محسن عبدالوهاب کارگردان و تهیه کننده سینما معتقد است: سینمای مستند باوجود داشتن قدمتی به عمر تولد سینما در ایران، تاریخ مدونی و نه آرشیو ندارد.
به گزارش سینماسینما به نقل از روابط عمومی چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمایی، محسن عبدالوهاب کارگردان و فیلمنامه نویس درباره نیاز امروز سینمای مستند ایران گفت: هر سال تعدادی فیلم های مستند در بخشهای دولتی و خصوصی تولید می شود اما در هیچکجا نام و اطلاعات و دیگر مشخصات این فیلمها ثبت نمیشود. این رویه سالها است که ادامه دارد و با آمدن دیجیتال و بیرون آمدن انحصار تولید فیلم مستند از بخش دولتی مشکل بیاطلاعی از فیلمهای مستند تولید شده، بیشترهم شده است. در حقیقت و به بیانی دیگر این فیلمها گم میشوند و در آرشیوهای دولتی و یا خصوصی از یادها میروند.
وی ادامه داد: متاسفانه برخلاف سینمای داستانی، فیلمخانه، فیلمهای مستند را در سطح گسترده نمیخرد و آرشیو نمیکند. این درحالی است که وقتی تصویری از دهه های گذشته ایران در فضای مجازی پخش میشود بسیاری با اشتیاق به آن چشم میدوزند ولی ما به راحتی اجازه میدهیم گنجینه عظیمی از فیلمهای مستند پراکنده شود و به نوعی از دست بروند.
عبدالوهاب ادامه داد: سینمای مستند ما در کنار بانک اطلاعات، نیازمند پژوهشی گسترده در مورد تاریخ سینمای مستند ایران است. این پژوهش میتواند شامل اطلاعات و مضمون فیلمها و تحلیل تاریخی دورههای سینمای مستند ما و همچنین نقش و جایگاه مستندسازانی که مُهر خود را بر رشد سینمای مستند ما زدهاند، باشد. امسال زنده یاد منوچهر طیاب و زنده یاد خسرو سینایی را از دست دادیم، از این بزرگواران و دیگر مستندسازان بنام سینمای ما شاید کتاب و مقالههای پراکندهای باشد اما این که همه آن نامها در یک پژوهش گرد آمده باشند و اهمیت فیلمهای آنان در رشد سینمای مستند ما توضیح داده شده باشد، کاری نشده است. ما به طور جامع نمیدانیم از گذشته تا به امروز چه کسانی چه فیلمهای مستندی در ایران ساختهاند و علاقهمندان چهگونه میتوانند به این فیلمها دسترسی پیدا کنند. در حقیقت در عصر ارتباطات، سینمای مستند ما باوجود داشتن قدمتی به عمر تولد سینما در ایران، نه تاریخ مدونی دارد و نه آرشیو.
عبدالوهاب ادامه داد: زنده یاد مسعود مهرابی درباره سینمای مستند تا سال ۱۳۷۵ اطلاعاتی در اختیار ما قرار داده است. دیگران هم مقالات و کتابهای پراکنده ای نوشته اند. به گمان من اینها میتواند برای شروع مورد استفاده قرار گیرد.
گفتنی است، اختتامیه چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمایی فروردین ۱۴۰۰ برگزار می شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آخرین جلسه شورای سیاستگذاری جایزه پژوهش برگزار شد/ رونمایی از پوستر
- حبیب اسماعیلی: کار هنری نیازمند تحقیق و پژوهش است
- محمود گبرلو: باید مدیریت اقتصادی در سینمای ایران حاکم باشد
- وحید موسائیان: پژوهش میتواند به عامیانه پسندترین فیلم ها شخصیت دهد
- رضا رویگری: فیلمنامههای ضعیف مهمترین معضل سینمای ایران است
- سیروس الوند: ضعف در پژوهش باورپذیری فیلمها را از بین میبرد
- تمدید مهلت شرکت در چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران
- علی نصیریان: برای نقشآفرینی شخصیتها تحقیق میکنم
- زایش/ نگاهی به فیلم «به دنیا آمدن»
- فروپاشی یک تصویر بینقص/ نگاهی به فیلم “به دنیا آمدن”
- روایت حیرانی/ نگاهی به فیلم «به دنیا آمدن»
- فردای پس از ازدواج فیلمهای فردین
- گفتوگو با محسن عبدالوهاب، کارگردان «به دنیا آمدن»/ شکست آنجایی است که آدم از تجربههایش استفاده نکند
- اکران و نقد «به دنیا آمدن» در فرهنگسرای ارسباران
- یادداشت فخرالسادات محتشمیپور بر فیلم «به دنیا آمدن»/ دعای مادرانه برای پایانی شیرین
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش