سینماسینما، نیکان راست قلم
«به دنیا آمدن» فیلمی است پیرامون مهمترین دغدغه زندگی مشترک؛ یعنی بچهدار شدن یا نشدن. فیلم از جایی آغاز میشود که پری (الهام کردا) و فرهاد (هدایت هاشمی) جفتشان تصمیم گرفتهاند با وجود داشتن یک پسربچه ۱۰، ۱۱ ساله با سقط، به یک بارداری ناخواسته خاتمه دهند. زن بازیگر تئاتر است و مرد مستندساز، و هر دو با توجه به شغل و موقعیت اجتماعیشان طوری به مخاطب معرفی میشوند که مشخص است از آن تفکر جمعی که میگوید «هر آن کس که دندان دهد، نان دهد» مدتهاست عبور کردهاند و زندگیشان نه بر مبنای غریزه و طبیعت، بلکه بر مبنای برنامهریزی و آیندهنگری ساخته شده است. آنها زوج واقعبین و همسویی هستند که با توجه به شرایط اجتماعی و اقتصادی میکوشند یک زندگی ایدهآل و بهتر با فرزندی کمتر داشته باشند. خانوادهای سه نفره از طبقه متوسط، طبقهای که یاد گرفته همه چیز را در حد رفع نیاز خودش بخواهد. حتی پدر و مادر شدن را تا جایی میخواهد که حس کنجکاوی و نیازش نسبت به قبول این نقشها ارضا شود. پدر و مادر در چنین طبقهای از صبح تا شب، سگدو میزنند که آرزوهای متوسط خانواده را در جامعهای متورم از سرعت و اضطراب و گرانی دودستی بچسبند و برآورده کنند تا تصویر خانوادهای بینقص و پدر و مادری نمونه را ارائه دهند.
فیلم تا اینجای قصه را بیلکنت و جذاب تعریف میکند و ریتم و ضرباهنگ بسیار مناسبی دارد با لحظاتی درخشان و ملموس. اما مشکل اساسی زمانی آغاز میشود که پری پس از یک بار اقدام ناموفق برای سقط، به یکباره تصمیم میگیرد نطفه درون شکمش را نگه دارد، اما برای این تصمیم بزرگ و ارزشمند هیچ حرمتی قائل نیست و سعی در قانع کردن فرهاد نمیکند.
فقط مدام یا غیب میشود، یا دعوا میکند، یا قهر میکند، یا مطب دکتر را ترک میکند و طبیعی است که مخاطب نتواند به طور کامل به تصمیم او احترام بگذارد. در واقع یک طرف ماجرا فرهاد است که هنوز قانع نشده و طرف دیگر پری است که زیر قول و قرار قبلیاش زده و میخواهد بچه را نگه دارد. شکاف میان پری و فرهاد که عمری عاشقانه با هم زندگی را ساختهاند، لحظه به لحظه عمیقتر میشود، بیآنکه تلاش تاثیرگذاری از جانب پری برای حفظ این عشق ببینیم، در عوض فرهاد دارد به نوبه خودش سعی در منصرف کردن پری میکند. پری حاضر است وسط رستوران پدریاش، کولیبازی دربیاورد و فرهاد را پس از ۱۰، ۱۵ سال زندگی عاشقانه جلوی پدر مرفه خود، خوار و ذلیل ببیند، اما حاضر نیست او را به یک خلوت عاشقانه دونفره دعوت کند و عاطفه پدریاش را نسبت به جنینی که در شکم دارد، درگیر و تحریک کند. میتوان گفت در شرایطی که قصه باید و میتواند به گونهای پیش برود که قضاوت کاراکترها دشوار باشد، طوری پیش میرود که مخاطب میداند موظف است تا انتهای فیلم از نظر اخلاقی هرطور شده، حق را به پری بدهد، اما نه مخاطب قانع شده است و نه فرهاد. جای خالی این قانع شدن تا پایان فیلم هم بسیار محسوس است و مخاطب مجبور است سردی و جدایی تلخ و گزنده این زوج را شاهد باشد که مثل خودش عمیقا دچار بلاتکلیفی شدهاند. با این همه، هدایت هاشمی و الهام کردا هر کدام بهدرستی از عهده نقشهای سختشان برآمدهاند و بازیهای گرم و پر از جزئیاتی ارائه میدهند. فیلم روایتی دلنشین دارد. به یاد بیاوریم ماجرای عشق پسر نوجوان این زوج را نسبت به گلی، دخترک معصوم قصه، که از آن عشقهای نوجوانی است که برای همهمان دستکم یک بار پیش آمده و تماشای دوبارهاش بر پرده سینما دلمان را میلرزاند. یا پیرمرد همسایه و آن کلیپ بانمکی که با بچهها برای نوههایش در خارج از کشور میسازد. فضای کافه هم میتوانست از آن شبنشینیهای دلبرانه سینمایی بسازد که مرور سکانسهایش مخاطب را سرشار از حظّ و لذت میکند، اما انتخاب غلط بازیگر کاراکتر عمو رضا و بازی نهچندان خوبش، بیش از آنکه میان او و مخاطب خاطرهسازی کند، فاصله ایجاد کرده است. «به دنیا آمدن» یک بار دیگر ما را با چالشی سازنده پیرامون به دنیا آوردن یا نیاوردن آدمها روبهرو میکند.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- محسن عبدالوهاب: سینمای مستند نیازمند پژوهشی گسترده در مورد تاریخ خود است
- اخراجیها/ نگاهی به فیلم «خروج»
- بیحاصل!/ نگاهی به فیلم «خروج»
- گفتوگو با مهرشاد کارخانی/ جورقانیان عاشق واقعی سینما بود
- حتی اگر برای هیچکس مهم نباشد/ نگاهی به مستند «تیتراژ در سینمای ایران»
- اختصاصی/ گفتوگوی زندهیاد همایون خسروی دهکردی با خسرو سینایی/ با زندگی، زندگی کنید!
- اختصاصی/ گفتوگوی زندهیاد همایون خسروی دهکردی با خسرو سینایی/ پا روی زمین واقعیت و سر در تخیل داستان
- اختصاصی/ گفتوگوی زندهیاد همایون خسروی دهکردی با خسرو سینایی/ سه میلیمتر، راه زندگی من را عوض کرد!
- گفتوگو با ژرژ هاشمزاده، کارگردان «در سکوت»/ معتقد به مانیفست دادن نیستم
- سونامی سرطان و سینما/ نگاهی به فیلم «تمام چیزهایی که جایشان خالیست»
- داشتن یا نداشتن/ نگاهی به فیلم “زغال”
- عجایب و غرایبی به نام «کتاب آشپزی»/ نگاهی به فیلم «کتاب آشپزی»
- برترین بازیگران زن سال ۹۸ (۳)/ الهام کردا، مهناز افشار
- جهان برزخی متوسط / نگاهی به فیلم “روسی”
- حسرت/ نگاهی به فیلم «سورنجان»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت محمد حقیقت؛ چه کسی به نخل طلا نزدیک میشود؟/ درباره فیلم اول کارگردان زن فرانسوی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
آخرین ها
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- میراث نفرینشده/ نگاهی به فیلم «پنجه آهنین»
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- محصول ۵۲ میلیون دلاری سینمای کره؛ ورنر هرتسوگ صداپیشه انیمیشن بونگ جونهو میشود
- قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی فرنگی در رقابتهای آسیایی با حمایت همراه اول
- «مجنون آن لیلی» هفته آینده روی صحنه میرود
- اولین حضور بینالمللی «چوپان» در یک جشنواره آلمانی
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار
- در چهل و دومین دوره؛ «انگشت طلا» ۶ جایزه از جوایز فیلم هنگکنگ را برد
- مرور آثار داریوش مهرجویی در مسکو
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- نگاهی به مینی سریال رژیم
- چرا فیلمهای نوستالژی دهه شصتی همچنان محبوب هستند؟
- نیکی مظفری و بهنام شرفی همبازی شدند/ رونمایی از پوستر نمایش «مرگ با طعم نسکافه»
- راهیابی«پیچ تاریخی» به جشنواره بینالمللی فیلم مسکو
- ساخت مستند فرمانده لوطی ها آغاز شد
- اکران «قویدل» در هنر و تجربه
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
- والتر هیل با یک فیلم نوآر برمیگردد/ ادامه بزن بزن در ۸۴ سالگی
- سینمای ایران مسافر کره جنوبی شد
- استخدام ۳ قهرمان کشتی کشور در همراه اول
- «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند