محمد فوقانی عکاس باسابقه سینما، دبیری نهمین دوره مسابقه عکس سینمای ایران را عهده دارشد.
به گزارش سینماسینما به نقل از روابط عمومی انجمن صنفی عکاسان سینما، محمد فوقانی که در سینما او را به نام نادر فوقانی هم می شناسیم، از سال ۱۳۶۲ فعالیت خود را در عرصه هنر و عکاسی آغاز کرد، او از چهرههای تأثیرگذار حوزه عکاسی فیلم به شمار میرود. از سال ۱۳۷۱ بهطور حرفهای وارد عرصه عکاسی سینما شد و تاکنون بیش از ۱۳۰ فیلم سینمایی و سریال تلویزیونی را عکاسی کرده است.
از مهمترین آثار او میتوان به فیلمهای «کودک قهرمان» به کارگردانی کمال تبریزی، «دستهای آلوده» ساخته سیروس الوند، «کاغذ بیخط» به کارگردانی ناصر تقوایی، «محمد (ص)» ساخته مجید مجیدی، «من مادر هستم» به کارگردانی فریدون جیرانی،«پستپی سه باردر نمی زند» به کارگردانی حسن فتحی،«خط ویژه»به کارگردانی مصطفی کیایی اشاره کرد. او همچنین سریال های پرمخاطبی چون «خانهبهدوش»، «میوه ممنوعه»، «متهم گریخت» و «پایتخت۲-۳-۵»را عکاسی کرده است.
دکتر محمد فوقانی دارای نشان درجه یک هنری است و تاکنون جوایز و افتخارات بسیاری از جمله دو سیمرغ بلورین و دیپلم افتخار از جشنواره فیلم فجر،روبان افتخار فتوژورنالیسم آمریکا (۲۰۱۲)، و لوح تقدیر از ویتوریو استرارو-مدیر فیلمبرداری فیلم محمد(ص)- را کسب کرده است. از دیگر افتخارات او میتوان به انتخاب عکس برگزیده در نمایشگاه موزه هنرهای معاصر، رتبه اول در نخستیمن جشنواره فیلم پلیس و حضور در میان ۱۰۰عکس برتر در جشنواره بینالمللی آلمان ۲۰۲۱ اشاره کرد. او همچنین، تندیس و دیپلم افتخارهجدهمین جشنواره فیلم مقاومت را برای مجموعه عکاسی های فیلم «اتاقک گِلی» دریافت کرده است.فوقانی علاوه برفعالیت حرفهای درحوزه عکاسی فیلم، درعرصه آموزش نیز مشغول به فعالیت است.
او همچنین با چاپ مجموعههایی چون «کتاب عکس فیلم محمد (ص)»، «دستهای آلوده»، «کاغذ بیخط» و تازهترین اثر خود «کتاب عکس فیلم اتاقک گِلی»، سهم مهمی در مستندسازی بصری تاریخ سینمای ایران داشته است.محمد فوقانی در سالهای اخیر به عنوان رئیس و عضو هیئت مدیره انجمن عکاسان سینمای ایران نیز فعالیت دارد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- برگزیدگان نهمین مسابقه عکاسان سینمای ایران معرفی شدند
- نامزدهای نهمین مسابقه عکس سینمای ایران معرفی شدند
- معرفی اعضای شورای سیاستگذاری جشن عکاسان سینمای ایران
- فراخوان مسابقه عکس نهمین جشن عکاسان سینما منتشر شد
- علی نیکرفتار و فتاح ذینوری عکاسان سال سینمای ایران شدند
- داوران هشتمین مسابقه عکس سینمای ایران معرفی شدند
- نکوداشت بابک برزویه در جشن عکاسان سینما ایران
- پوسترششمین مسابقه عکس سینمای ایران رونمایی شد
- پنجمین جشن عکاسان سینمای ایران / گزارش تصویری
- سیروس الوند: به سینما نیامدهایم که پولدار شویم، آمدهایم حرفمان را بزنیم/ معرفی برترینهای عکس فیلم
- دلنوشته عکاس «پایتخت» برای خشایار الوند/ بیمهریها را فراموش کن
- نیکی کریمی دبیر جشن عکاسان سینمای ایران شد
- برترین عکاسان سینمای ایران معرفی شدند
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





