سیدمحمدمهدی طباطبایی نژاد معاون اسبق نظارت سازمان سینمایی درباره صحبتهای اخیر سهرابی نکاتی را یادآور شد.
به گزارش سینماسینما، در هفتههای اخیر در برنامه سینمایی «هفت» با اجرای بهروز افخمی، فعالیتهای سهساله سازمان سینمایی با مدیریت محمد خزاعی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در این برنامه روحالله سهرابی مدیرکل نظارت بر عرضه نمایش حضور داشت و در دفاع از عملکرد مدیریت سینما، صحبتهایی مطرح کرد که با انتقاد زیادی همراه شد؛ مواردی همچون «سینمای ورشکسته تحویل گرفتیم»، «با افتخار میگویم حتی یکفیلم توقیفی نداریم».
حالا سیدمحمدمهدی طباطبایینژاد معاون اسبق نظارت سازمان سینمایی درباره صحبتهای اخیر سهرابی به «اعتماد» گفت: اول بگویم که شکستن رکورد فروش و خارج کردن سینما از رکود بعد از کرونا با فیلمهایی اتفاق افتاد که در دولت قبل مجوز گرفته بودند مثل «فسیل»، «سگ بند»، «بخارست»، «انفرادی»، «مست عشق» و …
اما روحالله سهرابی در ادامه صحبتهای خود گفت: روزی که اداره کل نمایش را تحویل گرفتم بیش از ۵۰ فیلم سینمایی توقیفی یا بلاتکلیف داشتیم.
طباطبایی درباره این صحبتها افزود: در طول ۴۶ سال از عمر جمهوری انقلاب، ۴۶فیلم توقیفی نداریم؛ آقای سهرابی این عدد را ازکجا آورده؟ (البته فیلم زیرزمینی بحثش جداست) اما کاش لیست فیلمهای توقیفی و بلاتکلیف را اعلام کنند تا همه از اوضاع با خبر شویم.
این مدیر اسبق سینمایی در ادامه توضیح داد: متاسفانه آقای سهرابی و امثال او، در دولت سیزدهم تصویر یک جمهوری سانسورچی را به جهان مخابره کردند و برای خودشان تصویر سانسورچی به جا گذاشتند. کیلویی که نمیتوان درباره فیلمها حرف زد و عدد و رقم داد. اصلا موضوع توقیف فیلم در بعضی موارد به وزارت ارشاد مربوط نمیشود، به عنوان مثال میگویم: فیلم «قصیده گاوسفید» علیرغم اینکه با نامه موافقت قوه قضاییه پروانه ساخت گرفته بود با مخالفت قوه قضاییه توقیف شد یا فیلم ۲۸۸۸ به کارگردانی کیوان علیمحمدی مورد تایید ارتش نبود اما به هر حال توانست مجوز نمایش بگیرد. یا فیلم «نظام از راست» آقای محمدرضا ورزی مورد تایید نیروی انتظامی نبود چون میگفتند این فیلم تحقیر نظام وظیفه است و اصلا از نیمه کار، جلوی ساخته شدن فیلم گرفته شد. یا فیلم «ضد» و «مصلحت» که نیروی امنیت موافق اکران این فیلمها نبود ولی اکران شدند. این نکات فقط مثال از چند فیلم بود. میخواهم بگویم مسئولیت پروانه نمایش در بعضی مواقع با وزارت ارشاد نیست. دوستان طوری صحبت میکنند که انگار در جریان ماجرا قرار ندارند.
طباطبایینژاد درباره بخش دیگری از صحبت سهرابی که گفته بود: «ما باری روی دست مدیران بعدی نگذاشتهایم» توضیح داد: چون آقای سهرابی سابقه خدمت و پیشینه کارشناسی در سازمان سینمایی ندارد به بعضی نکات آگاه نیستند، این را برای روشن شدن ایشان میگویم، وقتی قرار است دولتی جابهجا شود به صورت اخلاقی مدیران دولت قبل، دوماه مانده به انتهای کار، پروانه ساخت صادر نمیکنند و یا از تصمیمگیری درباره فیلمها خودداری میکنند تا مدیران بعدی بیایند و خودشان تصمیم گیرنده امور باشند، این یعنی ادای احترام به مدیران بعدی نه اینکه خدای ناکرده از مسئولیت کوتاهی کنند. اگر هم مدیران پرونده بعضی فیلمها را باز گذاشتند برای احترام به تصمیمگیری مدیران بعدی بوده و نه چیز دیگر. این صحبتهای آقای سهرابی در تخریب مدیران گذشته بیشتر به شلیک به همسنگر میماند نه دفاع از عملکرد خودشان.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- واکنش روحالله سهرابی به ادعای جهانگیر کوثری؛ کی و کجا برای اکران فیلمتان مراجعه کردهاید؟
- به راحتی دروغ میگویید و ککتان هم نمیگزد/ پاسخ مجید برزگر به یادداشت روحالله سهرابی
- ۱۰ فیلم مشکلدار سینما چه زمانی اکران میشوند؟
- هشدار سهرابی به سینماگران؛ به سمت عواملی که بر مدار قانون رسمی حرکت نمیکنند، نروید
- مدیرکل اداره نظارت سازمان سینمایی: شورای پروانه نمایش از دیدن و ارزیابی «برادران لیلا» خودداری کرد
- از ۲۰ تا ۶۰ هزار تومان؛ موافقت سازمان سینمایی با شناور شدن قیمت بلیت سینماها
- صدور مجوز نمایش بینالمللی یک فیلم توقیفی/ فقط خارجیها میتوانند «قاتل و وحشی» را ببینند
- دبیر جشنواره فیلم فجر خبر داد؛ اعلام آثار سودای سیمرغ تا پنجم بهمن/ معرفی اعضای هیات انتخاب فجر۴۱
- روحالله سهرابی مطرح کرد؛ آخرین وضعیت «کاناپه»، «برادران لیلا» و برگزاری جشنواره فیلم فجر
- خط و نشان تلویحی سازمان سینمایی/ سهرابی: فیلمهای حاضر در جشنواره فجر در اولویت اکران سال ۱۴۰۲ قرار میگیرند
- انتشار یک گزارش عملکرد از سوی سازمان سینمایی؛ پروانه نمایش برای ۱۲۸ اثر غیرسینمایی و ۳۸ فیلم سینمایی در چهار ماه صادر شد
- تکلیف تعیین قیمت بلیتها به عهده مدیران پردیسها و سینماها گذاشته شد
- مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم: ستاد صیانت از آثار سینمایی فعال است/ ضرورت مساعدت صداوسیما
- برپایی جلسه فوقالعاده مقابله با قاچاق فیلم
- واکنش یک مدیر به قاچاق فیلمهای روی پرده؛ سینماداران و انجمن سینماداران جوابگو باشند
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





