فیلم سینمایی «لاله کبود» به تهیهکنندگی و کارگردانی مهرشاد کارخانی این روزها در گروه سینمایی هنروتجربه در حال اکران است.
به گزارش سینماسینما، این فیلم مانند دیگر آثار کارخانی موضوعی اجتماعی دارد و محصول سینمای مستقل به حساب میآید. «لاله کبود» داستان مردی است که با هدف انتقام به حاشیه شهر میآید و در این راه زنی اسلحهای در اختیارش میگذارد و… .
محمد مثنوی (نقاش) درباره این فیلم در یادداشتی نوشته است: «هر کسی که با سینمای ایران انس و الفتی داشته باشد، بی شک با نام مهرشاد کارخانی آشناست. رابطه او با مبانی بصری صمیمی و آگاهانه است. گویا با رنگها دوست است. ترکیببندی رفیق غار اوست. دوستی او را با رنگها میتوان در کنتراست سیمولتانه استفاده شده برای رسیدن به اتمسفر حاکم در «لاله کبود» دید و از دوستی او با رنگ لذت برد…
از شهری شلوغ و پر گفتگو، انتخابش زن خردمند خاموشی است که او را در حاشیههای خلوت پناه میدهد و این کنتراستها به او توان خلق ضد قهرمانی را میدهد که میخواهد.
«لاله کبود» در فرم به نظر من کاری دیدنی است و در حیطه معنی نیازمند گفتگوی بیشتر.»
همچنین نادر سماواتی (عکاس) نیز در یادداشتی نوشته: « او را از گذشتهای دور میشناسم. عکاس و عاشق سینما و اکنون کارگردانی قابل. در این فیلم به جد میتوان گفت که حتی یک پلان با ترکیب بندی ضعیف دیده نمیشود. کادر بندی، قاب بندی، شناخت نور و رنگهای حساب شده کاملا مشهود است. او قاب تصویر را میشناسد و از ابزارهای بصری موجود استفاده بهینه میبرد. مهرشاد نگاه نو به سینمای ایران را در کارنامه خود با تجربه ساخت فیلم «ریسمان باز» به همراه دارد …
در این فیلم ریتم انتخابی او برای قصهای که سرانجامش در نفی انتقام است با نگاه او در سکانسهای آرام به سر منزل میرسد. پختگی در ساده سازی کاملا هویداست. بازسازیهای ساده و روان به همراهی موسیقی زیبا پلانها را دیدنیتر میکند.
او فیلمسازی شهری است و در این فیلم نیز شهر از دور در سکانسهای زاویه بسته از راه دور در ریلها و قطارها که در سراسر فیلم در گذرند احساس میشود. شهر و زندگی در آن با سرعتی بالاتر از قبل در ریلها و مسیرهای بی پایان انتهایی ندارد و همزمان اتفاقاتی که به آرامی و در عمق زیاد در حال افتادن هستند با نگاه سمبلیک به دنیای فیلم معنا میبخشند.»
فیلمنامه «لاله کبود» را مهرشاد کارخانی و حمید غلامی نوشتهاند که داستان آدمهایی را روایت میکند که در شرایط سخت تنها هستند.
محسن غفاری، مهتاب نویدی، شکیلا سماواتی، سوگل خالقی، حسین زینلی، صبا فدایی، حمید رحیمی، امیر نویدی، بشیر ادریسی، رویا محمدی، مهدی بیگدلی بازیگرانی هستند که در این فیلم ایفای نقش کردهاند
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- رستاخیزی در کار به عقب راندن فراموشی/ نگاهی به فیلم «لاله کبود»
- «زنانی که با گرگها دویدهاند» نقد و بررسی میشود
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- رونمایی از پوستر بینالمللی «لاله کبود»
- اکران «اتاق فرار» در ۱۱ شهر
- اکران بسته فیلم کوتاه ژانر وحشت در گروه سینمایی هنروتجربه از ۱۲ مهر
- «آه سرد» از ۱۲ مهر اکران میشود
- تقدیر جشنواره جهانی دانشجو از فیلم «پسر انسان»
- «مهاجران» در سه کشور اکران میشود
- پوستر فیلم «پسر انسان» رونمایی شد/ اکران در گروه سینمایی هنرو تجربه
- اکران «قطع فوری» از ششم اردیبهشت در هنروتجربه
- مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم: ۷۰ درصد فیلمهای صف اکران به «هنروتجربه» میرسند/ خسارت یک ترافیک!
- ثبت درخواست برای اکرانهای «هنروتجربه» آغاز شد
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





