بهناز شیربانی: «سراسر شب»، تازهترین اثر سینمایی فرزاد مؤتمن، بهزودی اکران خواهد شد. این خبری است که روز گذشته شورای پروانه نمایش اعلام کرد؛ فیلمی که سال گذشته در میان آثار حاضر در جشنواره فیلم فجر به نمایش گذاشته نشد و در نهایت سهمی از حضور در جشنواره جهانی فجر نیز نصیبش نشد. فرزاد مؤتمن سال گذشته در گفتوگویی با برنامه «سینما دو» در ارتباط با عدم حضور فیلمش در جشنواره گفت: «نهتنها در مورد فیلم من، بلکه در سایر موارد نیز اتفاقات بدی افتاده است. «سراسر شب» یازدهمین فیلم من است و از بین فیلمهای قبلی، هشت فیلمم در بخش مسابقه شرکت داشته و پنجبار کاندیدای سیمرغ شدهام و هیچوقت اعتراض نکردم. احساس میکنم «سراسر شب» فیلم خاصی است و برایم عجیب است که این فیلم در بخش مسابقه پذیرفته نشد. وقتی به فهرست فیلمهای انتخابشده نگاه کردم، متوجه شدم انگار نوعی مهندسی در انتخاب فیلمها وجود داشته است».
با همه اینها، «سراسر شب» با وجود خبرهایی که مبنیبر حضورش در جشنواره جهانی فجر منتشر شد، به دلیل ناتمامماندن مراحل فنی از رقابت در این رویداد هنری هم بازماند و در نهایت در میان انبوهی از فیلمهای در صف اکرانمانده منتظر زمان مناسب برای اکران است. فرزاد مؤتمن در ارتباط با اکران فیلمش در سینماها و اینکه آیا اصلاحاتی به فیلم وارد شده است یا خیر؟ به «شرق» گفت: «اصلاحات فیلم آنقدر بزرگ نیست که دربارهاش صحبت کنیم؛ دو، سه مورد کوچک است، اما آنقدر بزرگ و اساسی نیست که لطمهای به فیلم وارد کند، اما در مورد زمان نمایش فیلم اطلاعات زیادی ندارم و این ماجرا تماما در حوزه اختیارات تهیهکننده است». او ادامه داد: «فیلم مدتزمان زیادی است که مراحل فنیاش تمام شده و اردیبهشتماه بود که برای دریافت پروانه نمایش ارائه شد و ظاهرا تعداد زیاد فیلمها برای دریافت پروانه نمایش، کمی باعث وقفه در این ماجرا شد».
کارگردان فیلم سینمایی «شبهای روشن» در پاسخ به این پرسش که در ماههای گذشته شرایط اکران دچار افتوخیزهایی شده و سینما به نسبت سال گذشته ماههای پررونقی را سپری نکرده است و نگاه او به اکران فیلمش در این شرایط چیست؟ گفت: «قطعا برای من هم نگرانیهایی از این بابت وجود دارد. مشکل اساسی اینجاست که ما بیش از ظرفیت سینماها فیلم تولید میکنیم و قطعا فیلمهای تولیدشده در طول سال باید کمتر از چیزی باشد که در حال حاضر داریم، به همین دلیل مشکل اساسی ما این است که بین تولید و اکران فیلمهایمان فاصلههای بسیار زیادی داریم».
او ادامه داد: «متأسفانه در ایران نسبت به اکران فیلمها کور حرکت میکنیم و برنامهریزی درستی در این زمینه وجود ندارد و با توجه به این شرایط من هم نگران زمان اکران فیلم هستم، اما «سراسر شب» فیلم متفاوتی است و امیدوارم مخاطبان هم از فیلم لذت ببرند».
مؤتمن در پاسخ به این پرسش که طبق صحبتهایی که درمورد فیلم صورت گرفته است بسیاری این فیلم را نزدیک به «شبهای روشن» توصیف میکنند، گفت: «نمیتوان این دو فیلم را شبیه هم دانست، اما اشارههایی از «شبهای روشن»را میتوان در «سراسر شب» دید».
او ادامه داد: «خوشبختانه «سراسر شب» پشتصحنه خوبی داشت و یقین دارم فیلمی که پشتصحنه خوبی دارد، این انرژی به مقابل دوربین هم منتقل میشود. امیدوارم فیلم در شرایط مناسب اکران شود و مخاطبان هم از دیدنش لذت ببرند».
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- موتمن : منظورِ آقایان آن ابتذالی است که معنایش جز ناسزا نیست
- راهی درست برای فیلم سازان کوتاه کشورمان انتخاب کنیم/ گفت وگو با شهرام مکری
- کسی سحر را ندیده است/ نگاهی به فیلم«آخرین بار کی سحر را دیدی؟» ساخته فرزاد مؤتمن
- فرزاد مؤتمن : بنیاد سینمایی فارابی و خانه سینما باید به طور کلی منهدم شوند!
- نوشته فرزاد مؤتمن درباره فیلم خوب و جایزه اسکار اصغر فرهادی
- گفتوگو با فرزاد مؤتمن: کاملاً اتفاقی و غیرقطعی!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





