سیدصادق موسوی گفت: من مطمئنم هیچ عرصه ای معادل فیلم کوتاه حضور و افتخارآفرینی نداشته است، ما نه در ورزش، نه در ادبیات، نه در تئاتر، نه در موسیقی در هیچ عرصه ای امکان ندارد شما ۹۰۰ حضور بین المللی ظرف یک سال در اقصینقاط دنیا داشته باشید، مردم واقعاً نمی دانند، ۹۰۰ بار نام ایران و پرچم ایران به خاطر فیلم کوتاه در جهان برافراشته شده و نزدیک ۲۰۰ جایزه بین المللی گرفتیم، یعنی حضورِ بین المللی ما کم نظیر است و افتخارآفرین است.
به گزارش سینماسینما، سیدصادق موسوی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران در بخشی از گفتوگوی جامع با سایت سازمان سینمایی دامه داد: انجمن سینمای جوانان ایران درحقیقت بزرگترین بنگاهِ تولیدی فیلم کوتاه کشور و مرکز آموزش و کشف استعدادهای جوان در سراسر ایران است و با گذشت نزدیک به ۴۰ سال ، منشاء فعالیت های ثمربخش بسیاری در زمینه های عکاسی و فیلم های کوتاه بوده است و می شود گفت در تمام دهه ۶۰ و۷۰ انجمن در توسعۀ عکاسی معاصر ایران موفق بوده است. همینطور آموزش فیلمسازی در سراسر کشور که بیش از صد هزار نفر فارغ التحصیل تا به امروز داشته و با وجود ۵۸ دفتر و ۱۲ نمایندگی و در سال جدید تصمیم داریم افزایش نمایندگی ها را هم داشته باشیم.
او افزود: انجمن سینمایی جوانان به عنوان پرثمرترینِ نهادهای بعد از انقلاب به نظر می رسد که به وظیفۀ خودش به خوبی عمل کرده، دانش آموختگانِ زیادی داشته و حضورهای بین المللی بسیاری توسط فیلمسازان کوتاه کشورمان در سراسر کشور از طرف انجمن حمایت شده است.
این مدیر سینمایی در ادامه با اشاره به تفکیک وظایف و ماموریت های جداگانه انجمن سینمای جوانان و مدرسه ملی سینما در امر آموزش گفت: درواقع ماموریت های دیگری برای مدرسه ملی سینمای ایران تعریف شده است که این ماموریتها در برنامه جامع سینما نیز گنجانده شده است. درحقیقت موسساتِ هفت گانه ای که در سازمان سینمایی داریم هر کدام یک ماموریتی دارند و به شکل منظومه ای داریم کار می کنیم. همه داریم کارِ تولید می کنیم به یک معنا ما و مدرسه ملی سینما داریم کارِ آموزش می کنیم ولی تفکیکِ ماموریت هایی که صورت گرفته باعث می شود مشکلی نداشته باشیم و هر کدام در مسیر خودمان داریم کار می کنیم.
این سینماگر ادامه داد: انجمن سینمای جوان نمی خواهد فقط یک مرکز آموزش تکنیک باشد واقعیت امر این است که از یک فضای صرفاً خنثیِ تکنیک محور پرهیز می کنیم و انتظارمان هم این است که بچه های ایرانی و فیلمسازان جوان ما بتوانند فیلمسازانِ آگاهی باشند، فیلمسازانی باشند که عشق به وطن دارند، وطندوستی و ایراندوستی را دارند و فرهنگ خودشان را میشناسند، به باورهای ملی و مذهبی خودشان احترام می-گذارند و به آینده با امید نگاه میکنند و از بهترین تکنیکها هم برخوردار باشند.
مدیر عامل انجمن سینمای جوانان ایران در خصوص برگزاری جشنواره های داخلی و بین المللی فیلم کوتاه در کشور توضیح داد: بچههای فیلمساز کوتاه به هر ترتیب واقف و آگاهند به اینکه برای دیده شدن باید برای حضور در جشنواره ها با هم رقابت کنند، ما در طول سال ۳ جشنواره منطقه ای در سراسر ایران برگزار میکنیم و یک جشنواره بین المللی فیلم کوتاه که تقریباً بدون اغراق می شود گفت معتبرترین جشنواره فیلم کوتاه خاورمیانه است، ۳۵ سال از عمرش میگذرد سال گذشته ۱۱۷ کشور متقاضی حضور در جشنواره ما بودند، ۵۹۵۹ فیلم سال گذشته فقط از کشورهای خارجی به جشنواره ارسال شده است؛ این اهمیتِ جشنواره ما را نشان میدهد که ۶ هزار فیلمساز و ۱۱۷ کشور جهان خواستار حضور در جشنواره فیلم کوتاه تهران هستند.
او با اشاره به تلاش برای فعال کردن VODها در حوزه فیلم کوتاه گفت: اگر امکانش فراهم شود VODها را در حوزه فیلم کوتاه فعال خواهیم کرد.
موسوی با تاکید بر این نکته که هیچ عرصه ای معادل فیلم کوتاه حضور جهانی و افتخارآفرینی نداشته است گفت: تصور ما این است که امسال سال متفاوت تری برای انجمن سینمای جوان خواهد بود، دفاتر سینماییمان را در سراسر کشور میخواهیم فعالتر کنیم به این معنا که میخواهیم اعتبار دفتر تهران را کاهش بدهیم و بیشتر اعتبارات را از طریق دفاتر مصرف کنیم، سال گذشته برای ما سال آموزندهای بود و تجربه هایی داشتیم که با حداقلِ حمایتهای مالی، فیلمسازان خیلی خوبی از شهرستانها، فیلمهایشان به جشنواره ما راه پیدا کرد، یعنی شما تصور کنید عددش خنده دار است ما از یک فیلمسازی ۵۰۰ هزار تومان حمایت کردیم و توانست در ۱۸۰۰ فیلمی که به جشنواره راه پیدا کرد، جزء ۱۰۰ فیلم اول باشد. اگر ما ۱۰ برابر این پول را در تهران خرج میکردیم اتفاقی نمیافتاد.
موسوی در باره رویکردهای جشنواره سیوپنجم فیلم کوتاه تهران اظهار داشت: بزرگترین تفاوت جشنواره امسال نسبت به دورههای گذشته تمرکز بر هویتبخشی است.ما امسال در جشنواره به تاکید رئیس سازمان راجع به هویتسازی برای جشنواره فکر میکنیم به این معنا که جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه ایران که ۳۵ سال است از عمر آن گذشته شعارهایش باید روشن باشد یعنی فیلمسازان جهان بدانند این جشنواره بستر و محلی برای ارائه چه دست فیلمهایی است.
او در پایان افزود: امسال دو ویژگی برای ما دارد یکی چهلمین سال پیروزی انقلاب است و طبعا آن دسته از آثاری که موضوع آن به چهلمین سال انقلاب برمیگردد حتماً مورد توجۀ ما خواهد بود و دوم اینکه به شعار امسال هم توجه کنیم و برای اینکه مردم را قانع کنیم که کالای ایرانی بخرند، به این مقوله توجه ویژه ای خواهیم کرد .
مشروح این مصاحبه بزودی در سایت سازمان سینمایی منتشر خواهد شد
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اختتامیه چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران/ از تذکرات شهاب حسینی تا هشدار برای سرنوشت «هامون»
- فیلمهای بخش بین الملل جشنواره فیلم کوتاه تهران اعلام شد
- در آستانه دوره چهلویکم رقم خورد؛ تمدید حضور جشنواره فیلم کوتاه تهران در فهرست مورد تأیید آکادمی اسکار
- فیلمهای مستند راهیافته به چهل و یکمین جشنواره فیلمکوتاه تهران اعلام شد/ معرفی هیات انتخاب و داوری
- نمایش و نقد فیلمهای کوتاه «سیمرغ» در ترکیه
- «جناکات» در یک جشنواره ایتالیایی رقابت میکند
- معرفی فیلمهای راهیافته به بخش «استعداد نو» چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران
- دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران: از دو قطبیسازی حوادث سال گذشته پرهیز میکنیم/ اضافه شدن دو جایزه به بخش بینالملل
- با اکران یک فیلم فرانسوی و سه فیلم ایرانی؛ هشتمین جلسه از فصل هشتم پاتوق فیلم کوتاه برگزار میشود
- موازیکاری در نهادهای زیرمجموعه سازمان سینمایی
- در یک نشست رسانهای مطرح شد؛ دغدغه کارگردان باید فقط ساخت یک فیلم خوب باشد/ ما در قبال این فرهنگ مسئولیم
- انتشار فراخوان چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران با تاکید بر «بومیگرایی در ژانر»
- تولید فیلم کوتاه «زاک» پایان یافت/ روایت داستانی اجتماعی و خانوادگی در اقلیم گیلان
- کارگردان کرمانشاهی برنده جایزه جشنواره فیلم زنان آمریکا شد
- سهم نمایش فیلمهای کوتاه در جشنواره فجر چقدر است؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- انیمیشنی درباره لیونل مسی؛ پخش «مسی و غولها» از تلویزیون دیزنی
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس افتتاح شد/ امید به حضور در خانوادۀ جهانی تئاتر با شناسنامه خاص خود
- فوت بازیگر سرشناس اسپانیایی؛ ماریسا پاردس درگذشت
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- لغو نمایش فیلم “آخرین تانگو در پاریس”
- اسطوره موسیقی هند و یکی از برجستهترین نوازندگان طبلا در جهان درگذشت
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- «عزیز» از چهارشنبه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- بازگشت ژان کلود ون دام با کمدی اکشن/ «باغبان»، ژانویه، انحصاری در فرانسه اکران میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- انتقاد روزنامه جام جم از تمسخر نام مریم و مسیحیت در فیلم صبحانه با زرافه ها
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- نگاهی به جذابیت های ماندگار «ریوبراوو» وسترن با طعم شکلات
- به هر داستانی نباید اطمینان کرد
- وزیر ارشاد : بعضی مسئولان خودنظام پنداری را کنار بگذارند