرد
- مدیر مخالف عادل فردوسیپور از شبکه ۳ رفتنی شد؟/ شبکه ۲ یا سیما فیلم در انتظار فروغی
- وقتی فردوسیپورها نباشند…
- عادل که نباشد علیفر الگو می شود!
- چرا عادل فردوسیپور، محبوبِ سینماگران است
- معرفی برگزیدگان جشنواره بینالمللی فیلمهای ورزشی ایران/ فوتبال ۱۲۰، بهترین برنامه ورزشی از نگاه مردم
- ساترا اجازه پخش برنامه علی کریمی درباره انتخابات فوتبال را نداد
- فردوسیپور عذرخواهی کرد
- آغاز ماراتن جشنواره سی و نهم فجر / گزارش تصویری
- بغض عادل ما را بس
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- چرا فیلم «اسفند» به بدی فیلم «اشکِ هور» نیست؟
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- اندر احوالات هوش مصنوعی
- در سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ بهرام رادان از هیات داوران جشنواره خارج شد
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- تنور سرد روز دوم جشنواره فیلم فجر/ چرا باید هر فیلمی سر از جشنواره دربیاورد؟
- نقد «صنم» و «آنتیک»/ از چرایی حضور یک فیلم در جشنواره تا اثری که محترم ماند
- «رگهای آبی»؛ با فروغ، رزومهای برای باران
- واکنش پوریا شکیبایی به سوءاستفاده از صدا و تصویر پدرش در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر
شما پرسپولیسی هستی طرفداری جانبدارانه و تعصبی متن رو نوشتی….