دبیر چهاردهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت آخرین وضعیت این رویداد در مواجهه با شرایط کرونایی را تشریح کرد.
به گزارش سینماسینما، سازمان سینمایی در دومین جلسه هماهنگی جشنوارههای سازمان سینمایی که با حضور حسین انتظامی رییس این سازمان و همه دبیران جشنوارههای دولتی سینمایی برگزار شد، مقرر کرد که هر یک از دبیران در شورای سیاستگذاری جشنواره خود مساله برگزاری آنلاین را بررسی کنند. به عبارتی دیگر در این جلسه تصمیم گرفته شد که اگر شرایط بیماری کرونا همچنان در وضعیت قرمز قرار داشت، در صورت امکان و صلاح دید دبیران، جشنواره به صورت آنلاین و مجازی برگزار شود.
در همینباره گفتگویی با محمد حمیدیمقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و دبیر چهاردهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت انجام دادیم و درباره امکان برگزاری این جشنواره به صورت آنلاین و همچنین زمان شروع به کار دبیرخانه دوره چهاردهم جویا شدیم که وی گفت: پس از جلسهای که در سازمان سینمایی برگزار شد تصمیم گرفته شد که دبیران جشنوارهها شرایط را بررسی کنند. ما از جشنواره دوره سیزدهم به این سمت رفته بودیم که سیستم آنلاین را نه درباره نمایش فیلمها اما در بعضی حوزهها مانند بازار فیلم، ورکشاپها، گفتگوها و پنلهای آموزشی و تخصصی داشته باشیم که این ظرفیت همچنان از سوی ما استفاده می شود.
وی ادامه داد: سیاست ما در حال حاضر به این ترتیب است که جشنواره سینماحقیقت را در دو حوزه پیش ببریم؛ یعنی در وضعیت عادی به صورت فیزیکی و بخشهای جانبی به صورت آنلاین برگزار شود و پیش بینی دوم با توجه به شرایط روز که ما تابعی از آن است این است که اگر حضور و تجمعات منع شود به سمت برگزاری کاملا آنلاین برویم. این اهدافی است که ما در نظر داریم اما باز هم متغییرهای دیگری حتما در تصمیم گیریها دخیل خواهند بود.
حمیدی مقدم درباره لزوم رفتن به سمت حوزههای آنلاین و دیجیتال در جشنوارههای مختلف هم اظهار کرد: این موضوع در همه جشنوارههای مهم دنیا به صورت بخشهای جنبی در حال توسعه است. ما هم در جشنواره سینماحقیقت به دلیل بهروز شدن و فراگیر کردن این رویداد، باید به این سمت گام برداریم.
این مستندساز تاکید کرد: ما پیش از شیوع کووید ۱۹ در این فکر بودیم که چگونه می توان بچههای شهرستانی و هنرمندانی را که نمی توانند در زمان برگزاری جشنواره در تهران حضور داشته باشند با جشنواره مرتبط کنیم به همین علت از همان زمان این فکر در مجموعه ما به وجود آمد که با تحولی که در زیرساختها از جمله سایت مرکز و جشنواره می شود انجام داد به سمت برگزاری آنلاین بخشهای جنبی جشنواره برویم. نمایش آنلاین فیلمها بحث جدیدی بود که بعد از بیماری کرونا اساسا وارد ادبیات جشنوارهها در جهان شد.
مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی همچنین عنوان کرد: تنها چند جشنواره کوچک در دنیا اکران آنلاین فیلمها را برگزار کردند و حتی جشنواره کن فقط بخش بازار کن را به صورت آنلاین انجام داد. آنلاین شدن همه بخش های یک جشنواره بزرگ زیرساختهای قوی می خواهد و سعی داریم که اگر حتی فضا به سمتی رفت که مجبور به این کار شدیم بخشهایی را بدین شکل برگزار کنیم که از عهده آن به خوبی برآییم.
وی با اشاره به اینکه شورای سیاستگذاری جشنواره چهاردهم سینماحقیقت در اواسط هفته آینده معرفی خواهند شد، افزود: ما در هفته آینده با معرفی و تشکیل جلسه شورای سیاستگذاری جشنواره عملا کار را برای دوره چهاردهم آغاز خواهیم کرد و پس از این جلسه فراخوان و زمان دریافت آثار اعلام می شود.
دبیر چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت در پایان تصریح کرد: از سال گذشته ما شورای سیاستگذاری سینماحقیقت را شکل دادیم که با حضور صنوف و حوزههای مختلف باعث شدند نتیجه خیلی خوبی در دوره قبل حاصل شود. امسال هم دومین سالی است که شورای سیاستگذاری تشکیل و پس از جمع بندی نظرات که به احتمال فراوان هفته آینده خواهد بود فراخوان جشنواره منتشر می شود.
منبع: صبا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- موازیکاری در نهادهای زیرمجموعه سازمان سینمایی
- معجزهی روایت سینمایی/ نگاهی به مستند «آقای صیاد را ول کنید»
- معرفی برگزیدگان پانزدهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت
- مراسم یادبود جمشید مشایخی و همسرش در اکران «بریکولاژ؛ زندگی نادر مشایخی» برگزار شد/ مشایخی: موسیقی و شعر از زندگی ایرانیان جدا نشدنی است
- عمیق ترین لحظه های محسوس حیات در مستند «ایستوود»
- «بیبی جان»؛ توانمند در قصهگویی و ایجاد تعلیق
- مستند «مرگ ماسایوشی»؛ حفظ شرافت یا ابرقدرت شدن؟
- معرفی نامزدهای مسابقه ملی جشنواره «سینماحقیقت»
- شبهای روشن/ پیشنهاد تماشای مستند در جشنواره سینماحقیقت؛ «به ماه»
- مستند «ناگهان ذهنم ایستاد»؛ روایتی از یک شهر، یک بیماری
- جنگ با کرونا/ پیشنهاد تماشای مستند در جشنواره سینماحقیقت؛ «روزهای ناتمام» و دو فیلم دیگر
- پیروز کلانتری: «میبرد تا به کجا» گفتگوی میان من و سوژه است
- مستند «آن مرد با اتوبوس آمد»؛ ترکیبی از سرگرمی، سیاست و جامعهشناسی
- گام معلق لکلک/ پیشنهاد تماشای مستند در جشنواره سینماحقیقت؛ «جابهجایی یا نابهجایی»
- گفتوگوی تصویری اختصاصی سینماسینما با محمد احسانی، مستندساز/ توسعه کشور بدون توجه به محیط زیست امکانپذیر نیست
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- زبان بهمثابه مقاومت؛ در یادِ بهرام بیضایی
- در اندوه فقدان چهره شاخص موج نو سینمای ایران؛ بازتاب جهانی درگذشت بهرام بیضایی
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ پروانه ساخت سینمایی برای ۷ فیلمنامه صادر شد
- در پاسداشت استاد بیبدیل هنرهای نمایشی ایران/ بیضایی، تاریخ و علامت تعجب
- در سوک سیاوش که از شاهنامه رفت
- یادبود بهرام بیضایی؛ ایرانی بودن بار بزرگی است بر دوش ما
- بریژیت باردو درگذشت
- برای رفتن غریبانه شیرین یزدانبخش؛ وصیتی به مثابه گلایه
- «کفایت مذاکرات» و خندههایی که از دل موقعیت میآیند
- «پرهیجان: نبرد برای اوبر»؛ چطور میتوانیم آرزوی شکستِ نجاتبخشمان را داشته باشیم؟
- درباره بازیگران زن مولف سینمای ایران/ ترانه علیدوستی؛ آخرین بازیگر زن مولف
- درباره اهمیت خواندن فیلمنامه اشغال بیضایی پس از جنگ ۱۲ روزه /بیگانه آزادی نمی آورد
- بهرام بیضایی درگذشت
- «موبهمو»؛ خط به خط، نفس به نفس، چهره به چهره
- در بیست و چهارمین دوره جشنواره؛ ۱۴ اثر از سینماگران ایرانی در داکا نمایش داده میشود
- از ۱۰ دیماه؛ «مرد خاموش» به سینماها میآید
- «بامداد خمار»؛ در منزلت فرودستی
- در ستایش سینمای بیچیز؛ همه چیز داشتن در عین بی چیزی
- آیین پایانی یازدهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی / گزارش تصویری
- شیرین یزدانبخش درگذشت
- افسانهای در حبس؛ سرنوشت «چریکه تارا»
- اقتباس بهمثابه ابزار فهم جامعه/ از روایت تراژیک تا روایت عاشقانه
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی





