محمدرضا دلپاک صدابردار و صداگذار باسابقه در کارگاه آموزشی بخش دارالفنون درباره همکاری با عباس کیارستمی و اصغر فرهادی و اهمیت صدا در سینما سخن گفت.
به گزارش سینماسینما، در جریان نشستهای بخش دارالفنون سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر٬ کارگاه صدابرداری با حضور محمدرضا دلپاک صدابردار و صداگذار سینمای ایران برگزار شد.
مازیار میری مدیر بخش دارالفنون جشنواره در معرفی محمدرضا دلپاک گفت: امروز کلاسهایمان را با یکی از بهترین کارشناسان صدا شروع می کنیم. او جدا از اینکه یکی از متخصصترین افراد در زمینه صدای فیلم است، یکی از بهترین معلمها و یکی از بهترین آدمهای دلپاک سینمای ایران است.
میری با اشاره به کارگردانان سرشناسی چون عباس کیارستمی٬ اصغر فرهادی و مجید مجیدی که صدای فیلمهایشان را به دلپاک سپردهاند٬ گفت: حضور محمدرضا دلپاک افتخار بزرگی برای دارالفنون است و از او متشکریم که این وقت را به ما داد.
در ادامه محمدرضا دلپاک با همراهی استاد گدازگر ( مهندس صدا) روی سن آمد. او گفت: وقتی در لحظه زندگی می کنیم، این را به حساب گذر عمرمان نمیگذارند و زمانی که می خندیم به آسمان نزدیکتر می شویم.
دلپاک با اشاره به اینکه صدای یک فیلم روح آن است٬ گفت: ما آدمها سه نوع بدن داریم، بدن جسمانی که بدن حرکتی ما است، بدن روانی که بدن عاطفی ما است و بدن روحی که بدن معرفتی و شناختی ما است. فیلمها هم همین سه بدن را دارند و صدای فیلم به مثابه روح فیلم است که می تواند جسمش را جان بخشد و به آن معنا بدهد.
دلپاک با نقل جملهای از عباس کیارستمی گفت: ما در دانشگاهها و کلاسها تلاش میکنیم قواعد را یاد بگیریم ولی به گفته کیارستمی نباید به آنها وفادار باشیم چرا که در همه دانشگاهها با آموزش تئوریها به ما می گویند یک بعلاوه یک، دو می شود٬ ولی ما برای ورود به سینما باید به عدد سه و سینمایی برسیم که دارای مفهوم است و فراتر از واقعیت حرکت میکند.
در بخشی از این کارگاه برای تمرین درک صدا بخشی از فیلمی ساخته تارکوفسکی پخش شد. این فیلم به صورت بدون صدا و با صدا نمایش داده شد و در ادامه دلپاک درباره اهمیت صدا گفت: چشم ۱۸۰ درجه میبیند اما گوش ۳۶۰ درجه میشنود و زمانی ما به طور درست وارد قصه می شویم که به دایره کامل ۳۶۰ درجه صدا اشراف پیدا کنیم.
این صدابردار که با کیارستمی در فیلمهای «آ. ب. ث آفریقا» و «طعم گیلاس» و با اصغر فرهادی در فیلم «جدایی نادر از سیمین»٬ «درباره الی» و «فروشنده» همکاری داشته درباره اهمیت صداهای خارج از صحنه گفت: شنیدن صدای پلانهایی که فیلمبرداری نمیشوند٬ اما در خارج از قاب دوربین در حال اتفاق افتادن هستند کارکرد دراماتیک دارند و این موضوعی است که کارگردان ها باید به آن دقت داشته باشند و تنها به دکوپاژ تصویری یک فیلم فکر نکنند و حتما به فیلمنامه صوتی آن هم دقت کنند .
دلپاک تمام فیلمنامههای جهان را دارای صدا دانست و گفت: افراد بزرگی چون تارکوفکسی و کیارستمی آنقدر به صدا اهمیت میدادند که میتوان گفت تصویر را برای صدا میگرفتند نه اینکه صدا را برای تصویر.
او صدا را یکی از اولین و مهمترین حسهایی دانست که پیش از هر حس دیگری در وجود انسان فعال میشود.
دلپاک با بیان اینکه برخی از فیلمها به دلیل نبود شناخت نسبت به موضوع صدا در آنها بیشتر «سر و صدا» دارند نه صداگذاری، گفت: بافت صوتی فیلم شامل دیالوگ، صداهای زمینه و موسیقی است و هر کدام از این موارد باید با اندیشه و هدفی قبلی وارد فضای فیلم بشوند و نقشی را که دارند ایفا کنند.
او درباره موسیقی فیلم گفت: موسیقی جزو صدای فیلم است که میتواند جغرافیا را مشخص کند و همچنین دارای تاثیر روانی است و میتواند معنا و مفهومی را به بیننده منتقل کند.
او با طرح این موضوع که وقتی میخواهید موسیقی برای فیلمتان بگذارید باید از خود بپرسید موسیقی پر کننده میخواهید یا موسیقی که مفهوم ایجاد کند،گفت: تصویر یک ضلع از فیلم است٬ اما صدا میتواند چند ضلعی باشد و باید به عنوان کسی که می خواهد فیلم بسازد حتما به صداهای اطرافتان دقت داشته باشید.
دلپاک درباره نحوه کار عباس کیارستمی و اهمیتی که به صدا در پیشبرد داستان میداد گفت: کیارستمی همیشه قبل از ساخت فیلمهایش به صدای آن فیلم و نحوه اجرایش فکر میکرد، به طور مثال در فیلم «طعم گیلاس» قبل از اینکه تصویر را ببینید صدای افراد و محیط را می شنوید که به این واسطه در شما احساس انتظار ایجاد میشود.
آدرس سایت رسمی جشنواره جهانی Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره Film@Fajriff.com است.
سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر، ۸-۱ اردیبهشت ۱۳۹۶(۲۱ تا ۲۸ آوریل ۲۰۱۷) به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار می شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فهرست اولیه نامزدهای ۱۰ بخش جوایز اسکار منتشر شد/ جایگیری انیمیشن ایرانی در لیست
- کارگردان ایرانی از اسکار جا ماند/ معرفی فیلمهای واجد شرایط رقابت برای اسکار بینالمللی
- شانس سینمای ایران در اسکار پیش رو چقدر است؟
- «نگهبان شب» رضا میرکریمی نماینده سینمای ایران در اسکار شد
- همزمان با روز ملی سینما صورت گرفت؛ سیمرغها و تندیسهای «محمدرضا دلپاک» در موزه سینمای ایران
- اعترافهای سینمایی رضا میرکریمی به شهرام مکری و مرتضی فرشباف
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای ۹ فیلمنامه
- «نگهبان شب»؛ شیپور بیدارباش رویاها
- انتقاد میرکریمی از بیعدالتی در اکران فیلمهای روی پرده
- بازدید مجیدی و میرکریمی از پشتصحنه «در آغوش درخت»
- گزارشی از واکنشها به ویدئوی اعتراضی مهرجویی/ اندوه عمومی سینماگران ایرانی
- «نگهبان شب» یک اتفاق جدی در کارنامه فیلمسازی میرکریمی
- ساختن سخت است، ویران کردن آسان/ چهلمین جشنواره فیلم فجر و چند نکته مهم
- نگهبانی که زود گول خورد/ نگاهی به فیلم «نگهبان شب»
- ساده کردن پیچیدگیها آری، ساده انگاری نه/ نگاهی به فیلم «نگهبان شب»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





