محمود پاکنیت بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون معتقد است: یک بازیگر هرچقدر هم به ویژگیهای شخصیتی که میخواهد بازی کند اشراف داشته باشد باید درباره جزئیات نقشش تحقیق کند.
به گزارش سینماسینما، به نقل روابط عمومی چهارمین دوره جایزه پژوهش سینمایی، محمودپاکنیت به عنوان بازیگری که تجربه بازی در نقشهای متعدد از جمله شخصیتهای تاریخی را در کارنامهاش دارد درباره اهمیت تحقیق و پژوهش درباره یک نقش گفت: اهمیت موضوع پژوهش در زمینههای مختلف در عالم هنر بحثی است که به راحتی نمیتوان از آن گذشت. یک اثر هنری زمانی میتواند به شکل درست و دقیقی خلق شود که ارائه اطلاعاتش به مخاطب مستند و مستدل باشد.
من به عنوان یک بازیگر که برای ایفای نقشهای مختلف اطلاعات زیادی کسب میکنم، معتقدم تحقیق درباره یک نقش به بازیگر یا کارگردان و از همه مهمتر فیلمنامهنویس جهانبینی تازهای میدهد و او را با همه ابعاد قصه یا ماجرایی که میخواهد روایت کند آشنا میکند.
وی با تاکید بر لزوم شناخت دقیق بازیگر از نقشی که میخواهد بازی کند ادامه داد: بازیگری که قرار است در یک کار تاریخی بازی کند یا برای مثال نقشی که قرار است در آن با لهجهای خاص حرف بزند، حتما باید خودش هم تحقیقاتی داشته باشد و به توضیحات فیلمنامهنویس یا کارگردان بسنده نکند چراکه در نهایت نتیجه کار او برای مخاطب باقی میماند.
به عقیده من حتی یک بازیگر باید از تجربیات مختلف خودش هم در ایفای یک نقش جدید بهره ببرد و خیلی از آنها را به عنوان یک مرجع در کارش مورد استفاده قرار دهد. من شخصا این حساسیت را درباره نقشهای مختلف به خصوص نقشهای تاریخی دارم و سعی میکنم از منابع مختلف درباره نقش اطلاعات کسب کنم.
بازیگر سریال «روزی روزگاری» همچنین بیان کرد: علاوه بر اینکه برای یک بازیگر لازم و ضروری است که درباره نقشش چه با کارگردان چه از طریق مطالعات و تحقیقات خودش اطلاعات کسب کند، گروه سازنده یک اثر هم باید به این موضوع مهم توجه کند.
متن درست در یک اثر به ارائه یک تصویر درست از قصه و شخصیتهای آن کمک زیادی میکند. شاید بهتر باشد بگویم اصل و اساس یک فیلم سینمایی یا سریال فیلمنامه است، پس در قدم اول اگر تحقیق و جمعآوری اطلاعات در فیلمنامه صورت پذیرفته باشد، کارگردان و بازیگران هم در حیطه کاری خودشان به سمت تحقیق سوق پیدا میکنند.
پاکنیت همچنین با اشاره به حساسیتش نسبت به فیلمنامه آثاری که به وی پیشنهاد میشود اظهار کرد: من به دلیل اهمیتی که به فیلمنامه کارهایی که قرار است در آنها بازی کنم میدهم، جزئیات داستان و اتفاقات را با دقت میخوانم. برای مثال، در سریال «یوسف پیامبر» با وجود اینکه پیش از بازی در این سریال متن این قصه قرآنی را خوانده بودم اما باز هم به روش و شیوه خودم تحقیقاتی درباره شخصیت یعقوب پیامبر و این قصه قرآنی داشتم.
بازیگر سریال «پس از باران» در پایان صحبتهایش درباره اهمیت موضوع پژوهش یادآور شد: به عنوان بازیگر برداشت و درک خودم از نقش را به همراه آنچه که فیلمنامه از نقش میگوید و البته راهنمایی و هدایت کارگردان جلوی دوربین میبرم اما وقتی همه این موارد با یک پیش زمینه ذهنی قوی که تحقیق و پژوهش به من بازیگر داده است همراه میشود علاوه بر اینکه اشراف کامل من به نقش را در پی دارد باعث خلق شخصیتی میشود که برای مخاطب نیز جای خالی به لحاظ شخصیتی ندارد.
گفتنی است، چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمایی فروردین ماه ۱۴۰۰ برگزار می شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به چند مجموعه ماندگار مذهبی؛ چرا این سریالها مدام تکرار میشوند؟
- داود قلیپور، صدابردار سینما و تلویزیون دچار سکته قلبی شد
- تصاویری از نقشآفرینیهای محمود پاک نیت به مناسبت تولدش
- علو صدا در اقتداری زنانه/ به بهانه اهدای جایزه یونسکو به ژاله علو
- به بهانه بازپخش سریال «روزی روزگاری»/ محمد فیلی؛ از «شمر» مختارنامه تا «نسیم بیگ»
- گفتوگو با کتایون ریاحی/ بازیگری که دیگر تلویزیون را نگاه هم نمیکند
- بدترین فیلمساز هم با تمام وجودش می خواهد که مخاطب اثرش همه دنیا باشد
- بازیگر سریال «یوسف پیامبر» را دریابید + عکس
- کتایون ریاحی عزادار شد
- اگر «کاناپه» به خاطر کلاهگیس توقیف شد،چرا گلاهگیس سریال یوسف اشکال نداشت؟
- محمد فیلی: فکر نمیکردم نقش شمر را برایم در نظر گرفته باشند
- میراث سلحشور جلوی دوربین میرود/ چه کسی جای سلحشور موسی را میسازد؟
- پخش اچ دی «روزی روزگاری» از شبکه تهران
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





