سینماسینما، علی اصغر کشانی
سقاخانه ها بناهایی با معماری منحصر به فرد و هاله ای از تقدس در معابر عمومی و بخشی از فضای شهری با خاصیت شفابخشی و حاجت خواهی بودند که نقش قابل توجه و برجسته ای در میان فرهنگ مردم ایفا می کردند. در حافظه تاریخی و زندگی شهری مردم کوچه و بازار، روایات و داستانهای متعددی درباره معجزات در سقاخانه ها ثبت شده است. ظاهرا نخستین سقاخانه ها در ایران در عصر صفویه بنا شدند، چرا که کهن ترین سقاخانه ها متعلق به آن دوره است؛ سقاخانه آقا شیخ هادی(در محله شیخ هادی)، سقاخانه بین الحرمین(در بازار تهران)، سقاخانه مسجد امام تهران و سقاخانه زرین نعل(در محدوده خیابان مازندران تهران) از جمله مشهورترین سقاخانه های تهران و سقاخانه اسمال طلا(در حرم مطهر امام رضا(ع) در مشهد)، سقاخانه کهن (روبروی مسجد جورجیر اصفهان)، سقاخانه شازده فاضل و کوچه دباغ خانه(در یزد) با معماری های هشت گوش، نیم بابی یا رفی شکل نیز از جمله مهمترین سقاخانه های کشور هستند. حالا که سال ها از حضور این نماد فرهنگ عمومی برگرفته از فرهنگ ایرانی(آناهیتا ایزد بانوی آب) و اسلامی(حوادث دردناک مربوط به کاروان کربلا) می گذرد، تعداد محدودی از سقاخانه ها در سرتاسر کشور برای ماندگاری، یا تبدیل به آثار تاریخی شده اند و یا به مدد سنت وقف و یا خواص برخی محله های سنتی با اصرار و خواست عمومی حفظ شده اند. اما از حق نگذریم که سینمای ایران، این منبع ارزشمند حفظ فرهنگ مردم که خواص بیشماری برای نگاهبانی از آداب و رسوم و باورهای مردم و انتقال آن به نسلهای پس از خود دارد، توانسته تصاویر تکرار نشدنی از این فرهنگ را حفظ و نگهداری کند. این مدیوم با ارزش و بی بدیل، کارکرد بی نظیری در خدمت پدیده هایی دارد که به هر نحوی تبدیل به بخشی از خاطره جمعی عامه مردم شده و توانسته جور متولیان شهری که به هر دلیلی در حفظ و نگهداری این فرهنگ کوتاهی کرده اند، را بکشد. شاید خیلی ها هوس کنند تا از نزدیک سری به یکی دو تا از سقاخانه های به جا مانده در سطح شهر بزنند، اما موفق نشوند آن گونه که باید و شاید به حال و حس و هوای پیرامون سقاخانه ها نزدیک شوند. در عوض جادوی سینما در لحظه قادر است دوران دلچسبی را مقابل دیدگانمان زنده کند: پنجره های فولادی و آهنی، کاسه های برنجی و طلایی با پنجه در وسط، آینه ها، شمع های روشن، دخیل ها، چشم زخم ها، ستاره ها، شمایل و تصاویر ملائک، امامان و پیامبران در بارگاه خداوند و نمایشی لذتبخش از دورانی که شخصیتهای فیلمها مقابل سقاخانه ها ایستاده و حاجت خواهی و توسل می کنند، به روی ضریح های کوچک آن قفل و دخیل می بندند، اشک می ریزند، شمع روشن می کنند، از آب متبرک آن می نوشند و حرف دلشان را می زنند؛ سینما با این تصاویر توانسته مانند یک موزه با ارزش و ماندگار حتی نحوه راز و نیاز کردن شخصیتهای داستانهای سینمایی مقابل شمع ها، شمایل ها و نمادهای یکی از ارزشمندترین مکانهای عمومی در محلات مشهور شهر را به ثبت برساند و آن را حفظ کند. ایستادن ایرج(عارف) و فروغ(کتایون) در فیلم ازدواج ایرونی(احمد نجیب زاده ۱۳۴۷) جلوی شمع های روشن سقاخانه با هدف دعا برای بازشدن بختشان و رضایت دادن والدین به ازدواجشان؛ شمع روشن کردن و راز و نیاز حوریه(پوری بنایی) در فیلم شیربها(روبرت اکهارت ۱۳۵۱) برای روبراه شدن زندگی اش و دعای او کنار پوستر زیبای پنج تن و تذهیب منقش به آیه «و ان یکاد»؛ توصیه بابا مهدی بیمار(جمشید مشایخی) به دخترش اکرم برای روشن کردن شمع در سقاخانه محل و اشک و آه و دعای طولانی اکرم(نوری کسرایی) برای شفای پدر جلوی نرده های سقاخانه در شارلوت به بازارچه می آید(عباس جلیلوند ۱۳۵۶) هر کدام انعکاس بخش کوچکی از انبوهی از فیلمهای سینمایی در سینمای ایران است که لوکیشن سقاخانه در آن علاوه بر وجوه دراماتیک، دربردارنده ابعادی از فرهنگ، آداب و رسوم، ایمان و باور مردمی و البته تبلیغ، یادآوری و پاسداشت آیین های دینی و مذهبی در میان مخاطب انبوه سینمارو در آن دوران بود.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رونمایی از کتاب زنده یاد جمشید مشایخی / گزارش تصویری
- مراسم یادبود جمشید مشایخی و همسرش در اکران «بریکولاژ؛ زندگی نادر مشایخی» برگزار شد/ مشایخی: موسیقی و شعر از زندگی ایرانیان جدا نشدنی است
- پردهخوانیِ شیرینِ رنجهای ناشنیده و ناگفته!
- برشهای کوتاه/ سکانسهایی از فیلم «گفت هر سه نفرشان»
- برشی از مصاحبه با جمشید مشایخی برگرفته از تاریخ شفاهی موزه سینما
- مراسم خاکسپاری نصرتالله وحدت برگزار شد
- عکسی که لاله اسکندری از ناصر ملک مطیعی و پوری بنایی منتشر کرد
- ویدئویی که پوری بنایی از خود منتشر کرد/ او اعلام کرد کرونا نگرفته
- نوری کسرایی در متن آثارش/ چشمان معصومش، نگاه مأیوسش
- نوری کسرایی درگذشت
- تشییع پیکر شهلا ریاحی / گزارش تصویری
- اکران خصوصی فیلم مطرب / گزارش تصویری
- محمد متوسلانی از جمشید مشایخی میگوید/ خاطراتی از رودخانه و جکوزی
- برای اولین جشن تولد بدون جمشید مشایخی
- مروری بر نقشآفرینیهای پوری بنایی به مناسبت زادروزش
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش