
فاطمه پاقلعهنژاد در خبر آنلاین نوشت : «وقت داریم حالا» این احتمالا جوابی بوده که در این چند سال مدام مجتبی جباری از عبدالرضا کاهانی شنیده است. مجتبی که برای فوتبالیها لقبش زیدان آسیاست و همیشه کمی با همنسلانش فرق داشت. او که کتاب میخواند، اهل فیلم و سینماست و دوست داشت بخشی از سرمایهای را که بهدست آورده خرج ایده عبدالرضا کاهانی کند تا فیلمی خاص بسازد.
فیلمی که قرار بود در فرانسه ساخته شود و اینجا اکران، اما سالهاست در محاق اکران داخلی مانده است. فیلم «وقت داریم حالا» که حالا کار مجتبی و کاهانی را به شکایت در قوه قضاییه کشانده است.
بازیکن سابق تیمملی و کاپیتان شماره هشت پیشین استقلال که این روزها سخت درگیر پروژه استعدادیابی فوتبال و کلاسهای مربیگری است ماجرای شکایت از کارگردان سرشناس فیلمهای «هیچ»، «اسب حیوان عجیبی است» و «ما شما را دوست داریم خانم یایا» را تائید میکند، البته برایش جالب است که این خبر رسانهای شده و جالبتر اینکه در این مدت جنجالها بر سر فیلمی که سرمایهگذارش بوده را پیگیری نکرده است. همین ماجرای انتشار موارد اصلاحیه که به فیلم خورده است و باقی قضایا.
این روزها فیلم «وقت داریم حالا» حسابی خبرساز شده. شما برای سهمتان از آقای کاهانی شکایت کردید.
اینکه این روزها حرف این فیلم پیش آمده برای این است که خبر شکایت من به گوششان رسیده است. از زمانی که فیلم آماده شده پنج سال میگذرد و این مدت زمان کمی نیست و آقای کاهانی برای اینکه میخواهد خودش را تبرئه کند از پرداخت بدهیهایی که دارد و میخواهد بگوید من وظیفهام را انجام دادم این جنجالها را به پا کرده. او الان تصویر مجوز سینمای هنر و تجربه است و اصلا قرار ما چنین چیزی نبود. در قرارداد هم تمام اینها وجود دارد. فیلم باید اکران عمومی شود و از سود حاصل از آن سرمایه من برگردد.
منتهی نمیدانم ایشان چرا به عنوان یک کارگردان با سرمایهگذار به این شکل برخورد میکند. ایشان که خودشان در فارابی سانسورچی بودند و کار سانسور انجام میدادند، اینقدر هم فیلم ساخته و فیلمهایشان هم همه به سختی اکران شده شرایط سانسور را میداند.
برای خودش یک فیلمی در فرانسه ساخته که اصلا نمیدانم چه فروشی کرد و چه حساب کتابی داشت، چون من درصدی هم آنجا شریک بودم. توانست با ساخت این فیلم جایگاهی هم آنجا پیدا کند و اصلا به ماجرای اکران داخلی توجه نمیکند که باید سرمایهگذاری من را بر میگرداند. این کار خیلی بد و زشت بود. از کارگردانی که یک مشکل اجتماعی را در جامعه نشان میدهد که دغدغه است و میخواهد جلویش را بگیرد و این کارگردان صاحب فکر است، این مدل طرز فکر درست نیست.
شما سرمایه گذاری کردید برای یک کار اجتماعی و احتمالا دغدغه فرهنگی داشتید.
بالاخره آدم به همه موضوعاتش فکر میکند. اما اینکه دوست داری با یک کارگردان خوب یک فیلم خوب بسازی که در ایران دیده شود، که کار بدی نیست .اما ایشان وقتی رفت فضای آنجا را به آن شکل دید خواست با معیارهای آنجا هماهنگ باشد، چه از نظر زمانی و چه از نظر مواردی که در فیلم هست… من هنوز هم مطمئن نیستم فیلمی که ما با هم دیدیم همان فیلمی است که فرستاده به وزارت ارشاد.
مواردی را در لیست این ممیزیها میبینم و از نحوه برخورد و صحبت کردنش اصلا مطمئن نیستم که همان فیلم را به من نشان داده. یا اصلا کاملش را نشان دادم. به همین دلیل هم الان به شرایطی رسیده که چون ما شکایت کردیم ایشان هم از این سمت دست به کار شده و موارد سانسور را مطرح کرده که خودش کاملا آگاه است که چه اتفاقی آنجا میافتد، قبلا خودش این کار را انجام میداده و چیزی برای از دست دادن نداشته. از اعتماد من این وسط کاملا سو استفاده شده.
اولین بار کی به این مشکل خوردید؟
از همین که فیلم مجوز نمیگرفت و آمدند شرایط اکران در هنر و تجربه را گفتند و اصلا این مورد توافق ما نبود و پیگیریهایی که از وزارت ارشاد کردیم که با قاطعیت میگفتند فیلم مجوز نخواهد گرفت و ما از آنجایی که طبق قرارداد نوشته بودیم که اگر فیلم در ایران مجوز نمیگرفت باید پول را بر میگرداندند، این قرارداد را طوری بستند که من ضرر نکنم ولی الان در شرایطی هستیم که وقتی من این بندهای قرارداد را طلب کردم موافقت نکردند و به من برنگرداندند و ما مجبور شدیم شکایت کنیم.
شکایت جدید است؟
بعد از شکایت ما این ماجراها راه افتاده.
با این اتفاقاتی که افتاده حاضرید بار دیگر در سینما سرمایه گذاری کنید؟
من برای اینکه کار درست انجام شود با نزدیکان و دوستان ایشان صحبت کردم که بیایند این مشکل را دوستانه حل کنیم. ولی ایشان مدعی بود که اصلا نباید پولی پرداخت کند به خاطر همین ما خواستیم قانون قضاوت کند. با این شرایط فعلا قصد سرمایهگذاری جدید در سینما ندارم. بعد از آن کار هم پیشنهادهای جدیدی میآمد اما فعلا تا تکلیف این کار مشخص نشده کاری انجام نمیدهم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





