سینماسینما، علیرضا تابش*
از دیروز عکسی از خانم آزاده عزیزیان منتشر و در شبکههای اجتماعی بازنشر شده که دو کودک کار، پشت به لنز دوربین و رو به سمت قطار شادی جشنواره -که شهرداری در سطح شهر و مناطق کم برخوردار راه انداخته- ایستادهاند و دارند بچههای دیگر را تماشا میکنند.
اگر فرض را بر این قرار بدهیم که برنامه های شهرداری اصفهان برنامه جنبی جشنواره فیلم کودک بوده باز این عکس نشان میدهد برنامه های جنبی جشنواره، به جاهای درستی از شهر اصفهان رفته.
حالا اصل ماجرا چیست؟
از دوره سی و یکم جشنواره فیلم کودک تا حالا، رویکرد جشنواره در شهر اصفهان این بوده که «جشنواره ای برای همه کودکان» باشد، به همین دلیل این اقدامات در مسیر رویکرد «جشنواره برای همه کودکان» انجام شده:
یک. امسال برای چهارمین دوره، ۴ فیلم از فیلم های جشنواره برای افراد دارای معلولیت از جمله ناشنوایان و نابینایان مناسب سازی شد و در سانس های ویژه برای آن ها پخش شد.
دو. هر روز کانتینر نمایش فیلم در مناطق کمتر برخوردار اصفهان، فیلم های ویدئویی جشنواره را در روزهای برگزاری جشنواره پخش کردند. حتی در دوره سی و دوم جشنواره، جز مناطق کم برخوردار اصفهان، به بیش از ۱۳۰ شهر محروم کشور سینما سیار جشنواره فیلم کودک سفر کرد و برای بچه ها در ایام جشنواره فیلم کودک نمایش داد.
سه. مانند دو دوره گذشته، ویژه برنامه و پخش فیلم برای کودکان بیمار بستری در بیمارستان کودکان حضرت امام حسین(ع) اصفهان برنامه ریزی و هر روز اجرا شد.
چهار. ویژه برنامه آینده سازان کوچک، برنامه هایی را برای کودکان کار و همراهی آن ها با جشنواره در نظر گرفت. با همکاری انجمن ها، کودکان کار در جشن های روزانه جشنواره هم حضور داشتند.
پنج. دفترچه های مشق با تصویر «قهرمان نوجوان» شهید علی لندی و بازی های فکری برای توزیع در بین کودکان مناطق کمتر برخوردار شهر اصفهان در نظر گرفته شده و توزیع شد.
شش. پارسال به خاطر شرایط کرونایی و آموزش آنلاین، جشنواره فیلم کودک اصفهان از محل صرفه جویی در بودجه جشنواره توسط شهرداری اصفهان «دو میلیارد تومان» صرف خرید تبلت برای دانش آموزان کمبضاعت شهر اصفهان کرد و در سال تحصیلی گذشته، با هماهنگی آموزش و پرورش تحویل دانش آموزان شد البته یک فریم عکس هم از اهدای تبلتها به دانش آموزان ثبت و منتشر نشد.
برگردیم به عکس خانم عزیزیان، بچه ها در نهایت سوار این قطار می شوند، چراکه قطار برای حضور بچه های این منطقه است و به منطقه کم برخوردار شهر رفته تا بچهها سوار قطار شادی بشوند.
یادمان باشد که جشنواره یک رویداد سینمایی در شش روز است و اهداف اصلی و جنبی مشخصی دارد، برنامه ریزی برای کودکان کار و موضوعات اجتماعی و شهری، برنامه ای کارشناسانه و بلندمدت در مدیریت شهری لازم دارد، جشنواره اما توانسته فرصتی برای دسترسی هنری برای همه شهروندان بخصوص کودکان عزیز فراهم کند.
*دبیر سیوچهارمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سومین جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی به پایان رسید/ برگزیدگان دو بخش سینما و تئاتر معرفی شدند
- گفتوگو با علیرضا تابش درباره سیر تاریخی ساخت فیلم سیاسی در سینمای ایران/ «زمان» یک فیلم اجتماعی را سیاسی میکند
- سینمای ایران در دهه آینده/ به مناسبت روز ملی سینما
- بابک برزویه به خانه ابدی رفت/ بدرقه یک عکاس هنرمند و مسئولیتپذیر تا قطعه هنرمندان
- زنده نگه داشتن امید /به بهانه اکران فیلم جدید بهروز شعیبی در سینماهای کشور
- یکی پاسخگو باشد/ درباره «لایههای دروغ»
- کوچه قهر و آشتی/ جشنواره فیلم فجر و جامعه مدنی
- معرفی برگزیدگان سیوچهارمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان
- گزارش مراسم اختتامیه جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان/ «پسران دریا»، بهترین فیلم بخش ملی
- معرفی نامزدهای بخش ملی سیوچهارمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان
- برگزاری نشست خبری «افسانه بناسان، غول چراغ جادو»/ فیلمی که از صلح میگوید
- گزارش مراسم افتتاحیه جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان/ ادای احترام حاضران به علی لندی
- معرفی آثار بخش بینالملل جشنواره کودک
- پیامهای تسلیت وزیر ارشاد، مسئولان و صنوف سینمایی برای درگذشت فتحعلی اویسی
- اعلام اسامی ۱۸ فیلم کوتاه داستانی جشنواره کودک
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران