سینماسینما، عسل عباسیان: محمدهادی کریمی نویسنده، کارگردان سینما معتقد است که تجربههای زیستی متنوع، متفاوت و درک بصیرانه از موقعیتها میتواند یک پژوهش درجه یک را آغاز کند و نتایج خوبی به همراه داشته باشد.
محمدهادی کریمی گفت: پژوهش هراسی از آفات و آسیبهای نادیده و ناگفته مانده سینمای ایران است. شاید به دلیل اینکه سینما فقط در ساحت یک هنر محدود مانده و متاسفانه به یک صنعت یا هنر صنعت تبدیل نشده است و شاید به این علت که بنیانگذاران سینما در ایران آنرا تنها یک مقوله سرگرمساز (اینترتینمنت) در نظر داشتند.
وی ادامه داد: متاسفانه تا به امروز پژوهش چه در قدم اول برای انتخاب سوژه و نگارش فیلمنامه و چه برای مراحل بعد از تولید و نمایش و تبلیغات امری غیر ضروری و تشریفاتی به نظر رسیده است درحالیکه مقوله پژوهش در همه موارد نامبرده تاثیرگذار است.
این کارگردان سینما خاطرنشان کرد: برخی تصور میکنند در کارشان نیازی به تحقیق و پژوهش ندارند و ضرورتی برای پرداختن به آن نمی دانند که این نوع نگاه خود آسیبهای جدی به همراه خواهد داشت. البته این نکته را هم باید درنظر داشت که شاید ایرادهایی در خروجیهای پژوهشی وجود داشته باشد و نتایج آنها به گونهای باشد که تنها برای کنج کتابخانهها، پر شدن دفتر اندیکاتور ثبت دریافت رساله های دانشگاهی نوشته شده باشند اما با این وجود نمی توان این میزان هراس از پژوهش در سینمای ایران را توجیه کرد؛ کمبودی که همیشه دور از دیدگان تیزبین قرار گرفته و کمتر در هیاهوهای رسانهای توجهها را به خود جلب کرده در حالی که میتواند علتالعلل نارساییهای سینما ونارضایی های مخاطبان و هنرمندان باشد.
کریمی همچنین بیان داشت: باید درنظر داشت که پژوهش همیشه در قالب رسالهها، پایان نامهها، بررسیهای میدانی و تحقیقات دانشگاهی و… تعریف نمی شود، یک هنرمند با خوب دیدن، ریز بینی و دقت در زیست خود و اطرافیانش میتواند پژوهش را در هر زمان ومکانی، بدون هیچ سفارش و ابزار ویژهای کلید بزند و تجربههای زیستی متنوع و متفاوت و درک بصیرانه از موقعیتها میتواند یک پژوهش درجه یک را آغاز کند و به فرجام برساند.
گفتنی است، اختتامیه چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمایی به دبیری بهروز محمودی بختیاری فروردین ماه ۱۴۰۰ برگزار میشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بالاخره در روز هشتم جشنواره اتفاق افتاد؛ معرفی داوران چهل و دومین جشنواره فیلم فجر
- بزرگداشت احمد الستی در اختتامیه جایزه پژوهش سینمایی
- سیدجمال ساداتیان: شاخصهای پیشرفت را باید در پژوهش دنبال کنیم
- تغییر زمان برگزاری اختتامیه «جایزه پژوهش سال سینمایی»
- جواد نوروزبیگی: ساخت آثار بدون پژوهش آسیب جدی به سینما میزند
- مرتضی شایسته: اثر مثبت پژوهش در آثار سینمایی در بلندمدت به نفع سینماست
- آخرین آمار و ارقام جایزه پژوهش سال سینما
- ۱۰ اسفند، آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه جایزه پژوهش سال سینمایی
- مجید شیخ انصاری: هر پدیده فرهنگی برای رشد و توسعه نیاز به تحقیق و پژوهش دارد
- منوچهر محمدی: تخیل مهمترین راه برای برون رفت از دایره بسته فیلمهای تکراری و تلخ است
- دعوت از پژوهشگران حوزه سینما، برای حضور در چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران
- دبیر چهارمین دوره جایزه بینالمللی پژوهش سال سینمای ایران معرفی شد
- کارگردان «کمدی انسانی»، «پسرکشی» را جلوی دوربین برد
- «کمدی انسانی» به شبکه نمایش خانگی می آید
- تازهترین خبرها از برنامه اکران/ «کمدی انسانی» از چهارشنبه در سینماها
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»





