فیلم سینمایی «لاله کبود» به تهیهکنندگی و کارگردانی مهرشاد کارخانی این روزها در گروه سینمایی هنروتجربه در حال اکران است.
به گزارش سینماسینما، این فیلم مانند دیگر آثار کارخانی موضوعی اجتماعی دارد و محصول سینمای مستقل به حساب میآید. «لاله کبود» داستان مردی است که با هدف انتقام به حاشیه شهر میآید و در این راه زنی اسلحهای در اختیارش میگذارد و… .
محمد مثنوی (نقاش) درباره این فیلم در یادداشتی نوشته است: «هر کسی که با سینمای ایران انس و الفتی داشته باشد، بی شک با نام مهرشاد کارخانی آشناست. رابطه او با مبانی بصری صمیمی و آگاهانه است. گویا با رنگها دوست است. ترکیببندی رفیق غار اوست. دوستی او را با رنگها میتوان در کنتراست سیمولتانه استفاده شده برای رسیدن به اتمسفر حاکم در «لاله کبود» دید و از دوستی او با رنگ لذت برد…
از شهری شلوغ و پر گفتگو، انتخابش زن خردمند خاموشی است که او را در حاشیههای خلوت پناه میدهد و این کنتراستها به او توان خلق ضد قهرمانی را میدهد که میخواهد.
«لاله کبود» در فرم به نظر من کاری دیدنی است و در حیطه معنی نیازمند گفتگوی بیشتر.»
همچنین نادر سماواتی (عکاس) نیز در یادداشتی نوشته: « او را از گذشتهای دور میشناسم. عکاس و عاشق سینما و اکنون کارگردانی قابل. در این فیلم به جد میتوان گفت که حتی یک پلان با ترکیب بندی ضعیف دیده نمیشود. کادر بندی، قاب بندی، شناخت نور و رنگهای حساب شده کاملا مشهود است. او قاب تصویر را میشناسد و از ابزارهای بصری موجود استفاده بهینه میبرد. مهرشاد نگاه نو به سینمای ایران را در کارنامه خود با تجربه ساخت فیلم «ریسمان باز» به همراه دارد …
در این فیلم ریتم انتخابی او برای قصهای که سرانجامش در نفی انتقام است با نگاه او در سکانسهای آرام به سر منزل میرسد. پختگی در ساده سازی کاملا هویداست. بازسازیهای ساده و روان به همراهی موسیقی زیبا پلانها را دیدنیتر میکند.
او فیلمسازی شهری است و در این فیلم نیز شهر از دور در سکانسهای زاویه بسته از راه دور در ریلها و قطارها که در سراسر فیلم در گذرند احساس میشود. شهر و زندگی در آن با سرعتی بالاتر از قبل در ریلها و مسیرهای بی پایان انتهایی ندارد و همزمان اتفاقاتی که به آرامی و در عمق زیاد در حال افتادن هستند با نگاه سمبلیک به دنیای فیلم معنا میبخشند.»
فیلمنامه «لاله کبود» را مهرشاد کارخانی و حمید غلامی نوشتهاند که داستان آدمهایی را روایت میکند که در شرایط سخت تنها هستند.
محسن غفاری، مهتاب نویدی، شکیلا سماواتی، سوگل خالقی، حسین زینلی، صبا فدایی، حمید رحیمی، امیر نویدی، بشیر ادریسی، رویا محمدی، مهدی بیگدلی بازیگرانی هستند که در این فیلم ایفای نقش کردهاند
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رستاخیزی در کار به عقب راندن فراموشی/ نگاهی به فیلم «لاله کبود»
- «زنانی که با گرگها دویدهاند» نقد و بررسی میشود
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- رونمایی از پوستر بینالمللی «لاله کبود»
- اکران «اتاق فرار» در ۱۱ شهر
- اکران بسته فیلم کوتاه ژانر وحشت در گروه سینمایی هنروتجربه از ۱۲ مهر
- «آه سرد» از ۱۲ مهر اکران میشود
- تقدیر جشنواره جهانی دانشجو از فیلم «پسر انسان»
- «مهاجران» در سه کشور اکران میشود
- پوستر فیلم «پسر انسان» رونمایی شد/ اکران در گروه سینمایی هنرو تجربه
- اکران «قطع فوری» از ششم اردیبهشت در هنروتجربه
- مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم: ۷۰ درصد فیلمهای صف اکران به «هنروتجربه» میرسند/ خسارت یک ترافیک!
- ثبت درخواست برای اکرانهای «هنروتجربه» آغاز شد
- وضعیت اکران فیلمهای «هنروتجربه» چه زمانی مشخص میشود؟
- سجادی حسینی: اکرانهای «هنروتجربه» اطلاعرسانی مناسبی ندارد
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





