محمد حدادی درباره برگزاری آنلاین جشنواره «سینما حقیقت» گفت: دسترسی به فیلمهای جشنواره در زمان و مکانی که مخاطب خود انتخاب میکند، علاوه بر گستردهتر کردن دایره مخاطبان میتواند تا حدی از آسیبهای روحی ناشی از این همهگیری جهانی هم پیشگیری کند.
به گزارش سینماسینما، محمد حدادی (مدیر فیلمبرداری سینمای ایران) درباره برگزاری آنلاین این دوره از جشنواره «سینما حقیقت» گفت: پاندمی کرونا درست در دورهای اتفاق افتاد که از نظر تکنولوژیک امکان آنلاین و غیر حضوری کردن بسیاری از فعالیتها وجود دارد. شاید تصور برگزاری جشنواره فیلم به صورت غیرفیزیکی و در بستر اینترنت (به خصوص در کشور ما) پیش از این محال به نظر میرسید اما حالا میشود در هرکجای جهان بود و فیلمهای یک جشنواره را در زمان مناسب برای تماشا انتخاب کرد.
وی افزود: در کنار این امتیاز ویژه اما آخرین حلقه از زنجیره تولید تا نمایش فیلم از شکل استاندارد آن خارج شده و کیفیت نمایش صدا و تصویر به تجهیزات هر کاربر بستگی پیدا میکند. بنابراین صاحب اثر نمیتواند مطمئن باشد که تمام مخاطبان فیلمش همگی، تمام آنچه را که او در مراحل مختلف ساخت فیلم مورد توجه قرار داده و روی آنها با حساسیت کار کردهاست به صورت یکسان و در شرایط استاندارد تماشا میکنند.
مدیر فیلمبرداری مستند «در جستجوی فریده» در ادامه بیان کرد: دسترسی به فیلمهای جشنواره سینما حقیقت در زمان و مکانی که مخاطب خود انتخاب میکند، علاوه بر گستردهتر کردن دایره مخاطبان (بدون محدودیت ظرفیت سالنهای سینما) میتواند تا حدی از آسیبهای روحی ناشی از این همهگیری جهانی هم پیشگیری کند.
حدادی ادامه داد: همچنین اگر این تاثیرگذاری بر مخاطب را به عنوان بخشی از اهداف جشنواره فیلمهای مستند در نظر بگیریم، این اتفاق (برگزاری آنلاین) میتواند تا اندازهی زیادی آن را محقَّق کند.
برنده جایزه بهترین فیلمبرداری از نهمین جشنواره «سینما حقیقت» درباره تأثیرگذاری سینمای مستند در سینمای بدنه گفت: سینمای مستند به خاطر مواجهه بیواسطه و بهروز با موضوعات مختلف میتواند از نظر ورود به فضاهای تازه برای سینمای داستانی (که ماده خام آن داستانپردازی و تخیل است) پیشنهاد جدی و تازهای داشته باشد.
مدیر فیلمبرداری مستند «آی آدمها» در ادامه عنوان کرد: علاوه بر مواردی که گفته شد، فیلمسازان مستند به خاطر مواجهه نزدیک با اشخاص واقعی در موقعیتهای واقعی، اگر تصمیم به ورود به سینمای داستانی بگیرند میتوانند از این ذخیره غنی بهره ببرند، کما اینکه ورود نسل جدید و تازهنفسی از فیلمسازان مستند به جریان اصلی سینمای داستانی ایران، گواه این موضوع است.
وی ادامه داد: در عرصههای دیگر فیلمسازی مثل مسائل فنی (فیلمبرداری، تدوین، صداگذاری و …) هم این موضوع صادق است و ما میتوانیم شاهد ورود نسل و نگاه تازهای از سینمای مستند به سینمای داستانی باشیم.
حدادی در پایان گفت: در تعریف کلی ابداً قائل به تفکیک میان سینمای مستند و سینمای داستانی نیستم. سینما یک مفهوم واحد است و فیلم داستانی یا مستند صرفاً قالبهایی برای بیان ایده و کانسپت هستند، البته با اقتضائات و ویژگیهای متفاوت.
مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، چهاردهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را به دبیری محمد حمیدی مقدم، ۲۵ آذر تا دوم دی ماه و با توجه به شیوع جهانی بیماری کووید ۱۹ بصورت مجازی و نمایش برخط (آنلاین) برگزار خواهد کرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مرتضی پایهشناس: با آنچه درباره سینمای داستانی میدانیم از مستند حرف نزنیم
- معجزهی روایت سینمایی/ نگاهی به مستند «آقای صیاد را ول کنید»
- معرفی برگزیدگان پانزدهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت
- مراسم یادبود جمشید مشایخی و همسرش در اکران «بریکولاژ؛ زندگی نادر مشایخی» برگزار شد/ مشایخی: موسیقی و شعر از زندگی ایرانیان جدا نشدنی است
- عمیق ترین لحظه های محسوس حیات در مستند «ایستوود»
- «بیبی جان»؛ توانمند در قصهگویی و ایجاد تعلیق
- مستند «مرگ ماسایوشی»؛ حفظ شرافت یا ابرقدرت شدن؟
- معرفی نامزدهای مسابقه ملی جشنواره «سینماحقیقت»
- شبهای روشن/ پیشنهاد تماشای مستند در جشنواره سینماحقیقت؛ «به ماه»
- مستند «ناگهان ذهنم ایستاد»؛ روایتی از یک شهر، یک بیماری
- جنگ با کرونا/ پیشنهاد تماشای مستند در جشنواره سینماحقیقت؛ «روزهای ناتمام» و دو فیلم دیگر
- پیروز کلانتری: «میبرد تا به کجا» گفتگوی میان من و سوژه است
- مستند «آن مرد با اتوبوس آمد»؛ ترکیبی از سرگرمی، سیاست و جامعهشناسی
- گام معلق لکلک/ پیشنهاد تماشای مستند در جشنواره سینماحقیقت؛ «جابهجایی یا نابهجایی»
- گفتوگوی تصویری اختصاصی سینماسینما با محمد احسانی، مستندساز/ توسعه کشور بدون توجه به محیط زیست امکانپذیر نیست
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
آخرین ها
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- انتشار فراخوان نخستین جشنواره نمای باران
- صیدِ کارگردان بزرگ
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا
- اختصاصی سینماسینما/ تازهترین فیلم کارگردان افغانی تبار در مسابقهی جشنواره برلین
- اثر کارگردان ایرانی، نماینده آمریکا در برلین/ آثار چند بخش از هفتاد و پنجمین جشنواره برلین اعلام شد