تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۱۰/۱۴ - ۱۵:۲۳ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 38321

 

%d9%86%d8%a8%d9%88%db%8cجواد موگویی کارگردان مستند “پرونده ناتمام “گفت وگویی با سایت مشرق کرده و در بخشهایی از آن حرفهای جنجالی زده است .

به گزارش سینما سینما ،مشرق در معرفی این فیلمساز نوشته :یکی از جنجالی‌ترین فیلمسازان حاضر در جشنواره عمار جواد موگویی است. کارگردان جوانی که آثارش به مانند  پرسوناژ و کاراکترش جسور و نترس است.

بخشهایی از این مصاحبه به شرح زیر است :

 

*یک چیزی که این مصاحبه را جذاب می‌کند این است که مستند پرونده ناتمام را برای یک کارگردانی به اسم ابراهیم حاتمی‌کیا نمایش دادی . کارگردانی که فیلم بادیگارد را در یک اکران خصوصی برای بهزاد نبوی نمایش داد و آن عکس حاتمی‌کیا با بهزاد نبوی بسیار بسیار بسیار و خیلی خیلی خیلی … از هواداران انقلابی حاتمی کیا را ناراحت کرد. حاتمی‌کیا بعد از دیدن فیلم مستند تو، به نام پرونده‌ ناتمام چه واکنشی نشان داد؟ صادقانه و روراست،‌ همه آنچه را که گفت. می‌نویسم . تو می‌گویی تا تاریخ نظاره‌گر باشد.

آن جلسه خصوصی بوده و یک جلسه سی یا چهل نفره بوده در رابطه با پرونده‌ ناتمام .

حرف‌های مبهمی می‌زنی به سبک و سیاق اکبر هاشمی ( رفسنجانی) ؟

نه حرف هایی به سبک و سیاق خود آقای حاتمی‌کیا. آقای حاتمی‌کیا بند باز خوبی است . خوب می‌توانند بند بازی کند. حرف‌هایی در رابطه با دفاع از آقای بهزاد نبوی زد ولی خب از فیلم و از روش تحقیق و از اینها و از فرم تعریف کرد .

*یعنی باز وجود ادله مستند پرونده ناتمام حاتمی‌کیا در مورد بهزاد نبوی قانع نشد؟

در مورد بهزاد نبوی موضوعی به صورت قطعی در فیلم من وجود ندارد.

*بالاخره طرح سئوال وجود دارد و این طرح سئوال اساسی است.آقای حاتمی‌کیا این علامت سوال را قبول ندارد؟

چرا ولی قانع نشد .

*چون در حوزه نفوذ فعالیت می کنی سئوال بنده از شما این است که خیراً راجع به سیدمرتضی آوینی پخش شده است با اسم انحصار ورثه . عده‌ای بسیار زیادی که به جریان آوینی در دهه شصت و هفتاد سمپات هستند عمیقاً از ساخت این مستند‌ ناراحت و سازنده اثر را مصداق پروژه نفوذ در حوزه فرهنگ می دانند؟

نه این کار نفوذ نیست ببینید این کار و کار قبلی ایشان که در مورد شهید دیالمه بود خطای پژوهشی نیست .یعنی طرف به اشتباه به مسیر غیر فرعی نرفته است. بخشی از زندگی آوینی را نادیده نگرفته، بخشی از تفکر او را نادیده گرفته است و می‌خواهد بگوید آوینی حزب‌ اللهی نبود.بخشی از نوشته‌های او را نخواسته ببیند نه اینکه ندیده، نخواسته ببیند، در مستند سمفونی استیضاح (در مورد زندگی دیالمه ) روی همین مسیر تعمدا اشتباهی تعمدا گام برداشت.

در مورد دیالمه کارگردانش با من مشورت کرد من به او گفتم آقای شعبانی این باکری و همت و اینها نیست .این آدم ۴۰۰ یا ۵۰۰ ساعت سخنرانی کرده در رابطه با جریان فراماسونری، علیه جریان ملی گرایی، در مورد مصدق . بروی باید بروی تحقیق کنی و البته ایشان سراغ تحقیق نرفت. دیالمه را آدمی معرفی کرد که دچار یک دوگانگی است و خواست آدمی بسازد شبیه احمدی نژاد در سال ۸۸ .

* تعمدا چنین کاری کرده است؟!

قطعا . خانواده شهید دیالمه هم اعتراض کرد. هر کسی که آن فیلم را دید گفت تو زندگی اش را با انحراف عجیبی تفسیر کردی. در مورد شهید آوینی هم همینکار را کرد. فصل مهمی از زندگی آوینی را حذف کرد. چند وقت پیش فیلمی راجع به جلال آل احمد ساخته شده است. کارگردانش آمد برنامه هفت و کلی صحبت کرد. منتقد فیلم می گفت: چرا نامه جلال به امام را حذف کردی؟ کارگردان پاسخ داد: جلال هم در زندگی خودش به خیلی‌ها نامه نوشته بود، مگر من باید در فیلم همه آنها را می‌آوردم ؟!
آقاجان! امام، «خیلی‌ها» نیست، مهمترین شخصیت تأثیر گذار قرن است. بعد می‌آید مهمترین فصل زندگی جلال را حذف می‌کند برای اینکه نمی‌خواهد بگوید جلال تحت تأثیر امام قرار گرفته بود.

*در مستند انحصار ورثه کارگردان با کامران شروع کرد مرتضی را از آن حذف کرد و بعد از آن هم داشت به آن موضوع عطر احمقانه ، مدل لباس و شلوار اشاره می‌کرد
نمی‌خواهد بگوید آوینی ضد لیبرال بود. نمی‌خواهد بگوید آوینی ضد مدرنیته بود. نمی‌خواهد بگوید آوینی ضد مهاجرانی و خاتمی بود. نمی‌خواهد بگوید ضد جریانی بود که بعدا شد اصلاحات. چه اشتراکی میان صادق زیباکلام و آوینی وجود دارد که زیباکلام باید آوینی را برای ما تفسیر کند.
*حالا یک نکته‌ای هم وجود دارد در آن مستند یک بخشی وجود دارد که حاتمی‌کیا می‌گوید من فکر می‌کردم که مهدی نصیری اسلحه برمی‌دارد و تیر خلاص را به من می‌زند .

آقای حاتمی‌کیا به من گفت بی‌اخلاقی در مستند انحصار ورثه صورت گرفته است. یعنی طرف آمده صحبت‌های آقای نصیری را کات زده است. کسی نمی‌تواند بگوید که آقای مهدی نصیری بی‌سواد است نه این را جریان چپ می‌گوید نه جریان راست. ممکن است جریان چپ بگوید که من تفکر مهدی نصیری را قبول ندارم ولی کسی نمی‌تواند بگوید که بی سواد است. در فیلم می‌خواهد به بیننده القا کند که مهدی نصیری بی‌سواد است یا می‌آید صحبت‌های آقای حاتمی‌کیا را برشی هوشمندانه می زند. خود آقای حاتمی‌کیا می‌گوید که بی‌اخلاقی کرده است. متأسفانه در سمفونی استیضاح همین کار را با شهید دیالمه کرد. بعد همان نهاد محترم آمد دوباره کار آقای آوینی را به او سپرد .حالا هم یک کار دیگری به او سپردند که دارد انجام می‌دهد.

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها