محمدرضا دلپاک صدابردار و صداگذار باسابقه در کارگاه آموزشی بخش دارالفنون درباره همکاری با عباس کیارستمی و اصغر فرهادی و اهمیت صدا در سینما سخن گفت.
به گزارش سینماسینما، در جریان نشستهای بخش دارالفنون سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر٬ کارگاه صدابرداری با حضور محمدرضا دلپاک صدابردار و صداگذار سینمای ایران برگزار شد.
مازیار میری مدیر بخش دارالفنون جشنواره در معرفی محمدرضا دلپاک گفت: امروز کلاسهایمان را با یکی از بهترین کارشناسان صدا شروع می کنیم. او جدا از اینکه یکی از متخصصترین افراد در زمینه صدای فیلم است، یکی از بهترین معلمها و یکی از بهترین آدمهای دلپاک سینمای ایران است.
میری با اشاره به کارگردانان سرشناسی چون عباس کیارستمی٬ اصغر فرهادی و مجید مجیدی که صدای فیلمهایشان را به دلپاک سپردهاند٬ گفت: حضور محمدرضا دلپاک افتخار بزرگی برای دارالفنون است و از او متشکریم که این وقت را به ما داد.
در ادامه محمدرضا دلپاک با همراهی استاد گدازگر ( مهندس صدا) روی سن آمد. او گفت: وقتی در لحظه زندگی می کنیم، این را به حساب گذر عمرمان نمیگذارند و زمانی که می خندیم به آسمان نزدیکتر می شویم.
دلپاک با اشاره به اینکه صدای یک فیلم روح آن است٬ گفت: ما آدمها سه نوع بدن داریم، بدن جسمانی که بدن حرکتی ما است، بدن روانی که بدن عاطفی ما است و بدن روحی که بدن معرفتی و شناختی ما است. فیلمها هم همین سه بدن را دارند و صدای فیلم به مثابه روح فیلم است که می تواند جسمش را جان بخشد و به آن معنا بدهد.
دلپاک با نقل جملهای از عباس کیارستمی گفت: ما در دانشگاهها و کلاسها تلاش میکنیم قواعد را یاد بگیریم ولی به گفته کیارستمی نباید به آنها وفادار باشیم چرا که در همه دانشگاهها با آموزش تئوریها به ما می گویند یک بعلاوه یک، دو می شود٬ ولی ما برای ورود به سینما باید به عدد سه و سینمایی برسیم که دارای مفهوم است و فراتر از واقعیت حرکت میکند.
در بخشی از این کارگاه برای تمرین درک صدا بخشی از فیلمی ساخته تارکوفسکی پخش شد. این فیلم به صورت بدون صدا و با صدا نمایش داده شد و در ادامه دلپاک درباره اهمیت صدا گفت: چشم ۱۸۰ درجه میبیند اما گوش ۳۶۰ درجه میشنود و زمانی ما به طور درست وارد قصه می شویم که به دایره کامل ۳۶۰ درجه صدا اشراف پیدا کنیم.
این صدابردار که با کیارستمی در فیلمهای «آ. ب. ث آفریقا» و «طعم گیلاس» و با اصغر فرهادی در فیلم «جدایی نادر از سیمین»٬ «درباره الی» و «فروشنده» همکاری داشته درباره اهمیت صداهای خارج از صحنه گفت: شنیدن صدای پلانهایی که فیلمبرداری نمیشوند٬ اما در خارج از قاب دوربین در حال اتفاق افتادن هستند کارکرد دراماتیک دارند و این موضوعی است که کارگردان ها باید به آن دقت داشته باشند و تنها به دکوپاژ تصویری یک فیلم فکر نکنند و حتما به فیلمنامه صوتی آن هم دقت کنند .
دلپاک تمام فیلمنامههای جهان را دارای صدا دانست و گفت: افراد بزرگی چون تارکوفکسی و کیارستمی آنقدر به صدا اهمیت میدادند که میتوان گفت تصویر را برای صدا میگرفتند نه اینکه صدا را برای تصویر.
او صدا را یکی از اولین و مهمترین حسهایی دانست که پیش از هر حس دیگری در وجود انسان فعال میشود.
دلپاک با بیان اینکه برخی از فیلمها به دلیل نبود شناخت نسبت به موضوع صدا در آنها بیشتر «سر و صدا» دارند نه صداگذاری، گفت: بافت صوتی فیلم شامل دیالوگ، صداهای زمینه و موسیقی است و هر کدام از این موارد باید با اندیشه و هدفی قبلی وارد فضای فیلم بشوند و نقشی را که دارند ایفا کنند.
او درباره موسیقی فیلم گفت: موسیقی جزو صدای فیلم است که میتواند جغرافیا را مشخص کند و همچنین دارای تاثیر روانی است و میتواند معنا و مفهومی را به بیننده منتقل کند.
او با طرح این موضوع که وقتی میخواهید موسیقی برای فیلمتان بگذارید باید از خود بپرسید موسیقی پر کننده میخواهید یا موسیقی که مفهوم ایجاد کند،گفت: تصویر یک ضلع از فیلم است٬ اما صدا میتواند چند ضلعی باشد و باید به عنوان کسی که می خواهد فیلم بسازد حتما به صداهای اطرافتان دقت داشته باشید.
دلپاک درباره نحوه کار عباس کیارستمی و اهمیتی که به صدا در پیشبرد داستان میداد گفت: کیارستمی همیشه قبل از ساخت فیلمهایش به صدای آن فیلم و نحوه اجرایش فکر میکرد، به طور مثال در فیلم «طعم گیلاس» قبل از اینکه تصویر را ببینید صدای افراد و محیط را می شنوید که به این واسطه در شما احساس انتظار ایجاد میشود.
آدرس سایت رسمی جشنواره جهانی Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره Film@Fajriff.com است.
سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر، ۸-۱ اردیبهشت ۱۳۹۶(۲۱ تا ۲۸ آوریل ۲۰۱۷) به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار می شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فهرست اولیه نامزدهای ۱۰ بخش جوایز اسکار منتشر شد/ جایگیری انیمیشن ایرانی در لیست
- کارگردان ایرانی از اسکار جا ماند/ معرفی فیلمهای واجد شرایط رقابت برای اسکار بینالمللی
- شانس سینمای ایران در اسکار پیش رو چقدر است؟
- «نگهبان شب» رضا میرکریمی نماینده سینمای ایران در اسکار شد
- همزمان با روز ملی سینما صورت گرفت؛ سیمرغها و تندیسهای «محمدرضا دلپاک» در موزه سینمای ایران
- اعترافهای سینمایی رضا میرکریمی به شهرام مکری و مرتضی فرشباف
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای ۹ فیلمنامه
- «نگهبان شب»؛ شیپور بیدارباش رویاها
- انتقاد میرکریمی از بیعدالتی در اکران فیلمهای روی پرده
- بازدید مجیدی و میرکریمی از پشتصحنه «در آغوش درخت»
- گزارشی از واکنشها به ویدئوی اعتراضی مهرجویی/ اندوه عمومی سینماگران ایرانی
- «نگهبان شب» یک اتفاق جدی در کارنامه فیلمسازی میرکریمی
- ساختن سخت است، ویران کردن آسان/ چهلمین جشنواره فیلم فجر و چند نکته مهم
- نگهبانی که زود گول خورد/ نگاهی به فیلم «نگهبان شب»
- ساده کردن پیچیدگیها آری، ساده انگاری نه/ نگاهی به فیلم «نگهبان شب»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
آخرین ها
- درباره نمایش و اجرای متفاوت «قلاده ای برای یک سگ مرده»
- موسیقی نمایش آوای پارسی / گزارش تصویری
- اکران مردمی فیلم شبگرد / گزارش تصویری
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- بدون حضور جانی دپ؛ دو فیلم جدید از «دزدان دریایی کاراییب» سال آینده تولید میشود
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- معرفی داوران و آثار راهیافته بخش «هنرهای نمایشی» جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی/ اعلام برنامه بخش بینالملل
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- جایزه طلای جشنواره ژاپنی به «زمین بازی» رسید
- برگزاری نخستین بوتکمپ مدیریت محصول آکادمی همراه اول
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- «تَرَک عمیق» دو جایزه جشنواره بارسلون را گرفت
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- «نادره رضایی» معاون هنری وزیر ارشاد شد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- حضور همراه اول در نمایشگاه کیشاینوکس با هدف گسترش فرصتهای جدید سرمایهگذاری
- ادعای سازندگان پربازدیدترین سریال تاریخ نتفلیکس؛ چالشهای فصل دوم «بازی مرکب» جذابتر است
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- «فصل فرار اسبها» آماده نمایش شد
- عرضه یک فیلم کوتاه با بازی هوتن شکیبا در شبکه نمایش خانگی
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- راهیابی «بی سر و صدا» به جشنواره ویتنامی