فیلم سینمایی «لاله کبود» به تهیهکنندگی و کارگردانی مهرشاد کارخانی این روزها در گروه سینمایی هنروتجربه در حال اکران است.
به گزارش سینماسینما، این فیلم مانند دیگر آثار کارخانی موضوعی اجتماعی دارد و محصول سینمای مستقل به حساب میآید. «لاله کبود» داستان مردی است که با هدف انتقام به حاشیه شهر میآید و در این راه زنی اسلحهای در اختیارش میگذارد و… .
محمد مثنوی (نقاش) درباره این فیلم در یادداشتی نوشته است: «هر کسی که با سینمای ایران انس و الفتی داشته باشد، بی شک با نام مهرشاد کارخانی آشناست. رابطه او با مبانی بصری صمیمی و آگاهانه است. گویا با رنگها دوست است. ترکیببندی رفیق غار اوست. دوستی او را با رنگها میتوان در کنتراست سیمولتانه استفاده شده برای رسیدن به اتمسفر حاکم در «لاله کبود» دید و از دوستی او با رنگ لذت برد…
از شهری شلوغ و پر گفتگو، انتخابش زن خردمند خاموشی است که او را در حاشیههای خلوت پناه میدهد و این کنتراستها به او توان خلق ضد قهرمانی را میدهد که میخواهد.
«لاله کبود» در فرم به نظر من کاری دیدنی است و در حیطه معنی نیازمند گفتگوی بیشتر.»
همچنین نادر سماواتی (عکاس) نیز در یادداشتی نوشته: « او را از گذشتهای دور میشناسم. عکاس و عاشق سینما و اکنون کارگردانی قابل. در این فیلم به جد میتوان گفت که حتی یک پلان با ترکیب بندی ضعیف دیده نمیشود. کادر بندی، قاب بندی، شناخت نور و رنگهای حساب شده کاملا مشهود است. او قاب تصویر را میشناسد و از ابزارهای بصری موجود استفاده بهینه میبرد. مهرشاد نگاه نو به سینمای ایران را در کارنامه خود با تجربه ساخت فیلم «ریسمان باز» به همراه دارد …
در این فیلم ریتم انتخابی او برای قصهای که سرانجامش در نفی انتقام است با نگاه او در سکانسهای آرام به سر منزل میرسد. پختگی در ساده سازی کاملا هویداست. بازسازیهای ساده و روان به همراهی موسیقی زیبا پلانها را دیدنیتر میکند.
او فیلمسازی شهری است و در این فیلم نیز شهر از دور در سکانسهای زاویه بسته از راه دور در ریلها و قطارها که در سراسر فیلم در گذرند احساس میشود. شهر و زندگی در آن با سرعتی بالاتر از قبل در ریلها و مسیرهای بی پایان انتهایی ندارد و همزمان اتفاقاتی که به آرامی و در عمق زیاد در حال افتادن هستند با نگاه سمبلیک به دنیای فیلم معنا میبخشند.»
فیلمنامه «لاله کبود» را مهرشاد کارخانی و حمید غلامی نوشتهاند که داستان آدمهایی را روایت میکند که در شرایط سخت تنها هستند.
محسن غفاری، مهتاب نویدی، شکیلا سماواتی، سوگل خالقی، حسین زینلی، صبا فدایی، حمید رحیمی، امیر نویدی، بشیر ادریسی، رویا محمدی، مهدی بیگدلی بازیگرانی هستند که در این فیلم ایفای نقش کردهاند
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- رستاخیزی در کار به عقب راندن فراموشی/ نگاهی به فیلم «لاله کبود»
- «زنانی که با گرگها دویدهاند» نقد و بررسی میشود
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- رونمایی از پوستر بینالمللی «لاله کبود»
- اکران «اتاق فرار» در ۱۱ شهر
- اکران بسته فیلم کوتاه ژانر وحشت در گروه سینمایی هنروتجربه از ۱۲ مهر
- «آه سرد» از ۱۲ مهر اکران میشود
- تقدیر جشنواره جهانی دانشجو از فیلم «پسر انسان»
- «مهاجران» در سه کشور اکران میشود
- پوستر فیلم «پسر انسان» رونمایی شد/ اکران در گروه سینمایی هنرو تجربه
- اکران «قطع فوری» از ششم اردیبهشت در هنروتجربه
- مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم: ۷۰ درصد فیلمهای صف اکران به «هنروتجربه» میرسند/ خسارت یک ترافیک!
- ثبت درخواست برای اکرانهای «هنروتجربه» آغاز شد
- وضعیت اکران فیلمهای «هنروتجربه» چه زمانی مشخص میشود؟
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





