الکس روکو بازیگر نقشهای مکمل که بیش از همه برای بازی در نقش مو گرین صاحب یک کازینو در لاس وگاس در فیلم «پدرخوانده» شهرت داشت، از دنیا رفت.
الکس روکو شنبه عصر بر اثر سرطان در خانه خود در استودیو سیتی درگذشت. او ۷۹ ساله بود.
به گزارش هالیوود ریپورتر، علاقهمندان سینما روکو را بیش از همه با نقش مو گرین صاحب یک کازینو در لاس وگاس در فیلم «پدرخوانده» (۱۹۷۲) به کارگردانی فرانسیس فورد کوپولا میشناسند.
روکو که ایتالیاییتبار بود نزد لئونارد نیموی بازیگر فقید که او هم اهل بوستن بود آموزش بازیگری دید. نیموی که از لهجه غلیظ بوستونی روکو خوشش نمیآمد از او خواست در کلاسهای آموزشی فن بیان شرکت کند.
روکو صدایی خشن داشت و بیشتر نقش شخصیتهای سرسخت را بازی میکرد. او همچنین در مجموعه انیمیشن «سیمپسنها» بجای راجر مایرز جونیر رئیس سیگاری استودیو سازنده «ایچی اند اسکراچی» حرف زد. روکو به تازگی در سریال «شهر جادویی» تولید شبکه استارز نیز نقش آرتور اونس پدر شخصیت جفری دین مورگان را بازی کرد.
او در فیلم «دیترویت ۹۰۰۰» (۱۹۷۳) به کارگردانی آرتور مارکس نقش یک کارآگاه دیترویتی را بازی کرد که با بیمیلی با یک کارآگاه سیاهپوست (هری رودز) همراه میشود. او همچنین یکی از صداپیشههای فیلم انیمیشن «زندگی حشرهای» (۱۹۹۸) بود. روکو در ۲۰۱۲ در یک مصاحبه گفت: «برای آن فیلم یکی از بزرگترین جایزههای عمرم را گرفتم، چون در نقش یک مورچه فقط حدود هشت جمله گفتم و فکر کنم به خاطرش بیش از یک میلیون دلار پول گرفتم.»
روکو در ۱۹۹۰ برای بازی در نقش آل فلاس یک کارگزار آبزیرکاه هالیوودی در سریال «تدی زد معروف» تولید شبکه سیبیاس برند جایزه امی بهترین بازیگر مرد مکمل شد.
او در ۲۰۱۲ در مصاحبهای درباره به دست آوردن نقش مو گرین تبهکار یهودی در «پدرخوانده» گفت: «بازی در «پدرخوانده» بدون تردید بزرگترین برگ برنده من بود. به معنی واقعی کلمه. وقتی نقش را به دست آوردم، پیش فرانسیس فورد کوپولا رفتم. آن روزها اینطوری که بود که هر کس برای بازی در «پدرخوانده» پیش کوپولا میرفت، او میگفت اول کتاب (ماریو پوزو) را بخوان که البته من کتاب را خوانده بودم. و بعد بازیگران به او میگفتند کدام نقش را دوست دارند. خب، من یکی از نقشهای ایتالیایی را انتخاب کرده بودم، شاید نقش ریچارد برایت (آل نری)، اما کوپولا گفت، من یهودی فیلمم را پیدا کردم! به او گفتم، اوه، نه، آقای کوپولا، من ایتالیایی هستم. نمیدانم چطور نقش یک یهودی را بازی کنم. و او گفت، اوه، خفه شو. (با خنده) او گفت ایتالیاییها این کار را میکنند و انگشتانش را بالا آورد و یهودیها این کار را میکنند و دستش را کاملاً باز کرد. این بهترین راهنمایی همه عمرم بود. از آن موقع تا حالا نقش یهودیها را بازی میکنم!»
روکو با نام اصل الکساندر فردریکو پتریکونه جونیر در ۱۹۳۶ در کمبریج در ایالت ماساچوستس به دنیا آمد و در بخش «وینتر هیل» بوستن بزرگ شد. او مدتی را هم با گانگسترهای شهر گذراند. روکو در اوایل دهه ۱۹۶۰ یک سکه را بالا انداخت تا با شیر یا خط تصمیم بگیرد کجا برود (میامی یا لس آنجلس). لس آنجلس انتخاب شد.
او به وست هالیوود رفت و در ۱۹۶۵ با فیلم «Motorpsycho!» به کارگردانی رأس مایر وارد دنیای سینما شد. او در ۱۹۶۷ در چند اپیزود از سریال «بتمن» نقش یک وردست را بازی کرد. روکو سالها بعد در انیمیشن «بتمن: سال یک» بجای کارمینه فالکونه تبهکار حرف زد.
روکو در ۲۰۱۱ در مصاحبهای گفت ابایی ندارد که دائم نقش آدمهای بد را بازی کند. او گفت: «بازی در نقش گانگسترها فوقالعاده است. معمولاً لباسهای شیک تن شما میکنند و شما اجازه دارید برای همه قلدری کنید. منظورم این است در خانه جرئت انجام چنین کاری را ندارم. همسرم با پشت دست من را میزند!»
روکو اغلب با آلن آرکین کار میکرد و در فیلمهایی چون و «فریبی و بین» (۱۹۷۴)، «Hearts of the West» تولید ۱۹۷۵ و «حراج اجناس آتشگرفته» (۱۹۷۷) با او همبازی بود. «کشتار روز سینت والنتاین» (۱۹۶۷)، «دوستان ادی کویل» (۱۹۷۳)، «بدلکار» (۱۹۸۰)، «Herbie Goes Bananas» تولید ۱۹۸۰، «پاپ باید رژیم بگیرد» (۱۹۹۱)، «شورتی را بگیرید» (۱۹۹۵)، «کاری که انجام میدهی!» (۱۹۹۶)، «برنامهریز عروسی» (۲۰۰۱، در نقش پدر جنیفر لوپز) و «من را گناهکار بدان» (۲۰۰۶) به کارگردانی سیدنی پواتیه از دیگر فیلمهای روکو است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی






یادش بخیر. عجب فیلمی بود این پدرخوانده. مایکل، سانی، فرودو، بارزینی و البته مو گرین.