محمد حسین لطیفی کارگردان سینما و تلویزیون تصریح کرد: برخی مدیران فرهنگی از نمایش بخشهایی از وقایع انقلاب از طریق سینما و تلویزیون جلوگیری میکنند.
به گزارش سینماسینما، لطیفی با اشاره به برگزاری جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت گفت: باید در مقابل افرادی که اجازه استقرار اصول معین انقلاب اسلامی را نمیدهند، ایستاد و این وظیفه شامل تمام هنرمندان از جمله فیلمسازان و سینماگران کشور نیز میشود.
این کارگردان شناخته شده، برخی افراد در عرصههای مختلف را عامل تحریف حقایق تاریخی دانست و افزود: در طول تاریخ، اهداف و بیانیههای هر جنبش و انقلابی در هر کشوری همواره با معضلی به نام تحریف روبه رو بوده است؛ اما موضوع قابل توجه، اهداف پشت پرده اینگونه اقدامات است که از منغعت و سودهای شخصی بر میخیزد.
کارگردان مجموعه تلویزیونی «صاحبدلان» با ابراز تاسف در خصوص وجود احتمالی تحریف در تبیین برخی ارزشهای انقلاب اسلامی در جامعه اسلامی مد نظر امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری اظهار داشت: بعد از گذشت چندین سال از پیروزی انقلاب اسلامی و وضع قوانین بسیار پیرامون این انقلاب به عنوان یک جنبش همگانی، همچنان در اجرای برخی از اصول آن دچار کاهلی و کوتاهی هستیم که این به عملکرد ضعیف و البته تحریف شده فعالان فرهنگی باز میگردد.
لطیفی در همین رابطه افزود: برخی از مدیران فرهنگی از نمایش بخشهایی از وقایع انقلاب اسلامی جلوگیری میکنند و این نمونه بارز نادیده گرفتن بسیاری از ارزشهای حقیقی و انقلابی کشور است .
کارگردان فیلمسینمایی «روز سوم» در خصوص وظیفه هنرمندان و سینماگران در قبال بیان آرمانهای انقلابی کشور و اندیشههای اصیل امام راحل (ره) گفت: ما با اهداف بزرگی دست به انقلاب زدیم اما باید این واقعیت تلخ را قبول کنیم که همچنان در دستیبابی به آن آرمانها دچار مشکل هستیم و باید با کمک اهالی فرهنگ مانند سینماگران این موضوع را درک کرده و تلاشی مجدد را آغاز کنیم.
کارگردان مجموعه تلویزیونی «وفا» ممارست در عبور فیلمسازان از برخی موضوعات کلیشهای در جهت بیان حقیقیتر موضوعات انقلابی و دفاع مقدس را در همراه کردن جامعه با این مهم موثر دانست و با ذکر مثالی فیلم «ایستاده در غبار» را نمونه این نگاه جسورانه معرفی کرد و گفت: فیلم «ایستاده در غبار» دست به نمایش خط قرمزهایی زده که تا قبل از آن در بند سانسور جای میگرفت؛ در حالی که این فیلم توانست با بیان برخی از وقایع بازگونشده دوران دفاع مقدس و زندگی یک سردار جنگ مخاطبان بسیاری را جذب سینمای ملی کشور کند.
این کارگردان همچنین، در خصوص آفرینش و پرورش قهرمان و شخصیتهایی مانند شهدا در آثار سینمایی تاکید کرد: اگر خواستار جذب بیشتر جامعه جوان کشور به سیرت شهدای وطنمان به عنوان یکی ارزشهای انقلاب و تفکرات مورد تاکید رهبران آن هستیم باید با پرهیز از بازنمایی اسطورهوار آنها، در پرداخت شخصیتهای این دسته از قهرمانان انقلاب ابتدا به اصل موضوع انسانیت رجوع کرده و سپس آن را در بستر مباحثی مانند جنگ و دفاع مقدس به نمایش بگذاریم.
وی در همین زمینه اضافه کرد: در واقع در قصه این انسان و ویژگیهای اوست که ایجاد کننده درام است نه حادثه و لذا فیلم با این روش در نهایت به همذاتپنداری مخاطب منجر میشود.
کارگردان مجموعه تلویزیونی «سفر سبز» با اعتقاد به اینکه مجموعه سینمای دفاعمقدس و مقاومت در بازنمایی مفاهیم انقلابی موفق عمل کرده است؛ خاطر نشان ساخت: تا به امروز این جشنوارهها به طور مستمر برگزار شدهاند اما مانند رفتاری که نسبت به بسیاری از داشتههایمان داریم؛ زمانی به تاثیر مثبت جشنواره مقاومت و دفاعمقدس پی میبریم که در برگزاری آنها وقفهای ایجاد شود. لذا ضرورت دارد که این اقدام با حمایت همه جانبه پیگیری شود.
محمد حسین لطیفی در خاتمه با ذکر چند راهکار در جهت ارتقای کیفی جشنوارهها بیان کرد: میتوانیم با در نظر گرفتن چند برنامه به راهبردیتر کردن جشنوارهها کمک قابل توجهی کنیم؛ به طور مثال میتوان با برگزاری نشستهای تخصصی و دعوت از افراد حقیقی که خود جریاناتی مانند انقلاب، جنگ و دفاعمقدس را درک کردهاند و یا در آن حضور داشتهاند؛ کمک کرد تا جوانان، اصل وقایع انقلاب را به طور ملموستری درک کنند
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- بالاخره در روز هشتم جشنواره اتفاق افتاد؛ معرفی داوران چهل و دومین جشنواره فیلم فجر
- داوران جشنواره فیلم ۱۰۰ معرفی شدند
- نگاهی به فیلم «مرد نقرهای» به کارگردانی محمدحسین لطیفی /بازگشت قهرمان به سینمای کودک و نوجوان
- سری جدید سریال «دودکش» کلید خورد
- در زادروز رسول ملاقلیپور/ پوستر «نشان رسول» رونمایی شد
- تابناک: هفت عامل زمین خوردن «هفت»؛ این گروه محدود!
- واکنش محسن امیریوسفی به اظهارات محمدحسین لطیفی درخصوص خانه پدری
- مهدی سلطانی بازیگر فیلم جدید محمدحسین لطیفی شد
- بررسی کارنامه «اوج» از نگاه سه کارگردان/ موعد بازنگری و آسیبشناسی است
- کارنامه خالقان سریالهای نوروز ۹۸/ چه کسی خاطرهساز میشود؟
- نام سریال نوروزی شبکه سه تغییر کرد
- «مُر قانون»، حکایت مدیری که نمیخواهد بازنشسته شود
- لطیفی: «هفت»اسپانسر گردنکلفت برای دستمزدمیلیاردی ندارد/ لیست منتقد بدهید
- مذاکرات داغ برای ویترین فجر در سیما/ جیرانی و فراستی بازمیگردند؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





