نشست مرور آثار شاهپور شهبازی به همراه نمایش فیلم «در میان دیوارها» به نویسندگی و کارگردانی او با سخنرانی محمد گذرآبادی، محسن آزرم و جابر قاسمعلی در تالار سیف اله داد خانه سینما برگزار شد.
به گزارش سینماسینما، نشست مرور آثار شاهپور شهبازی مدرس، مولف، مترجم و نویسنده سینمایی به همراه نمایش فیلم «در میان دیوارها» به نویسنگی و کارگردانی او با سخنرانی محمد گذرآبادی، محسن آزرم و جابر قاسمعلی در تالار سیف اله داد خانه سینما برگزار شد.
در این نشست جمعی از سینماگران، نویسندگان، مترجمان و ناشران کشور حضور داشتند.
محمد گذرآبادی ضمن تاکید بر شناخت مولف های ساختار سه پرده ای، بخشی از کتاب «دیالکتیک چشم ها» را که در آسیب شناسی سینمای ایران عدم شناخت قواعد کلاسیک را یکی از ضعف های فیلمنامه نویسی تلقی می کند، برای مخاطبان خواند. گذر آبادی در ادامه براطلاعات وسیع شاهپور شهبازی در حوزه های مختلف که در خدمت مباحث تئوریک فیلمنانویسی قرار می گیرد، تاکید کرد و در پاره ایی موارد از زبان پیچیده این آثار انتقاد کرد.
سپس جابر قاسمعلی بر اهمیت آثار تئوریک شهبازی در تشخص بخشیدن به فیلمنامه و فیلمنامه نویس تاکید کرد. محسن آزرم سخنران بعدی در مورد اهمیت این آثار گفت: با اولین کتاب شاهپور شهبازی اتفاق مهمی در ادبیات سینمایی ایران افتاد.
وی افزود: کتاب «تئوری های فیلمنامه در سینمای داستانی» بر یک فرضیه مرکزی قابل بحث استوار است؛ این که فیلمنامه های ضعیف و سطحی، فیلمنامه های که شخصیت پردازی و داستان پردازی درستی ندارند، عملا نتیجه نا آشنایی شخص فیلمنامه نویس با تئوری ها هستند.
آزرم در پایان اضافه کرد: کتاب های بعدی شاهپور شهبازی هم عملا در ادامه «تئوری های فیلمنامه در سینمای داستانی» هستند با همان نگاه و با همان رویکرد سعی می کنند به جستجوی پرسش از فیلم ها بر آیند.
شهبازی در پایان مراسم ضمن تشکر از مسئولین خانه سینما که امکان برگزاری مراسم و نمایش فیلم را فراهم کردند، افزود: با توجه به رشته تحصیلی و فیلم هایی که در آلمان ساخته است خودش را بیشتر فیلمنامه نویس و کارگردان تلقی می کند اما به دلیل اینکه موفق نشده است فیلمنامه هایش را در ایران بسازد بتدریج از بد حادثه به نویسندگی و نقد پناه آورده است.
شهبازی در مورد فیلم «در میان دیوارها» گفت: این فیلم صد در صد مستقل است و از حمایت هیچ نهاد یا ارگان دولتی و غیر دولتی و حتی اسپانسر خصوصی برخوردار نبوده و با حداقل امکانات ساخته شده است و تعجب می کند که چرا شورای داوران سینمای «هنر و تجربه» آن را واجد شرایط برای اکران تشخیص ندادند.
وی در این رابطه اضافه کرد: شورای داوری با رد و انتخاب فیلم ها الگو سازی می کنند، خرده روایت و خرده فرهنگ ایجاد می کنند، گفتمان به راه می اندازند و پسند خاطر مخاطب را تعیین می کنند بنابراین فقط قضاوت و داوری نمی کنند بلکه قضاوت و داوری هم می شوند.
در پایان مراسم، شهبازی بخشی از کتاب «دیالکتیک چشمها» را که به رابطه هنر و هنرمند می پردازد و با موضوع فیلم «در میان دیوارها» ارتباط مضمونی داشت برای مخاطبان قرائت کرد. بعد از پایان مراسم مرور آثار شاهپور شهبازی فیلم «در میان دیوارها» به نمایش در آمد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- محمدمهدی عسگرپور دوباره رئیس هیات مدیره خانه سینما شد
- اختتامیه پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما؛ یادبود کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی برگزار شد
- فراخوان سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند منتشر شد
- کتاب «داریوش خنجی» رونمایی شد؛ فرهنگ در برنامه هفتم توسعه بسیار ضعیف است/ سینمای ایران گوهر نایاب هستند
- حضور جمعی از سینماگران در قطعه هنرمندان
- از «طوقی» تا «قیصر» در موزه موسیقی بتهوون؛ جلد موسیقی فیلم «قیصر» را کیارستمی طراحی کرده است
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- میان مردم و سینما فاصله افتاده است/ زنان را فراموش نکردیم
- پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما در یک هفته
- واکنش خانه سینما به تصویب یک سند؛ سند ملی سینما مورد تایید جامعه اصناف سینمای ایران قرار نگرفته است
- شب سعید راد با توضیحی برای رفع حاشیهها
- ابراز شگفتی هیأت رئیسه خانه سینما از انگیزههای تنظیم کنندگان سند ملی سینما
- یادبود سعید راد در شبهای بخارا
- در یک نامه به سرپرست ریاست جمهوری مطرح شد؛ نگرانی خانه سینما نسبت به انتشار آئیننامهای جدید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد