سینماسینما، عزیزالله حاجی مشهدی:
یکی از اصلی ترین نشانه های متفاوت بودن یک فیلم مستند، در مقایسه با نمونه های مشابه آن، وجود بارقه هایی از خلاقیت و نوآوری های بدیع در کار است. چیزی که در فیلم مستندی مثل «ناپدید» به سادگی می توان از وجود نمودهای چنین خلاقیتی پرده برداشت.
فرحناز شریفی به عنوان مستندسازی که صد البته در کار تدوین فیلم و نوشتن نیز توانمندی های انکارناپذیری دارد، این بار به ساخت مستندی روی آورده است که شاید در نگاه اول، با توجه به مواد و مصالح اولیه کار، تولید چنین اثری را تا حدودی هم ناممکن جلوه می دهد. فیلم مستندی که قرار است تنها با استفاده از چند آگهی چاپ شده در روزنامه ها درباره گمشدگانی از دهه های ۴۰ و ۵۰، ساخته و پرداخته شود و در عین حال بکوشد تا روایتی امانت دارانه از زبان بازماندگان برخی از این گمشدگان باشد.
مجموعه ای از عکسهای سیاه و سفید، از آدم هایی مثل صغرا، زن جوان محمد، گرفته تا دختر گمشده یا داماد ناپدیدشده و آن دخترکی که درست سه روز پیش از برگزاری مراسم عروسی اش ناپدید می شود، تا فرار دختر۱۹ ساله دیگری از خانه، یا گم شدن همسر محبوب سیدعلی اصغر، پیرمرد ۹۷ ساله یزدی، که روزگاری دربان کارخانه ای در یزد بوده است و حالا در یک عکس دسته جمعی ۱۶ نفره، درحالیکه پیراهن گلدار آویخته به چوب لباسی همسر گمشده اش را در دست گرفته و در میان آن عکس جمعی دیده می شود، تا عکس هایی از پویا، کوهنورد، یا خسرو که عاشق صادق هدایت و گربه اش بوده است و ژوبین که به جست و جوی حقیقت گمشده می رود، همه و همه در کنار برخی اشیا و یادگاری هایی که از یکایک آنها باقی مانده است، به همراه چند فیلم کوتاه و رنگ و رخ باخته ۸ میلیمتری یا ویدیویی قدیمی از همین آدم ها در میان دیگر اطرافیانشان، دستمایه کار فرحناز شریفی می شود تا با استفاده از پس زمینه سبز رنگ کروماکی، فضایی متفاوت، از همان تصاویر ارائه دهد که صد البته با ادغام مناسب برخی صداهای شاهد و نیز افکت های موثر و گفتار متن کم حجم و خوانش متن آگهی گمشدگان (با صدای صابر ابَر و پناهی ها) و گاه صدای موسیقی های موجود در نوارها یا صفحه های قدیمی، آشکارا بر میزان تاثیرگذاری هر یک از آنها افزوده می شود. با این همه، نباید از یاد برد که بازماندگان در فیلم، حضوری پررنگ تر از گمشدگان دارند و اشیا و یادگارهای باقی مانده از آدم های گمشده – از یک کفش کوه رنگ و رو رفته گرفته تا لباس و ساعت و کلاه و کوله پشتی، همه و همه در غیاب گمشدگان، تشخص ویژه ای پیدا می کنند و برای مخاطب چنین اثری نیز به مثابه شخصیت های قابل اعتنا، هویتی تازه پیدا می کنند!
وجود میان نوشته هایی در آغاز هر فصل تازه از فیلم، که گویی به شکل بیانیه کوتاه و فشرده از سوی فیلمساز صادر می شود، به نوعی چکیده فکر و نظر فیلمساز را مطرح می کند که بر محور مفهوم گم شدن، گم گشتگی، رفتن و بازنیامدن، فرار و گریز از خانه، گم شدن به بهانه پیدا کردن خویش و رفتن با هدفِ رهایی باشد! رفتن و بازنیامدنی که گاه ممکن است از ترس رویارویی با دشواری هایی باشد که آدمها، حل آنها را ناممکن می یابند و گاه نیز ممکن است نوعی عمل شجاعانه در رها کردن همه دلبستگی هایشان باشد. کاری که البته از همه آدم ها به سادگی هم برنمی آید!
ساخت این فیلم مستند که گویا از سوی صابر ابر در راستای نمایشگاهی به نام «از مردم استمداد می کنم» پیشنهاد شده است، به نحوی جذاب، از زوایای مختلف به گمشده ها می پردازد و تصاویری پرتنوع از صحنه های کوهنوردی، گردش در طبیعت، پرسه زدن ها، رانندگی ها و گردش در کنار دریا، حضور در جشن تولد و… ارائه می دهد.
کارگردان فیلم «ناپدید» توانسته است با ظرافت از لبه تیز تیغِ دو دمِ خطر استفاده از تصاویر آرشیوی به خوبی عبور کند و با کاربُرد درست برخی صداها – ازجمله حرف زدن گنگ و نه چندان مشخص چند نفر با هم، با تلفیق موسیقی مناسب با همان فضاها – از تکراری بودن این گونه فضاهای کلیشه ای جلوگیری کند. ضرباهنگ کُند اثر نیز با توجه به مضمون و درونمایه تلخ آن می تواند با فضای آن هم خوانی مناسبی داشته باشد.
«ناپدید» به دلیل نوع نگاه سازنده آن، در فضاهایی که می کوشد تا خرده داستانک ها و پیرنگ های فرعی متعددی را بر تنه اصلی اثر پیوند بزند، تا حدودی از فضای یک مستند ناب فاصله می گیرد که صد البته این ویژگی فیلم را نمی توان به حساب ضعف آن گذاشت. هرچند نباید فراموش کرد که به همین دلیل، فیلم «ناپدید» تا حدودی از فضای یک مستند اجتماعی دور می شود و ما را با دلبستگی های داستان پردازانه کارگردان چنین اثری آشنا می سازد!
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مهدی شامحمدی: اکران آنلاین تاثیری بر تعداد مخاطبان مستند نداشت/ مستند اجتماعی همیشه پر مخاطب است
- بازخوانی یک قتل از پیش طراحی شده/ نگاهی به مستند «ترور سرچشمه»
- گفت آن گلیم خویش بدر میبرد ز موج/ وین جهد میکند که بگیرد غریق را/ نگاهی به مستند «صبیه»
- آبشخورِ آهوانِ تشنه!/ نگاهی به مستند «مُغیسُف»
- نمایش ۶ فیلم مستند ایرانی در برنامه انجمن آسیایی نیویورک
- نگاهی به مستند «زیر این چتر باران میبارد»/ چیزی خزنده و مرموز راه پیدا کرده به دفتر مدیری مسئول
- «کاغذپارهها» از اول بهمن اکران عمومی میشود
- خبرهای تازه از «اکران حقیقت»/ نمایش چهار مستند در بهمن ماه
- صنوبرهایِ شیرین، در همنوازیِ عشق
- مستندهای بخش مسابقه اصلی «ایدفا» معرفی شد
- شهرت یا آرامش / مستند «مزرعه کلارکسون»؛ پیچوخمهای مزرعهداری
- یک هشدار زیبا / مستند «سالی که جهان تغییر کرد»؛ حال خوش طبیعت وقتی انسان در قرنطینه بود
- قدیمیترین تصاویر عزاداریها و مجالس آذری زبانها در مستند «صادق الوعد»
- نه فرشتهام، نه شیطان
- مردی که نمیخندید ولی میخنداند! / «باستر بزرگ»؛ مستندی درباره مرد صورت سنگی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه