سینماسینما، عباس اقلامی
بهزاد نعلبندی از سینمای مستند وارد سینمای داستانی شده است. از گذاری گذر کرده که نشان از این دارد که سینما را برای بیان سینماتوگرافیک دغدغه های ذهنی خود به عنوان یک مدیوم جذاب برگزیده تا سوژه های حقیقی را روی پرده مقابل چشمان تماشاگرانی قرار دهد که در گذران سریع زندگی اجتماعی یا آن ها را ندیده اند، یا بهسرعت و بدون لحظه ای مکث از کنارشان گذشته اند.
«پرو» به عنوان اولین فیلم بلند داستانی نعلبندی در امتداد همین خط سیر ذهنی فیلمساز است. پرداختن به زنان آسیبدیده اجتماعی را پیش از این در مستند «کاغذپاره ها» از این فیلمساز دیده ایم و در «پرو» تلاش او را در نشان دادن داستانی با بیان دراماتیک از مشاهده ا ی نزدیک از زندگی تعدادی از این زنان آسیبدیده شاهدیم. ماجراهای «پرو» را می توان پس یا پیشِ یکی از وقایع تاثیرگذار زندگی زنان آسیبدیده مستند «کاغذپاره ها» دید. فیلم با ساختار اپیزودیک پنج فصلی به زندگی فائزه، سپیده، مینو و در کنار این دختران به زندگی رضا و پیمان در نقش مردانی موثر در زندگی این شخصیت ها نزدیک می شود. نعلبندی شخصیت های خود را از میان طبقات مختلف اجتماعی و صاحبان عقاید مختلف انتخاب کرده و تلاش دارد بدون اینکه قضاوتی کند، بخشی از این زندگی ها را پیش چشم تماشاگر بگذارد. بخشی که هر چند برشی مقطعی به نظر می رسد، اما تلاشی است برای واداشتن تماشاگر به عمیق تر شدن در این سرگذشت ها از دل همین تکه های برگزیده از سوی فیلمساز.
«پرو» جامعه ای را به تصویر می کشد که قامت آن ناراستی دارد و دوختن لباسی در قواره آن سخت است. این ناراستی را در سویی از جامعه در زندگی های مخفی، دروغ در خانواده و خشونت خانگی می بینیم و در سوی دیگر در تلاش ناسازگار با اطرافیان در کسی که فکر می کند باید امانت دار و به حق خود قانع باشد و در این راه در تقابل با کسانی قرار می گیرد که تعریفی از حق و امانت پیش رویش می گذارند که با باورهای او ناسازگار است.
در فیلم، از تهیه پارچه تا پرو لباس با داستانک هایی روبهرو می شویم که نقطه اتصال آن ها دخترانی هستند که هر کدام در مشکل ارتباطی با افراد و جامعه پیرامون خود هستند. گفتنی ا ست که این دغدغه ضروری را نعلبندی در «پرو» می توانست به شکل بهتری روی پرده ببرد، اگر در شخصیت پردازی هایش بیشتر از آنچه می بینیم، به آن ها نزدیک می شد و دست خود را در بیان شرحی از زندگی و نقطه عزیمت و خط سیر اجتماعی شخصیت های فیلمش بازتر می گذاشت. فیلم نگاه انسانی به دختران آسیبدیده و در معرض مخاطرات اجتماعی دارد که جا داشت این نگاه را به ارتباطات انسانی و اجتماعی شخصیت هایش نزدیکتر کند تا تصویری نزدیکتر از حقیقت زندگی این دختران پیش روی تماشاگر بگذارد؟ تصویری که تماشاگر را وادارد برای درکشان کمی کنارشان مکث کند.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «آنیتا، گمشده در اخبار» در راه آلمان، لهستان و تایوان
- راهیابی «آنیتا، گمشده در اخبار» به جشنوارهای در پالرمو
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار
- رقابت «آنیتا، گمشده در اخبار» در جشنواره استانبول
- موفقیت «آنیتا، گمشده در اخبار» در هند
- رونمایی از اولین عکس «آنیتا، گمشده در اخبار»/ مستند-انیمیشن ایرانی به هند رفت
- تحقق آرزوی چندساله فعالان انیمیشن در هنرو تجربه
- «کاغذپارهها» آنلاین اکران میشود
- رخشان بنی اعتماد: در بیان موضوعات و مسائل اجتماعی به تکرار رسیدهایم
- «کاغذپارهها» از اول بهمن اکران عمومی میشود
- هانیه توسلی بازیگر «چهره به چهره» شد
- جعفر صانعی مقدم: گسترش فعالیتها در سینمای «هنر و تجربه» بستگی به تامین نیازهای مالی دارد
- انتشار تیزر هفته فیلم ایتالیا + ویدئو
- اسامی فیلمهای حاضر در هفته فیلم ایتالیا اعلام شد/ از آثار مورتی تا برتولوچی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





