محمد آفریده، تهیهکننده سینما و مدیرعامل سابق مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی معتقد است عرصه فیلم کوتاه ظرفیتهای زیادی دارد که باید از آن به نحو احسن استفاده شود.
سینماسینما، نژلا پیکانیان: او که خودش در تلویزیون تجربه نمایش فیلم کوتاه داشته است، میگوید باید همه در این عرصه دست به دست هم دهند و هر کس ساز خودش را نزند تا در آینده شاهد موفقیتهای بیشتر در این مسیر باشیم. او در گفتوگو با نشریه هنر و تجربه از ضرورتهای اکران فیلم کوتاه گفته است.
در حال حاضر شاهد اکران فیلم کوتاه در گروه سینمایی هنر و تجربه هستیم، چقدر این اتفاق را مثبت ارزیابی میکنید؟
به نظرم ما باید از هر ظرفیتی که میتواند آثار فیلمسازان جوان با تجربه ما را نمایش دهد، استفاده کنیم و این اتفاق به هر صورت اتفاقی مثبت است و فقط هم نباید به این نمایشها محدود شود.
ضرورت اکران فیلم کوتاه در سینما از نظر شما به چه شکل است؟
طبیعتا فیلم کوتاه میتواند قابلیتهای بسیاری داشته باشد. خیلی از مخاطبان این حوزه ناشناخته هستند و ما باید تلاش کنیم مخاطبان و علاقهمندان را با فیلم کوتاه آشنا کنیم. ما نیاز داریم این حلقه گمشده را به نوعی پیدا کنیم و بتوانیم آن را به دیگر اجزا وصل کنیم. در دنیا از موزهها بگیرید تا کتابخانهها، دانشگاهها، شرکتها و مدارس و حتی کارخانهها ظرفیتهایی است که فیلم کوتاه میتواند از آنها بهرهمند شود. یکی از این ظرفیتها نمایش محدود در هنر و تجربه است. ولی ما نباید تنها به این مسئله راضی باشیم، یعنی فیلمسازهای فیلم کوتاه باید تلاش مضاعفی کنند تا همه عرصهها را با این موضوع آشنا کنند و بتوانند بهعنوان یک مطالبه جدی این خواسته را مطرح کنند و به دست بیاورند.
تلاش فیلمسازان از چه طرقی میتواند عملی شود؟ به نظرتان همه چیز به فیلمسازان برمیگردد، یا باید بستری هم برای فعالیت آنها فراهم شود؟
ما در حال حاضر در جمهوری اسلامی بیش از صدوپنجاه، شصت هزار فیلمساز جوان داریم. خوشبختانه موسسههای زیادی هم در حال آموزش فیلمسازی هستند و از طرف دیگر نسل جوان ما ذاتا علاقهمند هستند. شاید قدیمترها ملت ما شعر میگفتند، اما الان با فیلم شعر جدیدشان را میگویند. به همین دلیل ظرفیت گسترده از نظر من وجود دارد. درواقع ما این بستر، ظرفیت و دریای مواج را داریم. اما از آن طرف آن برنامهریزی، سازماندهی و نگاه کلان وجود ندارد و متاسفانه ما در این قسمت بهشدت همراه نیستیم. ما در یک پلان کلی، کل حوزه فرهنگیمان با هم فعالیت نمیکنند. ما در این حوزه بیشتر جزیرهای کار میکنیم. تلویزیون هم یکی از این ظرفیتهایی است که باید تمکین کند و یک مقدار تواضع داشته باشد. چون این کالا هم کالای داخلی خودمان است، امسال هم که سال حمایت از کالای داخلی است. اما باید دید چقدر به این مسئله توجه میشود، چقدر از این دریای مواج صید میکنند؟ به نظر من هیچ. حوزه هنری، سازمانهای دیگر، ارشاد و خیلی از مراکز دیگر اصلا به این مسئله توجه نمیکنند. ما یک کوه آتشفشان داریم که پر از مواد معدنی گرانبهاست که بیهدف در آسمان میپاشد و ما از آن بهرهبرداری نمیکنیم. این بیتوجهی هر چقدر هم طولانیتر شود، خسارتش را همه خواهیم دید.
فیلمکوتاه نسبت به سایر عرصهها، از آنجایی که شاید در راه اکران تازهنفستر است، میان مخاطب کمتر شناخته شده یا لااقل طیف محدودتری از مخاطبان را دارد. به نظرتان برای بیشتر شناخته شدن آن در میان مخاطبان عام چه باید کرد؟
این حوزه، حوزه متنوع و بسیار جذابی است. وقتی ما همه همراه هم باشیم، بهتر میتوانیم این ظرفیتها را برای مخاطب خودمان جا بیندازیم. من خودم طراح و تهیهکننده مجموعه برنامه نمایش فیلم کوتاه در تلویزیون به نام «سینمای دیگر» بودم. بیش از ۱۰ سال من در شبکه دو و یک این برنامه را نمایش دادم و شاید بهترین زمان نمایش را که ساعت ۹ شب بود، در اختیار داشتم. تمام فیلمهای روز دنیا، چه ایرانی و چه خارجی، را در یک قالببندی جذاب نمایش میدادیم. یادم میآید که مخاطب آن موقع با این مقوله بیشتر آشنا شده بود. بنابراین همه باید دستمان در دست هم باشد. نمیشود هر کدام ساز خودمان را بزنیم. باید تلاش کنیم که این امر مهم که آینده سینمای ماست، مهجور نماند. من فکر میکنم در حال حاضر شرایط و امکاناتی که در عرصه نمایش، در فضای مجازی داریم، باید به کمک این عرصه بیاید. به نظر من دوره دوره فیلم کوتاه است، چون شاید همه حوصله و وقت فیلمهای مطول را ندارند و از همین رو این حوزه میتواند خیلی از نیازهای مخاطب را در شرایط متنوع و طیفهای مختلف برطرف کند. من قبلا هم اعلام کردم ما هم از سوی فیلمسازان کمی کمکاری میبینیم که شاید دلیلش خسته شدن یا ناامید شدنشان باشد و هم در حوزههای مدیریتی که متاسفانه به نظرم گرفتار خم و چم روزمرگیهای بسیار زیاد شدهاند و خیلی بهجد در این عرصه کمک نمیکنند.
ماهنامه هنر و تجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- هیات داوران مسابقه ملی «سینماحقیقت» ۱۹ معرفی شدند
- تولید «بازمانده» برای شبکه نمایش خانگی
- در یک نشست رسانهای مطرح شد؛ دغدغه کارگردان باید فقط ساخت یک فیلم خوب باشد/ ما در قبال این فرهنگ مسئولیم
- ده فیلم کوتاه اکران آنلاین میشوند
- با معرفی هیات انتخاب و داوری بخش آثار تجربی؛ فیلمهای تجربی راهیافته به سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران اعلام شد
- با معرفی هیات انتخاب بخش آثار داستانی؛ فیلمهای داستانی راهیافته به سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران اعلام شد
- صدور پروانه ساخت غیرسینمایی برای شش فیلم کوتاه داستانی
- پوستر سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران رونمایی شد
- راهیابی فیلم کوتاه voice به دو جشنواره آمریکایی و ایتالیایی
- راهیابی «پِلی بک» به جشنواره فیلم سئول
- گوزن ایرانی در ایتالیا
- فیلمهای کوتاه جشنواره کن معرفی شدند
- فراخوان سی و نهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران منتشر شد/ توجه به سینمای بومی با تأکید بر خلاقیت و نوآوری
- مهلت ارسال اثر به سیزدهمین جشنواره ملی دانشجویی «سایه» تمدید شد
- معرفی نامزدهای بخش فیلم کوتاه و مستند چهلمین جشنواره فیلم فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد





