تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۱۰/۱۰ - ۲۳:۵۷ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 37701

محمد تاجیک: گفتگو با سایه‌ فیلم مستند داستانی به کارگردانی خسرو سینایی و نویسندگی خسرو سینایی، حبیب احمدزاده ساختهٔ سال ۱۳۸۴ است.

به گزارش سینماسینما، فیلم با محوریت زندگی و اندیشه‌های صادق هدایت ساخته شده است.

/ستایش رضا امیر خانی از فیلم گفت وگو با سایه/

در زمان اکران این فیلم رضا امیر خانی از نویسندگان ادبیات داستانی و مدیر انجمن قلم ایران ، با تمجید از فیلم گفت وگو با سایه ساخته خسرو سینایی گفته بود : اینکه این فیلم مورد استقبال اهل فرهنگ قرار گرفت به خاطر بی‌طرفی ونگاه همراه با اعتدال آن است.

/دبورایانگ دروایتی :خسرو سینایی “گقت وگو با سایه ” را با عشق ساخته است/

نشریه معتبر ورایتی در سال ۸۴ در مطلبی به قلم دبورا یانگ نویسنده ومنتقد مشهوراین نشریه به بیان نقطه نظرات این نویسنده درباره فیلم گفت وگو باسایه آخرین ساخته خسرو سینایی پر داخته است .
دبورا یانگ در مطلب خود می نویسد :زندگی نویسنده ایرانی صادق هدایت که آثار کافکا ،چخوف وسارتر راترجمه کردو یکی از شخصیتهای اصلی ادبی تهران قدیم است ،موضوع فیلمی است با لحظه هایی بسیار جذاب موسوم به گفت وگو با سایه . این فیلم یک معرفی کنجاو برانگیز و تحریک کننده برای بیننده ای است که هدایت را نمی شناسد در این فیلم واضح است که سینایی فیلمساز کهنه کار ایرانی و خالق آثاری چون در کوچه های عشق ، این فیلم رااز سر عشق ساخته است.

/فیلم سینایی کتاب صادق هدایت را نسخه ای ایرانی شده از داستان دراکولا می داند/

دبورایانگ در این مطلب همچنین آورده است :آنچه که مایه تاسف است این است که موضوع فیلم می تواند برای بسیاری از مخاطبان ،حالتی نا آشنا وخاص داشته باشد او در معرفی گفت وگو با سایه می‌نویسد:این فیلم مستند دراماتیزه شده به روش یک فیلم پلیسی ساخته شده است سه مرد روشنفکر ،یک منتقد فیلم یک استادادبیات ویک محقق تصمیم می گیرند تصمیم می گیرند زیر بناهای فکری آثار هدایت را بیابند یانگ در ادامه می نویسد :فیلم باسکانسی که در آنها ، صحنه هایی از تعدادی فیلم های ترسناک کلاسیک دیده شده و روح نویسنده احضار می شود، شروع می شود صحنه هایی از فیلم هایی چون کابینه دکتر کالیگاری ،گولم و نوسفراتو . در این فیلم منتقد سینما توضیح می دهد که چگونه این فیلم ها برنوشته شدن کتاب بوف کور تاثیر گذاشته اند ودر واقع این کتاب را نسخه ای ایرانی شده از داستان دراکولا می داند . در مطلب مجله ورایتی آمده است: تاثیر سفرهای هدایت به اروپا و هندوستان نیز مورد بررسی قرار می گیرد به نوشته ورایتی: سینایی این فیلم را در فضایی تیره و اسرار آمیز ساخته است که در آن رازی چون غنچه ی گل سرخ (رزباداز فیلم همشهری کین)حضوردارد که شاید عشق گمشده پاریسی هدایت – ترز – باشد که احتمالا همین راز او را به خودکشی کشانده است.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها