برخلاف بسیاری از همنسلانش که از پلکان ساخت فیلم کوتاه به حیاط فیلمسازی حرفهای جستهاند، او هیچ فیلم کوتاهی در کارنامه ندارد. البته این شانس را داشته که سینما را با دستیاری بهرام بیضایی، رضا میرکریمی و مجید مجیدی بیاموزد و در پروژههای «وقتی همه خوابیم»، «یه حبه قند» و «محمد» حاضر باشد. نخستین تجربه ساخت فیلم بلندش خیلی به چشم نیامد و برخلاف نامش- خسته نباشید – خستگی را به تن او و همکارانش گذاشت.
به گزارش سینماسینما، از امروز اما دومین فیلم بلند محسن قرایی بر پرده سینماهاست؛ فیلمی که از نگاه مخاطبان جشنواره فجر دور نماند و امیدهای بسیاری به رستگاری در گیشه دارد. محسن قرایی در گفتوگو با همشهری از تجربه «سدمعبر» میگوید.
پیش از ابد
«ایده و طرح اصلی فیلمنامه را خیلی پیش از ساختهشدن فیلم سعید روستایی در ذهن داشتم. فیلمهای کوتاه سعید را هم دیده بودم و دوستشان داشتم. وقتی روستایی را دیدم و موضوع فیلمنامه را با او مطرح کردم بسیار استقبال کرد و فیلمنامه را نوشت. ۳بار هم وارد مرحله پیشتولید شدیم اما در جذب سرمایه و یافتن تهیهکننده به مشکل برخوردیم و کار متوقف شد.
روستایی سراغ ساخت «ابد و یک روز» رفت و حسابی درخشید و البته من هم توانستم تهیهکننده بیابم و کار را شروع کنم.» این حرفهای کارگردان سدمعبر درباره همکاریاش با سعید روستایی البته ذهن را سوق میدهد به سمت فیلمهایی که مملو هستند از معضلات درهم پیچیده اجتماعی. قرایی میگوید: «من بارها در حوالی محل زندگیام شاهد نزاع نیروهای سدمعبر با دستفروشها بودم و جالب اینکه همیشه به هر دو گروه حق میدادم. بعدتر به خودم گفتم این موضوع یک بستر دراماتیک خوب است و باید به این معضلات اجتماعی بپردازیم چون در غیر این صورت تبدیل به بحران میشود و به گمانم در مورد مسئله دستفروشها و مشکلات با نیروهای سدمعبر چنین هم شد.
اوایل این موضوع خیلی مهم و متداول نبود اما بعدها مدام پررنگتر شد و وقتی ماجرای مرگ آن دستفروش راننده وانت پیش آمد و مردم در شبکههای اجتماعی اینقدر واکنش نشان دادند، همه نگاهها معطوف به این معضل شد.»
همیشه پای معترضان در میان است
کارگردان ۳۴ساله سدمعبر معتقد است که اگر شغل نقش اول فیلمش هر چیز دیگری هم بود، بالاخره گروهی دلخور میشدند ولی تأکید میکند که مسئله او شهرداری و کارکنان آن نبوده و نیست بلکه او درباره رفتارهای مردم جامعه حساس بوده و فیلم ساخته است. قرایی میگوید: «اینکه نقش قاسم چه شغلی دارد، مهم نیست.
مهم این است که خصلت فیلمسازی اجتماعی همین کنکاشهاست و البته به تبع معترضبودن گروهی که احساس میکنند مورد سؤال قرار گرفتهاند و زیر ذرهبین هستند.» او همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چطور به ترکیب حامد بهداد و باران کوثری رسیده هم میگوید: «بسیار خوششانس بودم که همه انتخابهای اولم پیش از آغاز کار حاضر شدند در سدمعبر حاضر شوند.
مامور سدمعبر در فیلم باید رگههایی از خشونت و درگیری را همراه میداشت که با ویژگیهای حامد بهداد جور درمیآمد. از طرفی برای نقش زن چون سکانسهای کوتاهی هم داشت بهدنبال بازیگری مثل باران بودم که تأثیرگذار باشد. نادر فلاح و محسن کیایی هم به گمانم خیلی خوب در نقشهایشان فرورفتهاند.
البته امیدوارم حرفهای من را تماشاگران هم تأیید کنند.»
بعد از سدمعبر
محسن قرایی در فاصله ۴سال ۲فیلم ساختهاست. جواب خودش درباره این وقفه طولانی تا ساخت سدمعبر از این قرار است: «من میخواستم فیلمنامه مقصد آقای بیضایی را بسازم. از ایشان اجازه گرفتم ولی گرفتن پروانه ساخت آن به طول انجامید و دست آخر هم بهرغم قولهای متعدد، بهطور شفاهی به من گفتند این پروژه را کنار بگذارم.
همین موضوع باعث شد تا زمان زیادی را از دست بدهم. الان هم مشغول نگارش فیلمنامهای هستم که در سالهای قبل از انقلاب میگذرد.» سدمعبر یک جایزه از جشنواره پوسان کرهجنوبی هم در جیب دارد. کارگردان سدمعبر درباره علت استقبال کرهایها از فیلمش توضیح جالبی دارد: «کرهایها سالها با معضل دستفروشی و سدمعبر آنها دست به گریبان بودند و بالاخره این مشکل را حل کردند.
آنها معابر مختلف شهر را یک روز در هفته در اختیار دستفروشها میگذارند و وقتی فیلم من را در جشنواره دیدند با آن ارتباط برقرار کردند.»
منبع: مسعود میر، روزنامه همشهری
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- تبری بهرام بیضایی از شبکه من و تو
- شبی که بهزاد فراهانی وصیت کرد؛ نکوداشت خسرو حکیم رابط برگزار شد
- یادداشت فریدون جیرانی درباره وضعیت سینمای اجتماعی؛ باور تغییر باورها
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- فریدون جیرانی رئیس کانون کارگردانان شد
- دعوت آکادمی اسکار از بهرام بیضایی
- در نشست «بررسی سینمای اجتماعی» مطرح شد؛ سینمای اجتماعی زاییده تحولات اجتماعی و سیاسی جامعه است
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- نسخه مرمت شده «آبادانیها» در موزه سینما
- پیام کانون کارگردانان به مناسبت اولین سالگرد درگذشت کیومرث پور احمد
- گزارش مراسم رونمائی از کتاب «دندان گرگ»/ یک داستان حماسی شهری
- کالبد شکافی کارنامهی سینمایی بهرام بیضایی/ نگاهی به کتاب «موزاییک استعارهها»
- همزمان با زادروز بهرام بیضایی و سالمرگ اکبر رادی؛ «سرفصل» با یادکردی از نصرتالله نویدی منتشر شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
آخرین ها
- نشریه ورایتی پیشبینی کرد؛ انیمیشن ایرانی نامزد جایزه اسکار میشود
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- انتشار فراخوان نخستین جشنواره نمای باران
- صیدِ کارگردان بزرگ