شانزده سال پیش و وقتی داریوش مهرجویی «بمانی» را ساخت، توجه جامعه مدنی به این فیلم و روایت دردناک مهرجویی از واقعیت زندگی برخی از دخترکان این سرزمین، به موضوع «ازدواج اجباری» و «غیرت و تعصب کورکورانه» جلب شد. اما آن روزها موضوعات دیگری در دایره اهمیت قرار داشتند و داستان ازدواج اجباری «بمانی» و سرنوشتی که با خودسوزی به زندگی در یک قبرستان ختم شد هم آرام آرام به فراموشی رفت: همان طور که مهرجویی هم آرام آرام تغییر مسیر داد و اتفاق های اجتماعی دیگری دغدغه اش شد. با همه این نادیدن ها و کم توجهی ها اما، بخشی از ناهنجاری فرهنگی سرزمین ما، همین موضوع «ازدواج اجباری» است که در شرایطی حادتر حتی به «ازدواج اجباری کودکان» ختم می شود: اتفاقی که در ریشه و اساس خود نه ربطی به مدیریت و سیاستمداران دارد و نه حکومتداران. یک جور فرهنگ قدیمی و شیوه زیست در روزگاری که جهان با یک کلیک در دست هر آدمی است و اطلاعات و آموزش به سرعت ثانیه به ما می رسد، همچنان در میان اقشاری از جامعه ایرانی ادامه دارد و همین می شود که ازدواج دخترک زیر پانزده سال، برای آن خانواده معنای اشتباه و نادرست ندارد و از تبعات غیرانسانی و اخلاقی اش هم خبری ندارند. در این ۱۶ سال، تلاش نهادهای مدنی و فعالان اجتماعی هم اندکی جواب داد تا این آمار و ارقام پایین بیایند و به این روزها برسیم: روزهایی که دیگر صحبت از این اتفاق، یک تابو نیست و نگاه همگانی حل این معضل نه تنها از آن فعالان مدنی که از سمت مدیران اجتماعی و گاهی هم مدیران دلسوز سیاسی اتفاق می افتد.
روز گذشته در خبرها طیبه سیاوشی، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضور فراکسیون زنان مجلس از وجود دو هزار کودک مطلقه در ایران خبر داده: خبری که در نگاه اول سرشار از تلخی و وحشت است و حتی واکنش کاربران مجازی هم این شوک را تایید می کند. اما وقتی به سال های گذشته نگاه کنیم و روندی که فرهنگ سازی برای حل این ناهنجاری طی کرده، گفت وگوی سیاوشی و اطلاع رسانی درباره چنین اتفاقی، سرآغاز مسیری است که هم جامعه را آگاه می کند و هم به مدیران در حوزه های مختلف این هشدار را می دهد که باید فکری به حال این کودکان کرد و با فرهنگ سازی درست و به موقع این ناهنجاری را هم رفع کرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «لیلا» در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- یادداشتی بر کتاب «سینماگر متفکر: گفتوگو با داریوش مهرجویی»/ فراتر از تصویر؛ از جهان فلسفه تا زبان سینما
- محسن امیریوسفی: روزی در این مملکت دادگاه رسیدگی به جنایات فرهنگی تشکیل میشود
- به یاد دو استاد موج نو سینمای ایران؛ آرامش در درود بیکران
- از خانه تا شهر؛ تداوم فلسفهی زیستن در سینمای مهرجویی
- اولیای دم مرحوم مهرجویی و محمدیفر از حکم قصاص گذشت کردند
- نمایش آثار مهرجویی، بیضایی و فرهادی در جشنواره مطرح ایتالیایی
- همصدایی چهرههای مهم فرهنگی و اجتماعی با فرزندان مهرجویی
- واکنش مونا مهرجویی به حکم پرونده قتل والدینش؛ ما درخواست اعدام نداریم
- رییس کل دادگستری استان البرز اعلام کرد: تایید حکم قصاص برای قاتل مهرجویی و محمدیفر
- درنگی بر خارج از متنِ «هامون»/ مهم است این چیزها را بدانیم؟
- وکیل مادر وحیده محمدیفر: پرونده قتل مهرجویی و محمدیفر بسته نشده/ حکم صادره قطعی نیست
- دیوان عالی کشور تایید کرد؛ حکم قصاص و زندان عاملان قتلِ داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر
- در مراسم زادروز زندهیاد «داریوش مهرجویی» مطرح شد؛ مهرجویی سهم عمدهای در بخشهای مختلف تاریخ سینمای ایران دارد
- موزه سینما برگزار میکند: «مهرجویی؛ سینماگر فیلسوف»
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد






چرا عزیزم ربطى به سیاستمداران ندارد باید سن ازدواج را بالاى هجده سال تعین کنند