محسن عبدالوهاب کارگردان و تهیه کننده سینما معتقد است: سینمای مستند باوجود داشتن قدمتی به عمر تولد سینما در ایران، تاریخ مدونی و نه آرشیو ندارد.
به گزارش سینماسینما به نقل از روابط عمومی چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمایی، محسن عبدالوهاب کارگردان و فیلمنامه نویس درباره نیاز امروز سینمای مستند ایران گفت: هر سال تعدادی فیلم های مستند در بخشهای دولتی و خصوصی تولید می شود اما در هیچکجا نام و اطلاعات و دیگر مشخصات این فیلمها ثبت نمیشود. این رویه سالها است که ادامه دارد و با آمدن دیجیتال و بیرون آمدن انحصار تولید فیلم مستند از بخش دولتی مشکل بیاطلاعی از فیلمهای مستند تولید شده، بیشترهم شده است. در حقیقت و به بیانی دیگر این فیلمها گم میشوند و در آرشیوهای دولتی و یا خصوصی از یادها میروند.
وی ادامه داد: متاسفانه برخلاف سینمای داستانی، فیلمخانه، فیلمهای مستند را در سطح گسترده نمیخرد و آرشیو نمیکند. این درحالی است که وقتی تصویری از دهه های گذشته ایران در فضای مجازی پخش میشود بسیاری با اشتیاق به آن چشم میدوزند ولی ما به راحتی اجازه میدهیم گنجینه عظیمی از فیلمهای مستند پراکنده شود و به نوعی از دست بروند.
عبدالوهاب ادامه داد: سینمای مستند ما در کنار بانک اطلاعات، نیازمند پژوهشی گسترده در مورد تاریخ سینمای مستند ایران است. این پژوهش میتواند شامل اطلاعات و مضمون فیلمها و تحلیل تاریخی دورههای سینمای مستند ما و همچنین نقش و جایگاه مستندسازانی که مُهر خود را بر رشد سینمای مستند ما زدهاند، باشد. امسال زنده یاد منوچهر طیاب و زنده یاد خسرو سینایی را از دست دادیم، از این بزرگواران و دیگر مستندسازان بنام سینمای ما شاید کتاب و مقالههای پراکندهای باشد اما این که همه آن نامها در یک پژوهش گرد آمده باشند و اهمیت فیلمهای آنان در رشد سینمای مستند ما توضیح داده شده باشد، کاری نشده است. ما به طور جامع نمیدانیم از گذشته تا به امروز چه کسانی چه فیلمهای مستندی در ایران ساختهاند و علاقهمندان چهگونه میتوانند به این فیلمها دسترسی پیدا کنند. در حقیقت در عصر ارتباطات، سینمای مستند ما باوجود داشتن قدمتی به عمر تولد سینما در ایران، نه تاریخ مدونی دارد و نه آرشیو.
عبدالوهاب ادامه داد: زنده یاد مسعود مهرابی درباره سینمای مستند تا سال ۱۳۷۵ اطلاعاتی در اختیار ما قرار داده است. دیگران هم مقالات و کتابهای پراکنده ای نوشته اند. به گمان من اینها میتواند برای شروع مورد استفاده قرار گیرد.
گفتنی است، اختتامیه چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمایی فروردین ۱۴۰۰ برگزار می شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آخرین جلسه شورای سیاستگذاری جایزه پژوهش برگزار شد/ رونمایی از پوستر
- حبیب اسماعیلی: کار هنری نیازمند تحقیق و پژوهش است
- محمود گبرلو: باید مدیریت اقتصادی در سینمای ایران حاکم باشد
- وحید موسائیان: پژوهش میتواند به عامیانه پسندترین فیلم ها شخصیت دهد
- رضا رویگری: فیلمنامههای ضعیف مهمترین معضل سینمای ایران است
- سیروس الوند: ضعف در پژوهش باورپذیری فیلمها را از بین میبرد
- تمدید مهلت شرکت در چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران
- علی نصیریان: برای نقشآفرینی شخصیتها تحقیق میکنم
- زایش/ نگاهی به فیلم «به دنیا آمدن»
- فروپاشی یک تصویر بینقص/ نگاهی به فیلم “به دنیا آمدن”
- روایت حیرانی/ نگاهی به فیلم «به دنیا آمدن»
- فردای پس از ازدواج فیلمهای فردین
- گفتوگو با محسن عبدالوهاب، کارگردان «به دنیا آمدن»/ شکست آنجایی است که آدم از تجربههایش استفاده نکند
- اکران و نقد «به دنیا آمدن» در فرهنگسرای ارسباران
- یادداشت فخرالسادات محتشمیپور بر فیلم «به دنیا آمدن»/ دعای مادرانه برای پایانی شیرین
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





