محمدرضا دلپاک صدابردار و صداگذار باسابقه در کارگاه آموزشی بخش دارالفنون درباره همکاری با عباس کیارستمی و اصغر فرهادی و اهمیت صدا در سینما سخن گفت.
به گزارش سینماسینما، در جریان نشستهای بخش دارالفنون سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر٬ کارگاه صدابرداری با حضور محمدرضا دلپاک صدابردار و صداگذار سینمای ایران برگزار شد.
مازیار میری مدیر بخش دارالفنون جشنواره در معرفی محمدرضا دلپاک گفت: امروز کلاسهایمان را با یکی از بهترین کارشناسان صدا شروع می کنیم. او جدا از اینکه یکی از متخصصترین افراد در زمینه صدای فیلم است، یکی از بهترین معلمها و یکی از بهترین آدمهای دلپاک سینمای ایران است.
میری با اشاره به کارگردانان سرشناسی چون عباس کیارستمی٬ اصغر فرهادی و مجید مجیدی که صدای فیلمهایشان را به دلپاک سپردهاند٬ گفت: حضور محمدرضا دلپاک افتخار بزرگی برای دارالفنون است و از او متشکریم که این وقت را به ما داد.
در ادامه محمدرضا دلپاک با همراهی استاد گدازگر ( مهندس صدا) روی سن آمد. او گفت: وقتی در لحظه زندگی می کنیم، این را به حساب گذر عمرمان نمیگذارند و زمانی که می خندیم به آسمان نزدیکتر می شویم.
دلپاک با اشاره به اینکه صدای یک فیلم روح آن است٬ گفت: ما آدمها سه نوع بدن داریم، بدن جسمانی که بدن حرکتی ما است، بدن روانی که بدن عاطفی ما است و بدن روحی که بدن معرفتی و شناختی ما است. فیلمها هم همین سه بدن را دارند و صدای فیلم به مثابه روح فیلم است که می تواند جسمش را جان بخشد و به آن معنا بدهد.
دلپاک با نقل جملهای از عباس کیارستمی گفت: ما در دانشگاهها و کلاسها تلاش میکنیم قواعد را یاد بگیریم ولی به گفته کیارستمی نباید به آنها وفادار باشیم چرا که در همه دانشگاهها با آموزش تئوریها به ما می گویند یک بعلاوه یک، دو می شود٬ ولی ما برای ورود به سینما باید به عدد سه و سینمایی برسیم که دارای مفهوم است و فراتر از واقعیت حرکت میکند.
در بخشی از این کارگاه برای تمرین درک صدا بخشی از فیلمی ساخته تارکوفسکی پخش شد. این فیلم به صورت بدون صدا و با صدا نمایش داده شد و در ادامه دلپاک درباره اهمیت صدا گفت: چشم ۱۸۰ درجه میبیند اما گوش ۳۶۰ درجه میشنود و زمانی ما به طور درست وارد قصه می شویم که به دایره کامل ۳۶۰ درجه صدا اشراف پیدا کنیم.
این صدابردار که با کیارستمی در فیلمهای «آ. ب. ث آفریقا» و «طعم گیلاس» و با اصغر فرهادی در فیلم «جدایی نادر از سیمین»٬ «درباره الی» و «فروشنده» همکاری داشته درباره اهمیت صداهای خارج از صحنه گفت: شنیدن صدای پلانهایی که فیلمبرداری نمیشوند٬ اما در خارج از قاب دوربین در حال اتفاق افتادن هستند کارکرد دراماتیک دارند و این موضوعی است که کارگردان ها باید به آن دقت داشته باشند و تنها به دکوپاژ تصویری یک فیلم فکر نکنند و حتما به فیلمنامه صوتی آن هم دقت کنند .
دلپاک تمام فیلمنامههای جهان را دارای صدا دانست و گفت: افراد بزرگی چون تارکوفکسی و کیارستمی آنقدر به صدا اهمیت میدادند که میتوان گفت تصویر را برای صدا میگرفتند نه اینکه صدا را برای تصویر.
او صدا را یکی از اولین و مهمترین حسهایی دانست که پیش از هر حس دیگری در وجود انسان فعال میشود.
دلپاک با بیان اینکه برخی از فیلمها به دلیل نبود شناخت نسبت به موضوع صدا در آنها بیشتر «سر و صدا» دارند نه صداگذاری، گفت: بافت صوتی فیلم شامل دیالوگ، صداهای زمینه و موسیقی است و هر کدام از این موارد باید با اندیشه و هدفی قبلی وارد فضای فیلم بشوند و نقشی را که دارند ایفا کنند.
او درباره موسیقی فیلم گفت: موسیقی جزو صدای فیلم است که میتواند جغرافیا را مشخص کند و همچنین دارای تاثیر روانی است و میتواند معنا و مفهومی را به بیننده منتقل کند.
او با طرح این موضوع که وقتی میخواهید موسیقی برای فیلمتان بگذارید باید از خود بپرسید موسیقی پر کننده میخواهید یا موسیقی که مفهوم ایجاد کند،گفت: تصویر یک ضلع از فیلم است٬ اما صدا میتواند چند ضلعی باشد و باید به عنوان کسی که می خواهد فیلم بسازد حتما به صداهای اطرافتان دقت داشته باشید.
دلپاک درباره نحوه کار عباس کیارستمی و اهمیتی که به صدا در پیشبرد داستان میداد گفت: کیارستمی همیشه قبل از ساخت فیلمهایش به صدای آن فیلم و نحوه اجرایش فکر میکرد، به طور مثال در فیلم «طعم گیلاس» قبل از اینکه تصویر را ببینید صدای افراد و محیط را می شنوید که به این واسطه در شما احساس انتظار ایجاد میشود.
آدرس سایت رسمی جشنواره جهانی Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره Film@Fajriff.com است.
سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر، ۸-۱ اردیبهشت ۱۳۹۶(۲۱ تا ۲۸ آوریل ۲۰۱۷) به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار می شود.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فهرست اولیه نامزدهای ۱۰ بخش جوایز اسکار منتشر شد/ جایگیری انیمیشن ایرانی در لیست
- کارگردان ایرانی از اسکار جا ماند/ معرفی فیلمهای واجد شرایط رقابت برای اسکار بینالمللی
- شانس سینمای ایران در اسکار پیش رو چقدر است؟
- «نگهبان شب» رضا میرکریمی نماینده سینمای ایران در اسکار شد
- همزمان با روز ملی سینما صورت گرفت؛ سیمرغها و تندیسهای «محمدرضا دلپاک» در موزه سینمای ایران
- اعترافهای سینمایی رضا میرکریمی به شهرام مکری و مرتضی فرشباف
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای ۹ فیلمنامه
- «نگهبان شب»؛ شیپور بیدارباش رویاها
- انتقاد میرکریمی از بیعدالتی در اکران فیلمهای روی پرده
- بازدید مجیدی و میرکریمی از پشتصحنه «در آغوش درخت»
- گزارشی از واکنشها به ویدئوی اعتراضی مهرجویی/ اندوه عمومی سینماگران ایرانی
- «نگهبان شب» یک اتفاق جدی در کارنامه فیلمسازی میرکریمی
- ساختن سخت است، ویران کردن آسان/ چهلمین جشنواره فیلم فجر و چند نکته مهم
- نگهبانی که زود گول خورد/ نگاهی به فیلم «نگهبان شب»
- ساده کردن پیچیدگیها آری، ساده انگاری نه/ نگاهی به فیلم «نگهبان شب»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
آخرین ها
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟