کاخ جشنواره جهانی فیلم فجر میزبان نمایشگاه یکصد و بیست عکس فیلم از یکصد و بیست کارگردان تاریخ سینمای ایران در سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر میشود.
به گزارش سینماسینما، سیفالله صمدیان مدیر رویدادهای ویژه سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر درباره این بخش و برنامههایی که برای آن در نظر گرفته شده است، گفت: ما بخشی برای نمایش فیلم های کلاسیک مرمت شده ایرانی داریم که در ادامه مرمت آثاری مثل «گاو»، «باد صبا» و «ناخدا خورشید» که در دوره های قبلی اتفاق افتاد، امسال فیلمهای کوتاهِ مستند «یا ضامن آهو» ساخته پرویز کیمیاوی و «اربعین» ساخته ناصر تقوایی و فیلمهای بلند «امیرکبیر» ساخته علی حاتمی و «بازمانده» ساخته سیفالله داد مرمت شدند.
او با اشاره به ادامه همکاری جشنواره جهانی فیلم فجر با جشن تصویرسال، خبر داد: امسال نیز در ارتباط با تخصص گروه تصویر سال، دو نمایشگاه در حوزه هنرهای تجسمی تدارک دیده شده است.
صمدیان یادآور شد: در بخش نمایشگاهی «رویدادهای ویژه» در سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر نمایشگاهی از عکس های عکاسینشده فیلمهای «گاو»، «باد صبا» و در دوره سیو پنجم نمایشگاه عکسهای عکاسینشده فیلم «ناخدا خورشید» و نیز نمایشگاه عکس و پوستر بزرگداشت زندهیاد «عباس کیارستمی» همزمان با جشنواره برگزار شد.
وی با اشاره به یکصد و بیست سالگی تاریخ سینما در ایران خبر داد: امسال در آستانه ۱۲۰ سالگی تاریخ سینمای ایران نمایشگاه «۱۲۰ عکس فیلم از ۱۲۰ کارگردان سینمای ایران» را برگزار میکنیم که اگر این اتفاق به شکلی که مورد نظرمان است رخ بدهد برای همیشه در آرشیو تاریخ سینمای ایران ماندگار و قابل رجوع خواهد بود.
صمدیان اعلام کرد: آثار این نمایشگاه در طبقه هفتم پردیس چارسو روی دیوار میرود.
مدیر رویدادهای ویژه جشنواره جهانی فیلم فجر با اشاره به نمایشگاه «۱۲۰عکس فیلم از ۱۲۰ کارگردان سینمای ایران» توضیح داد: ما در این نمایشگاه مروری بر تاریخ سینمای ایران داریم و اگر تجربه ها و همکاری جمال امید مورخ و منتقد سینمای ایران نبود، این بخش کامل نمیشد.
صمدیان به عنوان کیوریتور این نمایشگاه درباره چگونگی انتخاب ۱۲۰ کارگردان سینما و یکصد و بیست فیلم از آنها و عکس مورد نظر از هر فیلم، توضیح داد: انتخاب مجموعه یکصد و بیست نفر از کارگردانهای تاریخ سینمای ایران و تعیین یک فیلم شاخص برای هریک از آنها و جمعآوری یک عکس خاص از هر فیلم که شاخصههای بصری خاص و عکاسانهای را داشته باشد، کار بسیار پیچیده و حساسی بود که ما سعی کردیم با همراهی و کمک جمعی از همکاران آگاه، آثار سینمای ایران را طی ۱۲۰ سال با دقت و حساسیت بررسی کنیم.
این عکاس و مستندساز اضافه کرد: البته با پردازش حرفهایِ یک یک تصاویر به ویژه عکسهای دوران آنالوگ سعی کردیم سطح کیفی بصری نمایشگاه را بالاتر ببریم و نمایشگاه علاوه بر جنبههای تاریخی آثار ارائهشده، از جاذبههای هنری یک نمایشگاه هنری عکاسی نیز برخوردار باشد.
به گفته صمدیان، پوسترهای سه دوره بخشهای اصلی و جنبی جشنواره جهانی فیلم فجر همزمان با آغاز جشنواره در پردیس چارسو روی دیوار میروند.
این پوسترها عمدتا با مدیریت هنری ایرج تقیپور و طراحی حمیدرضا بیدقی و دو مورد از طرحهای علی خورشیدپور – در سی و ششمین دوره – همراه است.
آدرس سایت رسمی جشنواره Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره Info@Fajriff.com است.
سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر ۱۹ تا ۲۷ آوریل ۲۰۱۸ (۳۰ فروردین تا ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷) به دبیری سیدرضا میرکریمی در تهران برگزار میشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بنیاد ایرانشناسی برگزار میکند؛ نشست تخصصی روایت وطن در سینمای ایران
- معرفی راه یافتگان به بخش رقابتی دومین دورهی جشنواره مهر دوبی
- داوران نهمین مسابقه عکس سینمای ایران معرفی شدند
- معرفی اعضای شورای سیاستگذاری جشن عکاسان سینمای ایران
- نشست خبری با اهالی رسانه همزمان با گشایش بیستویکمین نمایشگاه تصویرسال و جشنواره فیلم تصویر
- انتشار فراخوان جشن «تصویر سال» و جشنواره «فیلم تصویر»
- برنامه کارگاههای جشنواره «سینماحقیقت» اعلام شد
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- اولین دوره جشنواره آسمان در ایستگاه پایانی
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- هیئت داوران جشنواره «فیلم و عکس با انرژی» معرفی شدند
- گزارشِ بدون گزارش «چهارم» از جشنواره کن ۲۰۲۴/ یادداشتی از سیفالله صمدیان
- اختتامیه بیستمین جشن تصویر سال برگزار شد؛ مرور ۲۰ سال رویایی/ نیاز به پوست اندازی داریم!
- درخواست از وزیر ارشاد برای تعطیل نکردن انجمن صنفی عکاسان تئاتر ایران/ حمید جبلی: ما در حال زندگی با مرگ هستیم!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





