خسوف از دیگر ساخته های رسول ملاقلی پور است .
/روایت محمد علی کشاورز از خسوف/
محمد علی کشاورز در سال ۸۶در گفت وگویی با مسعود نجفی در خبرگزاری ایسنا درباره بازی دراین فیلم می گوید :برای من باعث تاسف است که رسول در دوران جوانی فوت کرد. ما موقعی که “خسوف” را با هم کار کردیم هنوز آن رشد کامل را نکرده بود، اما بچه بسیار صادقی بود و میخواست روز به روز ترقی کند. آمد خانه من و گفت: باید در فیلمم بازی کنی سناریو را خواندم و قبول کردم. کاراکتر خاصی داشت و بعد از آن هم فیلمهای خوبی ساخت و تکنیک و کارگردانیش بسیار بالا رفت و معتقدم رسول تنها کسی بود که درباره جنگ فیلمهای قشنگی ساخت. کارش را بسیار دوست داشت و به آن احترام میگذاشت من همیشه صداقت را در کارش میدیدم، فکر میکنم جای خالی رسول در سینمای ما نمود خواهد داشت.
«خسوف»
فصل خاکستری مرگ
ناصر صفاریان منتقد سینما معتقد است :ملاقلیپور در «خسوف» برای دومین بار عرصه اجتماع را برای روایت داستانش انتخاب میکند. «خسوف» حکایت دیگری از آدمهای حاشیهنشین و وامانده از جامعه است و فیلمساز با تأکید بر دشواریهایی که انسان را از پا در میآورد و او را از جامعه حذف میکند، فضایی تیره و تار را به تصویر میکشد. در این جا ملاقلیپور برای نخستین بار به راز و رمز و ایهام روی میآورد و برای بیان حرفش از نمادگرایی استفاده میکند.
«خسوف» اگر چه به دنیای جدیدی تعلق دارد که فیلمساز برای اولین بار به سراغش آمده، اما علاقه او به دنیای پیشین – که ملاقلیپور از دل آن برخاسته – و آدمهایی که میشناسد، در این جا هم وجود دارد. این مسأله باعث شده با شخصیتپردازی دوگانهای روبهرو باشیم و تعدادی از آدمها متعلق به دنیای جدید باشند و تعدادی دیگر، وابسته به دنیای پیشین. به گونهای که اثر، میان دنیای واقعی و فرا واقعی سرگردان است. ضمن این که نمادهای فیلم هم بیشتر بر ذهنیت شخصی فیلمساز استوار است و تماشاگر را سردرگم میکند.
قهرمان ملاقلیپور، این بار واقعاً به آخر خط رسیده و چارهای برای ماندن پیش روی خود نمیبیند. اگر قهرمان عاصی «مجنون» مرد عمل بود و تا آخر میایستاد، حالا اینجا، قهرمان ماجرا چنان به استیصال رسیده و زیر سایه ترس از دیگران است که گریز را راه آخر میداند. او از شهر میگریزد و برهوتی بیزمان و مکان را مأوا میداند. برهوتی که جای آباد آن، یک گورستان است. عشق و عاطفهای که قرار است به زندگی آینده او گرمی ببخشد هم جزئی از دنیای سرد گورستان است. پس پیشاپیش، تکلیف آیندهای که در پایان فیلم، به سویش میروند هم مشخص است. «خسوف» که از گورستان آغاز میشود. پس از طی یک دور باطل در دنیای سیاه قهرمانهای بیپناهش، در گورستان به پایان میرسد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی تحلیلی به سینمای رسول ملاقلیپور در موزه سینما
- «خسوف» آئینهی جامعه است؟
- قهرمانها را چه شد؟
- در هوای آن مجنونِ عدالتخواه
- یادنامه «رسول» منتشر شد/ بررسی سینمای رسول ملاقلیپور در روزگار پس از او
- برشهای کوتاه/ کلیپی از «قارچ سمی»
- خبرهایی از شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت
- نامزدهای «هنر و تجربه» در جشنواره سینماحقیقت معرفی شدند
- نگاهی به «خسوف»/ میان ماندن و رفتن
- نامزدهای بخش ملی جشنواره سینماحقیقت معرفی شدند
- یادداشتهایی بر چند فیلم مستند حقیقت (۳)
- از ملاقلیپور تا احمدرضا درویش/ سینماگرانی که درباره فتح خرمشهر فیلم ساختند
- رقابت ۱۸ فیلم سینمایی در بخش مسابقه جشنواره «مسیر عشق»
- حرف های کیومرث پوراحمد درباره حواشی فیلم «پنجاه قدم آخر»/ویدئو
- ملاقلی پور: می گفتند مزرعه پدری جنسی است!/مروری برکارنامه فیلمسازی رسول ملاقلی پور
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- جشنواره ملی تئاتر کوتاه کیش افتتاح شد/ معرفی داوران بخش عکس
- پرورش نسل آینده تئاتر ایران؛ جشنواره تئاتر «خوشه پروین» به دنبال کشف استعدادهای کارگردانان زن جوان است
- آرت ایوانز درگذشت
- «شیرشاه» در صدر گیشه جهانی سینما
- ژاله علو درگذشت
- شبی که بهزاد فراهانی وصیت کرد؛ نکوداشت خسرو حکیم رابط برگزار شد
- برگزاری پانزدهمین کنفرانس بینالمللی فناوری اطلاعات و دانش با حمایت همراه اول
- برگزاری جشنواره فیلم ۱۰۰ در اردیبهشت سال آینده/ «فراصد» بخش جدید جشنواره با رویکرد فلسطین
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند