محسن عبدالوهاب کارگردان و تهیه کننده سینما معتقد است: سینمای مستند باوجود داشتن قدمتی به عمر تولد سینما در ایران، تاریخ مدونی و نه آرشیو ندارد.
به گزارش سینماسینما به نقل از روابط عمومی چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمایی، محسن عبدالوهاب کارگردان و فیلمنامه نویس درباره نیاز امروز سینمای مستند ایران گفت: هر سال تعدادی فیلم های مستند در بخشهای دولتی و خصوصی تولید می شود اما در هیچکجا نام و اطلاعات و دیگر مشخصات این فیلمها ثبت نمیشود. این رویه سالها است که ادامه دارد و با آمدن دیجیتال و بیرون آمدن انحصار تولید فیلم مستند از بخش دولتی مشکل بیاطلاعی از فیلمهای مستند تولید شده، بیشترهم شده است. در حقیقت و به بیانی دیگر این فیلمها گم میشوند و در آرشیوهای دولتی و یا خصوصی از یادها میروند.
وی ادامه داد: متاسفانه برخلاف سینمای داستانی، فیلمخانه، فیلمهای مستند را در سطح گسترده نمیخرد و آرشیو نمیکند. این درحالی است که وقتی تصویری از دهه های گذشته ایران در فضای مجازی پخش میشود بسیاری با اشتیاق به آن چشم میدوزند ولی ما به راحتی اجازه میدهیم گنجینه عظیمی از فیلمهای مستند پراکنده شود و به نوعی از دست بروند.
عبدالوهاب ادامه داد: سینمای مستند ما در کنار بانک اطلاعات، نیازمند پژوهشی گسترده در مورد تاریخ سینمای مستند ایران است. این پژوهش میتواند شامل اطلاعات و مضمون فیلمها و تحلیل تاریخی دورههای سینمای مستند ما و همچنین نقش و جایگاه مستندسازانی که مُهر خود را بر رشد سینمای مستند ما زدهاند، باشد. امسال زنده یاد منوچهر طیاب و زنده یاد خسرو سینایی را از دست دادیم، از این بزرگواران و دیگر مستندسازان بنام سینمای ما شاید کتاب و مقالههای پراکندهای باشد اما این که همه آن نامها در یک پژوهش گرد آمده باشند و اهمیت فیلمهای آنان در رشد سینمای مستند ما توضیح داده شده باشد، کاری نشده است. ما به طور جامع نمیدانیم از گذشته تا به امروز چه کسانی چه فیلمهای مستندی در ایران ساختهاند و علاقهمندان چهگونه میتوانند به این فیلمها دسترسی پیدا کنند. در حقیقت در عصر ارتباطات، سینمای مستند ما باوجود داشتن قدمتی به عمر تولد سینما در ایران، نه تاریخ مدونی دارد و نه آرشیو.
عبدالوهاب ادامه داد: زنده یاد مسعود مهرابی درباره سینمای مستند تا سال ۱۳۷۵ اطلاعاتی در اختیار ما قرار داده است. دیگران هم مقالات و کتابهای پراکنده ای نوشته اند. به گمان من اینها میتواند برای شروع مورد استفاده قرار گیرد.
گفتنی است، اختتامیه چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمایی فروردین ۱۴۰۰ برگزار می شود.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آخرین جلسه شورای سیاستگذاری جایزه پژوهش برگزار شد/ رونمایی از پوستر
- حبیب اسماعیلی: کار هنری نیازمند تحقیق و پژوهش است
- محمود گبرلو: باید مدیریت اقتصادی در سینمای ایران حاکم باشد
- وحید موسائیان: پژوهش میتواند به عامیانه پسندترین فیلم ها شخصیت دهد
- رضا رویگری: فیلمنامههای ضعیف مهمترین معضل سینمای ایران است
- سیروس الوند: ضعف در پژوهش باورپذیری فیلمها را از بین میبرد
- تمدید مهلت شرکت در چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران
- علی نصیریان: برای نقشآفرینی شخصیتها تحقیق میکنم
- زایش/ نگاهی به فیلم «به دنیا آمدن»
- فروپاشی یک تصویر بینقص/ نگاهی به فیلم “به دنیا آمدن”
- روایت حیرانی/ نگاهی به فیلم «به دنیا آمدن»
- فردای پس از ازدواج فیلمهای فردین
- گفتوگو با محسن عبدالوهاب، کارگردان «به دنیا آمدن»/ شکست آنجایی است که آدم از تجربههایش استفاده نکند
- اکران و نقد «به دنیا آمدن» در فرهنگسرای ارسباران
- یادداشت فخرالسادات محتشمیپور بر فیلم «به دنیا آمدن»/ دعای مادرانه برای پایانی شیرین
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟